از اهمیت سفر برای سلامتی چه می دانید

از اهمیت سفر چه می دانید ؟

اهمیت سفر برای سلامتی، موضوعی که شاید تا به جال بخه آن توجه نکرده ایم. موضوعی که همواره می تواند دوام داشته باشد و بهترین پیام ها را برای انسان به ارمغان آورد.

از اهمیت سفر برای سلامتی چه می دانید

درباره اهمیت سفر برای سلامتی

۱- برنامه ریزی کردن برای سفر، حس شادی شما را بالا می برد.

دانشمندان دانشگاه سرری در انگلیس (University of Surrey) تحقیقی در سال ۲۰۰۲ انجام دادند که نتایج آن نشان می داد زمانی که افراد منتظر یک سفر هستند، خوشحالتر از مواقع عادی می باشند. زمانی که ما منتظر سفری هستیم که قرار است در روزهای آتی برایمان اتفاق بیوفتد، حس شادی بیشتری را نسبت به خودمان، وضعیت اقتصادی خانواده ها و به طور کلی کیفیت زندگی خود داریم.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه کورنل نشان داد که در حقیقت زمانی که مردم پیش بینی یک سفر را می کنند بسیار بیشتر از مواقعی که پیش بینی به دست آوردن یا خرید چیزی را دارند، خوشحال هستند. پس همین حالا یک سفر را هرچند کوتاه برنامه ریزی کنید؛ بهترین کار برای شادی و سلامت روحی تان!

۲- مسافرت به شما کمک می کند تا احساسات منفی و استرس تان را مدیریت کنید.

بعضی مواقع می خواهیم که تا می توانیم از جایی دور شویم… سفر تنها برای دیدن مکان های نوین نیست! بلکه شاید ذهن ما می خواهد که از قدیمی ها کمی دور شود. طبق گفته سازمان روانشناسی آمریکا، تعطیلات می توانند کاری کنند که شما احساسات منفی و استرس خود را با دوری از مکان ها و فعالیت هایی که خودشان موجب استرس هستند، مدیریت کنید.

اهمیت سفر همچنین برای تنظیم مجدد احساسات ما به کار می رود. طبق تحقیقات به عمل آمده، ما در مورد خودمان حس بهتری خواهیم داشت، مخصوصا اگر مقصد سفر ما در کنار آب واقع شده باشد. نویسنده یکی از کتاب های مشهور در زمینه روانشناسی، والاس جی نیکولز (Wallace J. Nichols) می گوید:

آب که اغلب با حس هیجان و شگفتی در ارتباط است، می تواند حس همدردی و دلسوزی در ما را تقویت کرده و ارتباط ما با خودمان، افرادی که در کنار ما هستند و باقی مردم را بهبود بخشد. آب منبع ثابتی برای خلاقیت و بینش است.

۳- مسافرت موجب کاهش افسردگی می شود.

سبک زندگی مدرن ما که با یک شلوغی پایدار همراه است، منجر به استرس، تحریک پذیری و اثرات منفی بر بهره وری، کارآمدی و رفاه ما می شود. وضعیت به قدری بدی است که زنانی که کمتر از یک بار در هر دو سال به سفر می روند، از افسردگی و استرس رنج می برند، این در حالی است که زنانی که حداقل دو بار در سال به تعطیلات می روند، طبق مطالعه سال ۲۰۰۵ توسط کلینیک مارش فیلد در ویسکانسین، کمتر دچار افسردگی می شوند. خوشبختانه، وقتی که به اهمیت سفر بر می گردیم، رهایی از افسردی در بالای لیست ما قرار می گیرد.

دکتر مارگارت جی کینگ، مدیر مرکز ملالعات و تحلیل فرهنگی اعتقاد دارد که سفر استرس ما را کاهش داده و به طور کلی روی سلامتی ما تاثیر می گذارد. او می گوید:

«مزایای روانشناسی زیادی در تغییرات خانه و کار به یک جای سوم وجود دارد. با یک لیست کوتاه از فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهیم و پیچیدگی پروژه هایی که در پیش داریم متوجه می شویم که ذهن ما نیاز به تنظیم مجدد دارد تا خروجی استرس زایی که دارد را از بین ببرد».

۴- سفر تجربیات شما و درک واقعی زندگی را غنی می کند.

بعضی مردم فکر می کنند زمانی که دارایی های مادی آن ها بیشتر شوند، بیشتر شاد خواهند بود. با این حال، شما به زودی خواهید آموخت (اگر تاکنون متوجه نشده باشید) کالاهای مادی، املاک، طلا و جواهر و غیره به صورتی هستند که با افزایش سن، حس خوب داشتن آن ها از بین می رود در حالیکه تجربیاتی که شما در طول سفرهایتان به دست می آورید به خاطراتی تبدیل می شوند که شما را به انسانی غنی تبدیل می کند.

حتی اهمیت سفر در مسافرت های کوتاه تر نیز به غنی شدنتان کمک می کند. شما در سفر خود را در معرض فرهنگ، سنت، دیدگاه و نظریات گوناگون قرار می دهید و در سفرهای خارجی این حالت بیشتر می شود زیرا شما با بخش دیگری از جهان در ارتباط هستید. در طول زمان شاید شما بخواهید که ماشین خود را عوض کنید اما متوجه خواهید شد که هرگز نمی خواهید خاطراتی که از سفرهایتان جمع کرده اید را با هیچ چیز دیگری تعویض کنید. مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد که در دراز مدت، تجربیات سفر شما را از خرید چیزهایی برای زندگی شادتر نگه خواهد داشت.

۵- سفر ریسک سکته قلبی را کاهش می دهد.

موارد حمله قلبی در طول سال ها افزایش یافته است و جالب است بدانید که مطالعات علمی نشان داده اند مردانی که چندین سال است که به سفر نرفته اند، ۳۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی دارند. کسانی که به طور مرتب به مسافرت می روند، ۲۱ درصد کمتر از چنین حمله ای جان خود را از دست می دهند. همچنین زنانی تنها یک بار در هر شش سال سفر می کنند، هشت بار بیشتر از باقی خانم ها از حمله قلبی رنج می برند.

با اینکه نتایج این مطالعات ممکن است شوکه کننده باشند، با دقت بیشتر به موضوع متوجه خواهید شد که چرا این اتفاق می افتد. افرادی که سفر می کنند بسیار فعال تر از آن هایی هستند که بیشتر عمرشان را صرف کار و پشت میز نشینی می کنند. شاید باورش سخت باشد اما گردشگران معمولا در طول روز چندین کیلومتر راه می روند تا از جاذبه ها و مقصدی که رفته اند دیدن کنند. آن ها تمایل بیشتری به انجام فعالیت های گوناگون نظیر طبیعت گردی، غواصی و … دارند و همه این فعالیت ها موجب بهبود شرایط فیزیکی و روانی می شود. طبق گفته سازمان جهانی قلب، فعالیت های متوسط می تواند شانس حمله قلبی را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کم کند. پس اهمیت سفر بر سلامت جسمی و روحی همه انسان ها تاثیر مثبت دارد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه