کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی یازدهم

این بخش مربوط به جواب سوالات کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی یازدهم است. در این درس معنی بیت شعر و آرایه های ادبی و فکری متن در امواج سند، فارسی 2 درس سوم،کامل و دقیق توضیح داده شده است.

کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی یازدهم

 

کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی یازدهم

قلمرو زبانی :

۱: در متن درس واژه هایی بیابید که‌ معانی زیر را داشته باشند .

جواب : اسب : بادپا‌ نابود کننده : عافیت سوز  عمیق : ژرف
 

۲: جمله های زیر را باهم میخوانیم و به نقش های مختلف کلمه «امروز» توجه می کنیم :

    جواب :

امروز را غنیمت دان نقش : مفعول
امروز ، روز شادی است نقش: نهاد
گنجینه عمر ، امروز است نقش : مسند
برنامه امروز تایید شد نقش : مضاف الیه
امروز ، به کتابخانه ملی میروم نقش: قید

در همه جلمه های بالا به جز کلمه آخر ، کلمه «امروز» نقش های اسم را گرفته است .

کلمه «امروز» در جمله آخر ، هیچ یک از نقش اسم هارا ندارد .

منادا هم نیست . «امروز» در جمله مذکور ، «گروه قیدی» است .

 

گام به گام درس سوم فارسی یازدهم

 

گروه قیدی بخشی از جمله است که جمله یا جزئی از آن را مقیّد می کند ، یا توضیحی نظیر مفهوم حالت، زمان ، مکان ، تردید ، یقین ، تکرار و… را به جمله می افزاید .

قید می تواند از نظر «نوع»، اسم ، صفت یا قید باشد .

در بیت نهم و دهم ، قید ها را مشخص کنید .

جواب : ( بیت نهم : آن دم ، بیت دهم : آتش )

قلمرو ادبی :

۱ : «دریای خون» در بیت های هشتم و دوازدهم ، استعاره از چیست ؟

جواب : بیت هشتم :کرانه های سرخ رنگ در زمان غروب کردن خورشید   بیت دوازدهم : میدان نبرد .

 

۲ : ابیات زیر را از نظر کاربرد «تشبیه» و «کنایه» بررسی کنید .

ز رخسارش فرو می ریخت اشکی بنای زندگی بر آب میدید

در آن سیماب‌گون امواج لرزان خیال تازه ای در خواب میدید

جواب : تشبیه ها : بنای زندگی ، سیماب‌گون امواج کنایه ها : بنای زندگی بر آب دیدن : قطع امید از زندگی ، خیال تازه ای در خواب دیدن : فکر تازه ای به ذهن خطور کردن .
 

۳:  به شعر «در امواج سند» دقت کنید؛ این شعر از چند بند هم وزن و هم آهنگ تشکیل شده است . هربند ، شامل چهار مصراع است؛ به این نوع شعر «چهارپاره» یا «دوبیتی های پیوسته» می گویند؛ چهارپاره، بیشتر برای طرح مضامین اجتماعی و سیاسی به کار می رود و رواج آن ، از دوره مشروطه بوده و تا کنون ادامه یافته است .

ملک الشعرای بهار ، فریدون مشیری و فریدون توللی سروده هایی در این قالب دارند .

-اکنون ، نحوه قرار گرفتن قافیه ها را در این چهار پاره حمیدی شیرازی به کمک شکل نشان دهید .

قلمرو فکری :

۱ ) شاعر در بیت زیر ، قصد بیان چه نکته ای را دارد ؟

جواب : در آن تاریک شب می گشت پنهان فروغ‌ خرگه خوارزمشاهی : نابودی قدرت و بزرگی حکومت خوارزمشاهی

 

۲ ) حمیدی شیرازی در ابیات زیر ، چه کسی را و با چه ویژگی هایی وصف می کند ؟

چه اندیشید آن دم ، کس ندانست که مژگانش به خون دیده تر شد

چو آتش در سپاه دشمن افتاد ز آتش هم کمی سوزانده تر شد

جواب : از شدت عصبانیت و اندوه و گریستن ، خشمگینانه به سپاه دشمن حمله ور شد .
 

۳ ) درباره ارتباط معنایی بیت زیر و متن درس توضیح دهید .

در ره عشق وطن از سر جان خاسته ایم تا در این ره چه کند همت مردانه ما

جواب : در این بیت شاعر به وطن دوستی و جان فشانی اشاره میکند ، مثل متن درس .
 

۴)  شاعر در بیت زیر ، چه صحنه ای از نبرد را وصف میکند ؟

ولی چندان که برگ از شاخه می ریخت دوچندان میشکفت و برگ می کرد .

جواب : این شعر به این موضوع اشاره میکند که سپاه مغول بسیار بوده و با مرگ هر چند نفر چندین برابر آن به سپاه افزوده میشد .
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه