امروزه با تغییراتی که در سبک زندگی ما به وجود آمده؛ تمام صنایع تغییرات محسوسی را تجربه کردهاند. یکی از صنایع بسیار تاثیرپذیر از رفتار مشتریان، صنعت گردشگری و هتلداری است.
با افزایش نرخ سفرها در جهان و تبدیل شدن گردشگری به یک شغل برای برخی از افراد، این صنعت رونق زیادی پیدا کرد و تعداد هتلها روز به روز افزایش یافت. اما کم کم این رشد نرخ اقامتگاهها، منجر به ایجاد رقابتی در بین هتلداران شد. این مدیران سعی کردند با در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر، توریستهای بیشتری را جذب مجموعه تحت مدیریت خود کنند.
به همین خاطر محصولات زیادی به بازار عرضه شد که هدف اولیه از طراحی آنها، محقق کردن خواسته هتلداران بود. یکی از این تولیدات بسیار خاص و کاربردی، یخچال هتلی است که امروز در واحدهای اقامتی اکثر هتلهای مجلل و لوکس وجود دارد. اگر نمیدانید یخچال هتلی چیست و استفاده از آن چه مزایایی برای مجموعه شما دارد؛ ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.
یخچال هتلی چیست؟
یخچال هتلی یا همان مینی بار هتلی یک وسیله خنک کننده کوچک است که دقیقا مثل یخچال عمل کرده و برای سرد نگه داشتن مواد غذایی از آن استفاده میشود. ابعاد کوچک این یخچال، آن را برای استفاده در مکان هایی مانند اتاقهای هتل که دارای محدودیت فضا هستند مناسب ساخته است. هتلداران از این یخچال به عنوان وسیلهای برای عرضه مواد غذایی مختلف به مشتریان خود استفاده میکنند.
آیا استفاده از مینی بار در واحدهای اقامتی برای هتل مزیت محسوب میشود؟
بله. اگر یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید متوجه میشوید که یکی از امکانات رفاهی لوکسی که در اکثر هتلهای معروف دنیا وجود دارد؛ همین مینیبارها یا یخچالهای کوچک هتلی هستند. این باکس در واقع حاوی تنقلات و نوشیدنیهای مختلفی است که مسافر میتواند از آنها استفاده کرده و هزینهاش را هنگام تسویه و روی فاکتور اتاق خود بپردازد. هتلداران با تجهیز اتاقها و سوئیتهای هتل خود به یخچال کوچک، میتوانند مزایای زیر را به دست آورند:
درآمد بیشتر
درست است که بخش اعظمی از درآمد یک هتل از اجاره اتاقها حاصل میشود؛ اما این به این معنی نیست که نمیتوان از روشهای درآمدی دیگر نیز استفاده کرد. یکی از بهترین روشها برای کسب درآمد بیشتر، عرضه اقلام ضروری مسافران در محل هتل است. به همین خاطر اگر دقت کرده باشید؛ معمولا در لابی هتلهایی که در شهرهای توریستی واقع شدهاند؛ کانترهای مخصوصی برای کرایه خودرو یا فروش سیم کارت تعبیه شده است.
علاوه بر این روشهای درآمدزا که استراتژی بازاریابی آنها به صورت مستقیم است؛ هتلداران میتوانند از روشهای غیرمستقیم دیگری نیز برای کسب درآمد استفاده کنند. قرار دادن یخچالی پر از مواد غذایی و تنقلات مختلف در اتاق، یکی از همین روشهاست. به این ترتیب مسافر هر ساعت از شبانهروز که هوس خوراکی کند؛ میتواند به مجموعهای از تنقلاتی که در این باکس خنککننده قرار دادهاید دسترسی داشته باشد. به این ترتیب به جای اینکه پول خود را خارج از هتل خرج کند؛ با مصرف این مواد غذایی، جریان درآمدی را به سمت هتل سرازیر میکند.
رضایت مشتریان
اگر با دقت به فلسفه سفر فکر کنید متوجه میشوید که محل اقامت و آسایش و آرامشی که در این محیط حاکم است؛ تاثیر زیادی بر روی رضایت مسافران دارد. در صنعت هتلداری نیز تاکید زیادی بر روی این موضوع میشود. به همین خاطر معمولا مجموعهای را در لیست هتلهای موفق یک منطقه قرار میدهند که بیشترین میزان رضایت از آنها ثبت شده باشد.
رضایت مشتریان یک هتل ارتباط تنگاتگی با خدماتی دارد که آنها در طول مدت اقامت خود از هتل دریافت میکنند. بنابراین مدیران هتلها میتوانند با ارتقا سطح امکانات رفاهی مجموعه خود، موجب رضایت بیشتر مشتریان شوند.
یکی از بهترین امکاناتی که دسترسی مسافر به انواع نوشیدنیها و خوراکیها را بدون خروج از اتاق خود فراهم میکند؛ تجهیز واحدهای اقامتی به مینیبار است. با مراجعه به وبسایتهای مختلف بررسی هتلها و خواندن نظرات مسافران، متوجه خواهید شد که تجهیز اتاق با یک یخچال ساده اما کاربردی تا چه میزان روی دیدگاه مشتریان از برند شما تاثیرگذار است.
آیا برای استفاده از مینیبار در اتاق نیاز به فضای زیادی است؟
به دلیل اینکه اکثر هتلها با محدودیت فضا در واحدهای اقامتی خود مواجه هستند؛ طراحی این محصول به شکلی انجام شده که حتی امکان استفاده از آن در کمدهای کنار تخت نیز وجود دارد. البته انواع مختلفی از یخچال هتلی در بازار وجود دارد که از نظر، قدرت موتور، میزان تولید صدا، حجم محفظه داخلی و ابعاد بدنه با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین شما میتوانید بسته به نیاز هتلتان و فضایی که در هر اتاق برای چیدمان وسایل در اختیار دارید؛ مدل مناسب را پیدا کرده و از مزایای این وسیله برقی بسیار خاص نهایت بهره را ببرید.
چه نکاتی را باید در زمان خرید یخچال هتلی مد نظر قرار دهیم؟
درست مانند دیگر تجهیزات هتل، برای خرید یک یخچال هتلی مناسب، باید به نکات زیادی توجه کنید. همانطور که رعایت نکات خرید قفل الکترونیکی هتلی مهم است؛ موارد زیر نیز در خرید مینی بار اهمیت دارند:
- به دنبال خرید محصولی باشید که از نظر ابعاد مناسب با فضای هتل باشد. به عنوان مثال اگر واحدهای اقامتی هتل شما شامل اتاقهای 10 تا 12 متری هستند؛ بهتر است مدلی کوچک و جمع و جور را برای تجهیز اتاقها انتخاب کنید. اما اگر واحدهای اقامتی شما به شکل سوئیت هستند و گنجایش چند مسافر را دارند؛ طبیعتا به یخچالی با ابعاد بزرگتر نیاز دارید تا بتوانید تنقلات و نوشیدنی های بیشتری را در آن جای دهید. معمولا در سوئیت، شما با محدودیت فضا مواجه نیستید.
- به سر و صدای موتور دستگاه توجه کنید. از آنجایی که هدف اکثر افراد از سفر، رسیدن به آرامش و استراحت کردن است؛ بهتر است تا جای ممکن میزان آلودگی صوتی در اتاق را کاهش دهید. بنابراین باید مینیباری را انتخاب کنید که با روش شدن موتورش، سر و صدای زیادی ایجاد نکند و مزاحم استراحت مهمانان نشود.
- میزان مصرف انرژی دستگاه بسیار مهم است. هتلها معمولا بیش از 20 اتاق دارند. بنابراین اگر بخواهند تمام این واحدهای اقامتی را مجهز به یخچال کنند؛ یعنی باید هزینه برق مصرفی 20 یخچال را بپردازند. در این شرایط خرید محصولی که حتی 1 وات کمتر برق مصرف میکند؛ میتواند در مجموعه صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد.
- دقیقا مانند سایر تجهیزات، گارانتی که روی یخچال هتلی به مشتری عرضه میشود؛ نشان از کیفیت محصول دارد. از طرفی به دلیل اینکه معمولا بیش از 1 یخچال برای تجهیز هتل نیاز دارید؛ پس سعی کنید تا جای ممکن از محصولات برندی خرید کنید که هم روی محصولاتش گارانتی خوبی ارائه میکند و هم خدمات پس از فروش گستردهای دارد.
- تکنولوژی ساخت یخچال نیز بسیار مهم است. برخی از جدیدترین مدلهای مینیبار مجهز به حسگرها و سنسورهایی هستند که به محض خروج مواد غذایی از محفظه، مبلغ آن را به سیستم مدیریت اعلام کرده تا روی فاکتور مشتری اعمال شود. البته این تکنولوژی برای همه هتلها کارایی ندارند. بنابراین باید سعی کنید تا جای ممکن، محصولی را انتخاب کنید که با نیازهای شما بیشتر مطابقت دارد.