کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی دهم را به همراه جواب های آن در این مطلب از گهر مشاهده می کنید. پاسخ های تشریحی این درس به صورت تفکیک شده و با توضیحات مربوط به هر سال را در ادامه خواهید خواند.
کارگاه متن پژوهی درس سوم فارسی دهم
قلمرو زبانی
۱ مترادف و متضاد واژه «رفیع» را از متن درس بیابید.
۲ از متن درس، برای نمودار زیر، گروه اسمی مناسب بیابید؛ سپس به کمک آن جاهای خالی را پرکنید.
قلمرو ادبی
1. دو نمونه از کاربرد «تشخیص» در متن درس مشخّص کنید.
۲ شعر سپید، گونه ای از شعر معاصر است که آهنگ دارد؛ امّا وزن عروضی ندارد و جای قافیه ها در آن مشخّص نیست.
شعر «پاسداری از حقیقت» را از این دید بررسی کنید.
۳ به بیت زیر توجّه کنید.
«بید مجنون در تمام عمر، سر بالا نکرد / حاصل بی حاصلی نبود به جز شرمندگی» (صائب)
«حسن تعلیل» در لغت، به معنای دلیل و برهان نیکو آوردن است؛ اگرچه این دلیل و برهان، واقعی، علمی یا عقلی نیست امّا مخاطب آن را از علتّ اصلی دلپذیرتر مییابد. به نمونه های دیگر توجّه کنید:
4. در کدام قسمت از متن درس «حُسن تعلیل» به کار رفته است؟ دلیل خود را بنویسید.
درختان را دوست میدارم / که به احترام تو قیام کرده اند
قلمرو فکری
۱ با توجّه به متن درس، شاعر چه نوع مرگی را غبطه بزرگ زندگانی میداند؟
۲ در متن درس، «عقل » با چه ویژگی هایی وصف شده است؟ چرا؟
۳ هر یک از موارد زیر، با کدام قسمت از شعر «پاسداری از حقیقت » ارتباط معنایی دارد؟
شَرَفُ المَکانِ باِلمَکینِ. (ارزش هر جای و جایگاهی به کسی است که در آن قرار گرفته است.)
و بذَل مُهجَتهُ فیکَ لیَستنقذَ عبادکَ منَ الجَهالهِ و حَیرَه الضَّلاله.
بر تالابی از خون خویش / در گذرگه تاریخ ایستادهای / با جامی از فرهنگ / و بشریّت رهگذار را میآشامانی / -هر کس را که تشنه شهادت است.
شعر سپید: گونهای از شعر معاصر است که آهنگ دارد؛ امّا وزن عروضی ندارد و جای قافیهها در آن مشخّص نیست.
وقتی شاعر یا نویسنده دلیلی غیرواقعی امّا ادبی برای موضوعی بیان کند؛ به گونهای که بتواند خواننده را قانع کند، آرایۀ «حُسن تعلیل» پدید میآید. مانند:
بید مجنون در تمام عمر، سر بالا نکرد / حاصل بی حاصلی نبود به جز شرمندگی (صائب)