چگونه در برخورد اول بهترین تاثیر را روی طرف مقابل خود بگذارید؟

همه ما در قرار ملاقات اول، اولین صحبت ها و اولین نگاه ها که ممکن به دلایل کاری یا شخصی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار باشند، سعی می کنیم اثر مثبت روی فرد مقابل خود بگذاریم.

چگونه در برخورد اول بهترین تاثیر را روی طرف مقابل خود بگذارید؟

حتی امروزه که بسیاری از فعالیت های ما در دنیای مجازی انجام می شود با انتخاب متن های متناسب با حال و هوای خود از جمله جملات روانشناسی، فلسفی یا حتی یک متن عاشقانه فارسی در واقع خلاصه ای از روحیات خود در اختیار کاربرانی که برای اولین بار با ما آشنا می شوند قرار می دهیم.

اما در دنیای واقعی شرایط کاملا متفاوت است و برداشت اول تحت تاثیر عوامل مختلف فراتر از تنها یک متن بیو قرار می گیرد که این مسئله می تواند به سود یا به ضرر شما تمام شود.

آیا می دانستید یک نگاه به چهره فرد مقابل برای اولین برداشت کافی است؟ بله! تحقیقات نشان داده بین 33 تا 100 میلی ثانیه طول می کشد تا دیگران درباره شخصیت شما قضاوت کنند!

البته که این زمان کوتاه برای نتیجه گیری دقیق درباره یک نفر کافی نیست اما طبیعی است که همه ما در اولین دیدار با دیگران فرضیاتی درباره آن ها در ذهن خود خلق می کنیم و این برداشت اولیه بسیار مهم است زیرا ممکن است نوع رابطه دو نفر بر اساس آن شکل گرفته و به راحتی قابل تغییر نباشد، حتی اگر به مرور زمان شواهد متضادی ارائه شود.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید شما هرگز شانس دومی برای ایجاد تاثیر اول عالی روی دیگران ندارید!

اگر می خواهید در برخورد اول بهترین تاثیر را روی طرف مقابل خود بگذارید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- تماس چشمی داشته باشید

تماس چشمی نوعی ارتباط بی کلام است که به عنوان نشانه صداقت و راهی برای نشان دادن احترام به شخصی که با او صحبت می کنید تلقی می شود.

به علاوه حفظ ارتباط چشمی نشان دهنده این است که شما به طرف مقابل توجه داشته و به صحبت های او گوش می دهید.

بنابراین سعی کنید قبل از شروع صحبت، تماس چشمی برقرار کنید و در طول مکالمه ارتباط چشمی منظم داشته باشید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که تماس چشمی با خیره شدن به دیگران تفاوت دارد.

در کتاب “چگونه با دیگران صحبت کنیم” ترکیب 40 و 60 توصیه شده است و گفته شده هدف از 60 درصد تماس چشمی در طول گفتگو، توجه بدون پرخاش گری به طرف مقابل می باشد.

2- لبخند بزنید

لبخند صمیمانه به مردم آرامش خاطر می دهد و باعث می شود احساس خوشایندی داشته باشند.

فراموش نکنید لبخند واقعی لبخندی است که به چشمان شما می رسد و احساس اعتماد و صداقت در طرف مقابل ایجاد می کند و خبر خوب این که اگر لبخندتان به چشمان تان رسیده باشد حتی اگر ماسک بزنید این لبخند دیده می شود.

زمانی که متوجه سفت شدن ماهیچه های اطراف چشمان خود می شوید به این معنا است که لبخند شما در چشمان تان نمایان شده است.

3- لباس مناسب به تن کنید

لباسی که می پوشید تا حد زیادی روی برداشت اولیه ای که افراد از شما دارند تاثیر می گذارد زیرا دیگران به هر حال تحت تاثیر ظاهر شما قرار می گیرند، خواه خودشان متوجه باشند یا نباشند یا ظاهر برای آن ها اهمیت داشته باشد یا نداشته باشد.

خلاصه این که آن چه به تن می کنید نتایج مثبت و منفی مهمی به دنبال دارد. بنابراین مطمئن شوید که لباس شما با شرایطی که در آن قرار گرفته اید متناسب است.

به عنوان مثال به تن کردن لباس بیش از حد معمولی و راحت در مصاحبه شغلی احتمالا این تصور را ایجاد می کند که در مورد شغل خود چندان جدی نیستید.

4- صادق باشید

مردم در برخورد اول با سرعت قابل توجهی به عدم صداقت شما پی می برند بنابراین سعی کنید حتما خودتان باشید.

نگرانی دائمی در مورد این که آیا حرف درستی می زنید یا کار درستی انجام می دهید می تواند عدم صداقت شما را به طرف مقابل القا کند.

برای جلوگیری از این مسئله، توصیه می شود نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و به روشی درست آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

5- ارتباط خوبی برقرار کنید

برای برقراری یک ارتباط خوب لازم است بیشتر از این که صحبت کنید، شنونده خوبی باشید. برای این منظور توصیه می شود تنها یک سوم مدت زمانی که صرف گوش دادن به طرف مقابل خود می کنید، صحبت کنید.

شنونده خوب بودن نشان می دهد حواس تان کاملا جمع است و اجازه می دهد طرف مقابل احساس خوب شنیده شدن داشته باشد.

همچنین فراموش نکنید دیگران همیشه احساسی که در آن ها ایجاد کرده اید را به خاطر می سپرند و اگر ارتباط روشنی برقرار کرده و شنونده خوبی باشید آن ها از تعامل با شما لذت خواهند برد.

6- زبان بدن مثبت داشته باشید

زبان بدن بخش مهمی از ارتباطات است. برای مثبت بودن زبان بدن خود به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • صاف بایستید و بنشینید و سر خود را بالا نگه دارید. این کار شما را راحت و با اعتماد به نفس نشان می دهد
  • از دست به سینه بودن یا روی هم انداختن پاها اجتناب کنید، این کار ناخودآگاه شما را از طرف مقابل دور می کند
  • هنگام دست دادن به اندازه ای محکم دست دهید که اعتماد به نفس شما را به طرف مقابل القا کند اما نه بیش از حد محکم که دست هایش درد بگیرد!

7- همدلی کنید

به سلامت عاطفی فردی که با او صحبت می کنید توجه داشته باشید. همدلی می تواند به ارتباط قوی کمک کند و نشان می دهد که شما از نظر احساسی از درک بالایی برخوردار می باشید.

8- تحقیق کرده و آماده باشید

انجام تحقیقات اولیه به شما در درک وضعیت و محیطی که در آن قرار خواهید گرفت کمک کند.

به عنوان مثال تحقیق کردن به شما کمک می کند لباس مناسب شرایط مورد نظر را به تن کرده و درباره زبان بدن خود از قبل آمادگی لازم را داشته باشید. همچنین می توانید اطلاعاتی در مورد سایر افراد پیدا کرده و از این اطلاعات برای شروع گفتگو با آن ها استفاده کنید.

آمادگی داشتن باعث می شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید و علاقه مند و متمرکز به نظر برسید.

9- با اعتماد به نفس رفتار کنید

رفتار سرشار از اعتماد به نفس، حتی اگر در درون تان این احساس را نداشته باشید، باعث ایجاد اعتماد به نفس در وجود شما می شود که برای برداشت اولیه مثبت بسیار مهم است.

برگرفته از: betterup

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه