بازاریابی دیجیتال چیست ؟ + انواع روش های آن

دسته بندي : عصر دیجیتال
تاريخ : 19 اسفند

بازاریابی یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کارها در دنیای امروزه است. یکی از انواع بازاریابی، بازاریابی دیجیتال است که ما در این بخش گهر در مورد بازاریابی دیجیتال و روش های بازاریابی دیجیتال صحبت می کنیم.

بازاریابی دیجیتال چیست ؟ + انواع روش های آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

بازاریابی دیجیتال چیست ؟ + انواع روش های آن

اگر بخواهیم انواع روش های بازاریابی دیجیتال را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بازاریابی ایمیلی_Email Marketing

بازایابی پیامکی_Sms Marketing

بازایابی وب سایتی_Website Marketing

بازاریابی مبتنی برشبکه های اجتماعی_Social media Marketing

بازاریابی محتوا_Content Marketing

بازاریابی مبتنی برموتورهای جستجو_Search Engine Marketing

البته بسیاری از روش های دیگر هم وجود دارد که یا زیر بخش موارد اشاره شده است ویا در اینجا به آنها اشاره نشده است.

حال نکته حائز اهمیت آن است که امروزه دیگر بخش اساسی تبلیغات به سمت رسانه های نوظهور و دیجیتال رفته است و تبلیغات در این فضاها در عین حال که کم هزینه تر است به صورت مطمئن تری در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد و امکان خرید توسط مشتریان احتمالی نیز بیشتر است.همچنین در این روش می توان ارتباط مستقیم تری را با مشتری داشت و بازخوردها را مناسب تر دریافت کرد.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز چگونه کار می‌کند؟

پیش‌بینی اول:

بازاریابی دیجیتال یا Content Marketing ، همچنان به عنوان یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های بازاریابی مورد توجه خواهد بود.

توجه به این شکل از بازاریابی موجب افزایش بودجه “بازاریابی محتوا” خواهد شد، تا آن‌جا که پیش‌بینی می‌شود یک چهارم از بودجه کل بازاریابی شرکت‌ها را به خود اختصاص دهد.

طبق آمار‌های جهانی، محتوای جذاب یکی از سه دلیل اصلی مخاطبان برای پیگیری برند‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. بر این اساس شرکت‌هایی که به بازاریابی شرکت‌با‌شرکت B2B مشغول هستند در صورتی که مطالب جذابی را در سایت و بلاگ خود قرار دهند با افزایش ۶۷ درصدی سرنخ‌های فروش خود مواجه خواهند شد.

پیش‌بینی دوم:

استفاده از روش‌های تحلیل اطلاعات Data Analytics – DA افزایش می‌یابد. بازاریاب‌ها عاشق برنامه‌ریزی دقیق و بررسی نتایج کار خود هستند. امروز هر مجموعه‌ای که توانایی محاسبه چگونگی بازگشت سرمایه‌گذاری ROI خود را نداشته ‌باشد محکوم به نابودی‌است.

این توانایی هر روز با استفاده از ابزار‌های متنوعی که در اختیار بازاریاب‌ها قرار می‌گیرد افزایش می‌یابد و امکان ارائه تحلیل‌های نزدیک به واقعیت بیش‌از پیش فراهم می‌شود تا عملکرد بازاریابان ملموس‌تر شده و اشتباهاتشان در آینده اصلاح شود.بودجه تحلیل اطلاعات شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۵ تا ۶۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد تا در مجموع حدود ۸ درصد از کل بودجه بازاریابی این شرکت‌ها را به خود اختصاص دهد.

پیش‌بینی سوم:

با وجود توجه ویژه واحد‌های بازاریابی به تولید محتوای جذاب، بسیاری از تولیدات آن‌ها ارزشمند نیست. آن‌ها در بسیاری از موارد بدون توجه به کیفیت محتوای تولید شده، تنها به دنبال کمیت هستند، غافل از آن که راز موفقیت این شکل از بازاریابی دیجیتال، تولید محتوای خاص و شیوه ارائه آن است.

گوگل و بسیاری از موتورهای جستجوگر از توانایی ارزیابی محتوای مطالب منتشر شده روی شبکه اینترنت برخوردارند و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، توانایی این موتور‌ها در حال افزایش است. به عنوان مثال گوگل در جستجوی اینترنت متون کمتر از ۲۰۰ کلمه را محتوای ضعیف می‌نامد و به چنین مطالبی در نتایج جستجو توجه کمتری نشان می‌دهد.

پیش‌بینی چهارم:

محبوبیت ویدئو Video Marketing به عنوان یک محتوای جذاب در بازاریابی دیجیتال همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک اخیر، استفاده از ویدئو به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با مخاطب افزایش یافته‌است.

۵۲ درصد از فعالان حوزه بازاریابی معتقدند که ویدئو در مقایسه با دیگر شکل‌های محتوایی بالاترین میزان بازگشت سرمایه‌گذاری ROI را به همراه دارد و استقبال ۹۳ درصدی بازاریاب‌ها از ویدئو برای بازاریابی دیجیتال نیز به همین خاطر است.با توجه به گسترش نفوذ دستگاه‌های هوشمند، نظیر موبایل و تبلت، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۷ پخش ویدئو ۷۴ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص دهد و فعالان ارتباطات نیز معتقدند که ویدئو یکی از سه ابزار اصلی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

پیش‌بینی پنجم:

محبوبیت موبایل و تبلت Mobile Marketing و افزایش استفاده از موبایل در بین مردم فرصتی تازه‌ای را برای دسترسی بازاریاب‌ها به مخاطبان فراهم کرده‌است.

افرادی که تا امروز به تبلیغات تلویزیونی و شهری توجهی نشان نمی‌دادند، با استفاده از موبایل به مخاطبینی با پتانسیل‌های بالا بدل شده‌اند. افزایش نفوذ این ابزار‌های دیجیتال به حدی است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ شمار موبایل‌هایی که به اینترنت متصل‌اند از شمار کامپیوتر‌های شخصی پیشی بگیرد.

در انتها باید به یک نکته اصلی اشاره کنیم: اگر برای سازمان یا مشتریان خود قصد برنامه‌ریزی بازاریابی دارید ابتدا سازمان مورد نظر را تحلیل کنید و سپس با استفاده از تحلیل موجود استراتژی سازمان را در دنیای دیجیتال تدوین کنید. بعد از تدوین این استراتژی به برنامه‌ریزی بازاریابی با جزئیات بپردازید. یک برنامه بازاریابی دیجیتال خوب بدون استراتژی مشخص هرگز موفق نخواهد شد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي