نکات استفاده از کفش های تابستانی

تاريخ : 24 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  نکات استفاده از کفش های تابستانی  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

نکات استفاده از کفش های تابستانی, پورتال خبری فرهنگی گهر

با فرا رسیدن روزهای گرم سال کفش‌های تخت تابستانی و صندل‌ها و دمپایی‌های لاانگشتی از جاکفشی بیرون می‌آید.
شاید در این نوع کفش‌ها احساس راحتی کنید اما طبق تحقیقات انجمن آمریکایی پاشناسی، این نوع پاپوش‌ها به شدت برای سلامت پا، لگن و زانو مضر هستند. در این مطلب به انواع پاپوش‌های مرسوم تابستان و آسیب‌هایی که می‌توانند به سلامت شما وارد کنند، پرداخته‌ایم.
کفش و دمپایی لاانگشتی‌
این نوع پاپوش‌ها مناسب ساحل دریا یا استخر هستند اما نباید مرتب آنها را به پا داشت چون قوس کف پا را پشتیبانی نمی‌کنند، پاشنه ندارند و نمی‌توانند هیچ ضربه‌ای را دفع کنند، در نتیجه در درازمدت می‌توانند زمینه‌ساز دردهای زانو، لگن و کمر شوند. در عین حال عامل بروز التهاب در ساق پا هستند.
سایش مرتب کف پا با جنس پلاستیکی این کفش هم می‌تواند نه‌تنها زمینه‌ساز التهاب تاندون باشد، بلکه میخچه و پینه ایجاد کند. افراد مبتلا به دیابت هم باید مراقب باشند زیرا این نوع پاپوش می‌تواند محل مناسبی برای رشد انواع میکروب باشد و با کوچک‌ترین ضربه و زخم در پا در آن نفوذ کنند.
کفش تابستانی بی‌پاشنه یا کفش‌ باله
این نوع کفش‌ها هم مانند پاپوش‌های لاانگشتی مناسب پیاده‌روی نیستند. وجود نداشتن پاشنه و تخت بودن کف کفش می‌تواند زمینه‌ساز التهاب غلاف پا شود. اگر می‌خواهید از این نوع کفش‌ها هر از گاهی استفاده کنید، حتما درون آن کفی طبی قرار دهید.
کفش‌ لژ‌دار تابستانی
این نوع کفش‌ها هم می‌توانند باعث التهاب غلاف پا شوند چون فشار زیادی به پاشنه وارد می‌کنند. شاید راه‌رفتن با آنها ساده‌تر از کفش‌های پاشنه‌دار باشد اما به هر حال احتمال پیچ‌خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا بالاست. به علاوه، وقتی پشت پا در اندازه‌ای بلند‌تر از پنجه قرار می‌گیرد، فشار بیشتری به کف پا و ۵ استخوان آن وارد می‌شود و فرد در راه‌رفتن دچار مشکل خواهد شد.
کفش پلاستیکی جلو بسته کروس
این نوع کفش‌های پلاستیکی یا کائوچویی طرفداران بسیاری میان کودکان و پرستاران دارد چون شستشوی آن راحت است و به‌دلیل سبکی فرد در آن احساس راحتی می‌کند اما تحقیقات در مورد این نوع پاپوش‌ها نشان داده می‌توانند زمینه‌ساز التهاب مفاصل و تغییر شکل شست پا شوند. به گفته متخصصان، فقط کسانی که دچار تورم و ادم شدید در ناحیه پا و قوزک هستند می‌توانند از این نوع پاپوش استفاده کنند. در غیر این صورت به پا داشتن ۸ تا ۱۰ ساعته این نوع کفش بسیار برای سلامت خطرناک است.
۶ توصیه درباره استفاده از کفش و مراقبت از پا در تابستان
بهترین کفش مناسب هوای گرم که در عین خنک نگه داشتن پا زیبا هم باشد، کفش‌های چرم مات با پاشنه‌های ۳-۲ سانتی‌متری است. توصیه‌هایی که در ادامه می‌آید، شما را با شیوه درست مراقبت از پاها در تابستان آشنا می‌کند:
۱. شستشوی مرتب را فراموش نکنید
پاها را هر روز بشویید اما نه با آب داغ. در پا غدد ترشح چربی وجود ندارد و به همین دلیل شستشو با آب گرم پوست این ناحیه را خشک می‌کند. از آب ولرم و مواد شوینده ملایم کمک بگیرید. صابون برگردان مناسب‌ترین شوینده برای پاست. لای انگشتان پا را بشویید و خوب خشک کنید تا از بروز قارچ پیشگیری شود. در هفته برای ۵ تا ۱۰ دقیقه پاها را در محلول‌هایی بگذارید که آنتی‌باکتریال است.
۲. لایه‌برداری فراموش نشود
وقتی کف پا و پاشنه در سایش باشد، پینه می‌بندد. بهترین راه برای خلاصی استفاده از کفش مناسب و ۲ بار لایه‌برداری در هفته است. می‌توانید هر بار حمام می‌روید، پاها را سنگ پای ملایم بکشید و از کرم کراتولیتیک با ۵۰ درصد اوره ۱ یا ۲ بار در هفته استفاده کنید. برای لایه‌برداری می‌توانید مقداری شکر سرخ به کرم مرطوب‌کننده پایتان اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه ماساژ دهید.
۳ .آبرسانی به پوست پا را جدی بگیرید
پاها بسیار خشک هستند و نیاز به رطوبت‌رسانی دائمی دارند. همیشه با یک کرم مرطوب‌کننده پاها را ماساژ دهید اما کرم را لای انگشتان پا نزنید چون در این شرایط احتمال بروز قارچ بیشتر می‌شود. بهتر است کرمی بر پایه اوره ۱۰ درصد تهیه کنید. میزان بالاتر کراتولیتیک مضر است و توصیه نمی‌شود. از ماسک پاهای مرطوب‌کننده هم می‌توانید استفاده کنید و بعد از زدن آن به پا جوراب نخی بپوشید و اجازه دهید تمام شب این مواد روی پا بماند.
۴. از بروز بوی بد پا پیشگیری کنید
اسپری‌های ضدتعریق خوب هستند و سبب خشکی و رفع بوی بد پا می‌شوند، اما توصیه بهتر این است که هفته‌ای ۲ بار پاهایتان را در تشتی از آب ولرم بگذارید که در آن کمی اسانس نعناع ریخته‌اید. مهم‌تر اینکه جوراب‌هایی از جنس الیاف طبیعی بخرید و هر روز آنها را عوض کنید و بشویید و اجازه دهید در نور خورشید خشک شوند.
۵ .مراقب ناخن‌هایتان باشید
همیشه ناخن‌ها را صاف کوتاه کنید و با یک سوهان کاغذی اطراف آن را شکل دهید. ناخن نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد.
۶ .مراقب تاول‌ها باشید
اگر کفش تازه‌ای خریدید که خیلی تنگ است یا پا در آن سایش زیادی دارد، احتمال بروز تاول و پینه بالاست. می‌توانید برای پیشگیری از این حالت، چسب زخم در ناحیه مربوط استفاده کنید و مقداری وازلین زیر پانسمان بزنید. اگر دچار تاول شدید، خیلی آرام با ایجاد یک سوراخ ریز مایع داخل آن را خالی کنید و بعد از ضدعفونی کردن بدون اینکه پوست روی آن آسیبی ببیند، پانسمان کنید. می‌توانید از ژل آلوئه‌و‌را هم استفاده کنید که ضدالتهابی طبیعی و بهبود‌دهنده زخم است.
سایش مرتب کف پا با جنس پلاستیکی این صندل لاانگشتی می‌تواند زمینه‌ساز التهاب تاندون باشد و میخچه و پینه ایجاد کند. افراد مبتلا به دیابت هم باید مراقب باشند زیرا این نوع پاپوش می‌تواند محل مناسبی برای رشد انواع میکروب باشد و با کوچک‌ترین ضربه و زخم در پا در آن نفوذ کنند.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي