علل ورم پا در سالمندان و روش های درمان

تاريخ : 19 اسفند

هر چه سن بالا می رود باید بیشتر از همیشه مراقب سلامتی بدن بود. یکی از مشکلات دوران سالمندی، ورم پا است که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. گهر در این بخش در مورد علل ورم پا در سالمندان و روش های درمان صحبت می کند.

علل ورم پا در سالمندان و روش های درمان, پورتال خبری فرهنگی گهر

علل ورم پا در سالمندان و روش های درمان

ورم بدون درد ممکن است هر دو پا و یا پشت پاها و یا ران ها را درگیر کند. به علت جاذبه زمین، اغلب تورم ها در قسمت پایین بدن دیده می شوند.

ورم پا در ماه های گرم سال و در افرادی که به مدت طولانی می ایستند و یا راه می روند نیز رخ می دهد.

اگر ورم پا همراه با درد باشد، راه رفتن را برای فرد مشکل می سازد. اگر قوزک پا متورم شده است، بهتر است قبل از هر کاری به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ورم پاها

تجمع مایعات در بافت های بدن موجب ورم می شود. احتباس مایعات ممکن است به علت بیماری قلبی، بیماری کبدی و یا کلیوی و یا اختلالات رگ های خونی باشد.

دیگر دلایل ورم پاها عبارتند از:

– عفونت میکروبی پا

– نیش حشرات

– لخته شدن خون در پاها

– افزایش سن

– سوختگی

– بسته شدن غدد لنفاوی

– مصرف غذاهای شور و دارای کربوهیدرات

– مصرف قرص های ضد بارداری و یا هورمون درمانی

پزشک با انگشت خود فشاری بر پای متورم وراد می کند و بعد برمی دارد. اگر در محل فشار، جای انگشت بعد از چند دقیقه باقی بماند، نشانه ورم می باشد

– سندروم قبل از قاعدگی

– بارداری

– احتباس نمک در بدن

– آسیب عضلات

– واریس

– التهاب وریدها که باعث می شود که خون به درستی به طرف قلب نرود.

– واکنش های آلرژیک

– پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی که با افزایش فشارخون، اوره و ورم مشخص می شود)

– اختلالات عصبی عضلانی

– تروما یا حوادث

– عمل جراحی لگن و سرطان

– سوء استفاده از ملین ها

– سوء استفاده از دیورتیک

– سوء استفاده از داروها

– داروهای ضدافسردگی، استروئیدها، داروهای فشار خون، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب، مسدود کننده های کانال کلسیم و هورمون درمای مانند استروژن درمانی و داروهای دیابت می توانند باعث ورم گردند.

– پرواز با هواپیما و یا ماشین سواری به مدت طولانی

راه های تشخیص علت ورم

پزشک از شما درباره داروهایی که مصرف می کنید سئوال می کند و معاینه بدنی انجام می دهد و قلب، ریه، شکم، غدد لنفاوی و پاهای شما را بررس می کند.

همچنین از شما سئوالاتی راجع به ورم و چه چیزی باعث بدتر شدن و بهتر شدن آن می شود، درچه زمان هایی بدتر می شود و چه علائمی دارد، می پرسد.

آزمایشات زیر را نیز ممکن است پزشک بخواهد:

– آزمایش خون شامل شمارش کامل گلبول های خون

– عکسبرداری از قفسه سینه با اشعه X

– آزمایش ادرار

– ECG یا الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب)

توصیه به این بیماران

– رفع‌ تمام‌ علایم‌ التهاب‌ در بستر استراحت کنید. در هنگام‌ استراحت‌، حرکت‌ دادن‌ عضلات‌ پا، خم‌کردن‌ مچ‌ پا و تکان‌ دادن‌ انگشتان‌ پا را به طور متناوب انجام دهید.

– از جوراب‌های‌ کشی‌ مناسب‌ یا بانداژهای‌ کشی‌ استفاده‌ کنید، ولی‌ از بند جوراب‌ یا جوراب‌ کشباف‌ بلند استفاده‌ نکنید.

– در هنگام‌ نشستن‌ به‌ مدت‌طولانی،‌ پاها را بالاتر از باسن‌ قرار دهید.

– پاها را از بستر بلند کنید.

درمان خانگی ورم پاها

-جعفری یکی از بهترین مواد ادرارآور می باشد. ۲ قاشق غذاخوری برگ جعفری خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. این دم کرده را ۳ فنجان در روز مصرف کنید.

-پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد قرار دهید. با این کار از ورم پاها جلوگیری می کنید.

– ۲ قاشق غذاخوری نمک را در آب گرم حل کرده و مدت ۱۵ دقیقه پای خود را در این محلول قرار دهید. نمک ممکن است پای شما را خشک کند، بنابراین بهتر است بعد از این کار با کرم مرطوب کننده، پای خود را نرم کنید.

– به مقدار مساوی آب و سرکه را گرم کنید. پارچه ای را در این محلول خیس کنید و پارچه را فشار دهید تا مایع اضافی بیرون بریزد. سپس آن پارچه را دور پای خود برای مدت ۵ دقیقه بپیچید. بعد از آن می توانید به مقدار مساوی سرکه و آب سرد را به همان روش بالا بر روی پای خود بگذارید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

– پای خود را با روغن خردل گرم ماساژ دهید. با این کار درد و ورم پاها از بین می رود.

– یک قطعه خیار را بر روی پایتان بگذارید و آن را با یک پارچه نخی ببندید. خیار باعث جذب آب اضافی بدن می شود و ورم را درمان می کند.

این درمان ها برای مدت کوتاهی مناسب می باشند، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی ورم پا مشخص شود و درمان گردد

– کاهش وزن اضافی بدن در افراد چاق در بهبود ورم پا موثر است.

– موادغذایی ادرارآور بخورید. این مواد، آب اضافی بدن را دفع می کنند. بنابراین از ورم پاها جلوگیری می کنند. آب جعفری، گزنه، رازیانه و دم کرده برگ قاصدک از جمله این مواد هستند.

– از مصرف غذاهای شور پرهیز کنید. نمک باعث افزایش تجمع آب در بدن می شود و ورم را بوجود می آورد. پس باید غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده، آجیل شور و سس ها که محتوای مقدار زیادی نمک هستند را مصرف نکنید.

– غذاهای چرب را کم بخورید، زیرا این غذاها مانع از سهولت جریان خون می گردند.

– چغندر، کاهو، گوجه فرنگی، کنگرفرنگی، مارچوبه و هویج برای افراد دچار ورم مفیدند.

۵ ورزش مناسب برای ورم پا :

هر روز این تمرین‌ها را باید مرتب و پشت هم انجام دهید

۱- روی یک صندلی بنشینید و یک توپ تنیس را زیر کف پا گذاشته و بدون آنکه به آن فشار بیاورید آن را حرکت دهید و بچرخانید. این حرکت را برای هر پا به مدت یک دقیقه در روز انجام دهید.

۲- سرپا جلوی یک پنجره یا هوای آزاد بایستید و در حالی که به دوردست نگاه می‌کنید، دست‌ها را به عقب برده تا قفسه سینه باز شود و برای یک دقیقه نفس عمیق بکشید.

۳- سرپا بایستید. یک پا را لبه پله قرار دهید، به طوری که فقط پنجه روی پله باشد و پاشنه بالاتر قرار گیرد. پای دیگر را پشت پایی که روی پله است قفل کنید و خود را تا جای ممکن بالا بکشید. بعد به حالت طبیعی اول برگشته و این بار پاشنه را که زیر آن چیزی نیست پایین‌تر از بلندی پله بیاورید. این کار را روی هر پا ۲۰ مرتبه تکرار کنید.

۴- سرپا بایستید. دست ها را از هم باز کنید. یکی از زانوها را تا جایی که می‌توانید بالا آورده و به سینه نزدیک کنید و یک دقیقه در این حالت بمانید. برای پای دیگر هم همین کار را تکرار کنید.

۵- روی زمین بنشینید. پاها را بکشید. دست‌ها را دو طرف خود روی زمین بگذارید. بعد به مدت یک دقیقه سرپنجه‌ها را تا جای ممکن به سمت خود بکشید. این تمرین را برای یک دقیقه در روز انجام دهید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي