7 قطعه خودرو که همیشه نیار به تعویض دارند

امروزه وسایل نقلیه ای بیشماری در مدل های مختلف وجود دارند که کمپانی های ایرانی از جمله ایران خودرو و سایپا آن ها را تولیید میکنند که میشود به خودرو هایی همچون پراید ، سمند ، پژو ، تیبا ، ساینا و .. اشاره کرد . از این رو شما همیشه باید یک سری قطعات را در خودروی خود تعویض کنید چرا که ممکن است فرسوده یا خراب شوند .

البته، بسته به نوع و مدل شما، انتخاب پیشرانه یا گیربکس، و اجزای سازنده یا انتخاب های طراحی، تفاوت هایی وجود خواهد داشت که ممکن است مشکلات خاص خود را ایجاد کند، اما زمانی که به عناصر اصلی و اساسی ترین سیستم ها می رسد. ، خودروها اغلب به همین دلایل نیاز به مراجعه به تعمیرگاه دارند.

برخی قطعات خودرو های ایرانی مانند لوازم یدکی پراید ، نسب به قطعات دیگر خودرو ها هزینه ای کمتر برای خرید و تعویض خواهند داشت . همچنین قطعات خودرو هایی مانند لوازم یدکی ساینا ممکن است جنس قطعات و هزینه آن ها بیشتر باشد پس در ادامه با ما همراه باشیم که قطعات تعویضی مصرفی را بیشتر بشناسیم

1- فیلتر روغن

مهم نیست که چه نوع یا مدل وسیله نقلیه ای دارید، قسمتی که اغلب باید تعویض کنید فیلتر روغن است. سیستم روغن کاری برای عملکرد مناسب هر موتور  بسیار مهم است. با توجه به سازنده خودرو، طراحی سیستم روغن کاری خودرو و کیفیت روغن استفاده شده، بین 10 هزار تا 15 هزار کیلومتر میباشد که زمانی به این حد رسید با فیلتر روغن موتور را تعویض کرد.

2- فیلتر هوا

فیلتر هوای موتور نیز به طور منظم نیاز به تعویض دارد. اکثر سازندگان خودرو تعویض سالیانه یا هر 15000 کیلومتر را توصیه می‌کنند، اما فشارسنج واقعی در مورد زمان تعویض فیلتر هوا زمانی است که کثیف یا مسدود شود. رانندگی مکرر در جاده های شنی طول عمر فیلتر هوای شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.

عدم تعویض فیلتر هوای کثیف، جریان هوا به موتور را به حداقل می رساند و بازده سوخت خودرو شما را کاهش می دهد. فیلترهای هوا اقلام ارزان قیمتی هستند، به خصوص در دیجی یدک چی ، بنابراین در صورت نیاز در تعویض آن تردید نکنید.

3 – تسمه تایم

به استثنای چند مورد، دینام، پمپ آب، پمپ روغن، برق و کمپرسور تهویه مطبوع  ، همگی توسط تسمه تایم یا سیستمی از تسمه ها تغذیه می شوند.

تسمه ها به طور کلی با استفاده از یک نوع لاستیکی ساخته می شوند که به طور خاص برای مقاومت در برابر بزرگترین شکاف های دمایی ممکن ساخته شده است، اما با این وجود، لاستیک در نهایت خشک می شود و با گذشت زمان شروع به ترک خوردن می کند.

هنگامی که ترک ها به اندازه کافی بزرگ شوند، تسمه شل می شود و می تواند روی قرقره ها بلغزد و صدای جیغ ایجاد می کند. در صورت وقوع، عدم تعویض به موقع آن ممکن است منجر به پاره شدن تسمه و در نهایت توقف خودرو شود.

تسمه ها باید در هر تعویض روغن بازرسی شوند و به محض مشاهده لعاب سطحی یا ترک، تعویض شوند. تسمه تایم میتواند مثلا در لوازم یدکی کیا خیلی گرانتر از لوازم یدکی خودرو های ایرانی باشد و قیمت آن ها بستگی به نوع خودروی شما خواهد داشت

4- فیلتر کابین

فیلترهای کابین که فیلترهای گرده نیز نامیده می شوند، برای تمیز کردن هوای ورودی به کابین از آلودگی هایی مانند گرده و گرد و غبار استفاده می شوند. گرفتگی فیلتر کابین کارایی سیستم کنترل آب و هوا را تا حد زیادی کاهش می دهد. بسیاری از مردم تغییر این قطعه نسبتا ارزان را نادیده می گیرند زیرا هیچ فاصله زمانی ثابتی برای تعویض وجود ندارد. این تا حد زیادی به آب و هوای محل زندگی شما، انواع جاده هایی که در آن سفر می کنید و مسافت پیموده شده ای که هر سال رانندگی می کنید بستگی دارد.

اکثر فیلترهای کابین در پشت «Cubbyhole» یا جعبه دستکش قرار دارند و به راحتی می‌توانید خودتان آن را تعویض کنید، یک تلاش ساده 5 دقیقه‌ای که در مقایسه با آنچه که نمایندگی‌های خودرو می‌گیرند، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.

5- لنت و دیسک ترمز

درست بعد از تعویض روغن و تعمیر و نگهداری معمولی،  در درجه بعد تعویض لنت و دیسک ترمز توسط خودتان یا مکانیک خیلی میتواند در عملکرد خودروی شما تاثیر گذار باشد.

این تعجب آور نیست زیرا هر بار که  با ماشین خود رانندگی می کنید از ترمزها استفاده می شود، بنابراین فرسوده می شوند و به طور مکرر نیاز به تعویض دارند

6- کمک فنر

کمک فنرها که به آنها بند تعلیق نیز می گویند، کمی متفاوت هستند. برخلاف سایر اجزای تعلیق ، نیاز به تعویض دارند زیرا آب باعث زنگ زدگی و ایجاد بازی در داخل آن می شود.

روغن موجود در کمک فنرها برای جذب ناهمواری های جاده استفاده می شود. وقتی مهر و موم ها خشک می شوند، روغن از اطراف میله کمک شروع به نشت می کند و سطح روغن به تدریج پایین می آید. هنگامی که سطح مایع داخل کمک فنر به حد معینی رسید، باید به راحتی متوجه شوید که چگونه خودرو پس از هر ضربه در جاده، مدت زمان زیادی شروع به جهش می کند.

اکثر مراکز اتصالات کمک فنرهای شما را به صورت رایگان تست می کنند و ارزش آن را دارد که حداقل سالی یک بار یا اگر احساس کردید که سیستم تعلیق یا فرمان به خطر افتاده است از این سرویس استفاده کنید.

7- شمع موتور

در تمام موتورهای احتراق داخلی، این وظیفه شمع ها است که مخلوط هوا/سوخت را مشتعل کنند تا انفجار ایجاد شود و در نهایت خودرو را به جلو حرکت دهند. شمع ها باید در هر بار انفجار فشار زیادی را تحمل کنند.

با گذشت زمان، الکترود مرکزی فرسوده می شود و ممکن است آتش سوزی نادرست رخ دهد. گرمای بیش از حد همچنین می تواند باعث ترک خوردن عایق شود و شمع های معیوب در نهایت دیگر جرقه نمی زنند

اکثر تولیدکنندگان شمع‌ها را به عنوان یک بخش سرویس معمولی می‌دانند و توصیه می‌کنند در هر سرویس (+-15000 کیلومتر) یا هر سرویس جایگزین (+–30000 کیلومتر) آنها را تعویض کنید، و شما باید دستورالعمل‌های سازنده خود را دنبال کنید.

انتخاب شمع های مناسب برای وسیله نقلیه شما بستگی به پیچیدگی تعویض شمع ها دارد. برای مثال، اگر موتور V6 دارید و قرار دادن شمع های جدید نیاز به جداسازی منیفولد ورودی دارد، اما اگر یک خودروی ایرانی استفاده میکنید به راحتی میتوانید شمع های خودروی خود را خودتان تعویض کنید

شما در نهایت قطعات گفته شده را میتوانید از سایت دیجی یدک چی با بهترین کیفیت و پایین ترین قیمت ممکن خریداری کنید

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه