خواص هویج برای چشم ، پوست ، گوارش و … + عوارض و جدول ارزش غذایی

هویج یک سبزی غده ای است که اغلب ادعا می شود غذای کاملی برای سلامتی است.از معروفترین خواص هویج برای چشم و بینایی می توان نام برد در این مقاله توضیحات کاملی درباره خواص هویج و همچنین مضرات آن به دلیل استفاده بیش از حد را می خوانید.

خواص هویج برای چشم ، پوست ، گوارش و … + عوارض و جدول ارزش غذایی

رادیکال های آزاد ناشی از فرآیندهای طبیعی و فشارهای محیطی هستند. بدن می تواند بسیاری از رادیکال های آزاد را به طور طبیعی از بین ببرد ، اما آنتی اکسیدان های غذایی می توانند به حذف رادیکال های آزاد کمک کنند ، به خصوص هنگامی که بار اکسیدان زیاد باشد.

در زیر روش هایی وجود دارد که هویج می تواندبه سلامتی شما کمک کند.

خواص هویج برای بینایی

آیا هویج می تواند در تاریکی به شما کمک کند؟ به نوعی ، بله.

هویج حاوی ویتامین A است ، و کمبود ویتامین A ممکن است منجر به بیماری زایوفتالمی ، یک بیماری پیشرونده چشم شود. این بیماری می تواند باعث کوری در شب یا مشکل در دیدن کمترین میزان نور شود.

به گفته دفتر مکمل های غذایی ، کمبود ویتامین A یکی از اصلی ترین دلایل قابل پیشگیری از نابینایی در کودکان است.بنابراین ، به نوعی ، هویج می تواند به شما در دیدن تاریکی کمک کند.

هویج همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زاكزانتین است و ترکیب این دو می تواند به جلوگیری از دژنراسیون ماكولا مربوط به یك نوع از بین رفتن بینایی كمك كند.

سرطان

به گفته انستیتوی ملی سرطان ، بسیاری از رادیکالهای آزاد در بدن احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهد.

اثرات آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدهای رژیمی – زرد ، نارنجی و رنگدانه های ارگانیک قرمز موجود در هویج و سایر سبزیجات – ممکن است این خطر را کاهش دهد. لوتئین و زاكزانتین دو نمونه از این كاروتنوئیدها هستند.

یک هویج خام متوسط ​​، با وزن 61 گرم (گرم) ، حاوی 509 میکروگرم (میلی گرم) RAE ویتامین A است.

مطابق دستورالعملهای رژیمی رژیم غذایی سالهای 2015-2020 برای آمریکایی ها ، بزرگسالان زن باید روزانه حداقل 700 میکروگرم RAE ویتامین A مصرف کنند ، در حالی که در بزرگسالان مرد حداقل به 900 میکروگرم RAE نیاز دارید.

خواص هویج برای سلامت گوارش

براساس تحقیقات سال 2014 که شامل داده های 893 نفر است ، مصرف بیشتر غذاهای غنی از کاروتنوئید ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

یافته های یک مطالعه منتشر شده در سال بعد نشان می دهد ، افرادی که رژیم غذایی پر فیبر مصرف می کنند نسبت به افرادی که فیبر کمی مصرف می کنند ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگتر دارند.

یک هویج متوسط ​​بسته به سن و جنس خود ، حاوی 1.7 گرم فیبر یا بین 5 تا 7/6 درصد از نیازهای روزانه فرد است. در ضمن ، 1 فنجان هویج خرد شده 3.58 گرم فیبر را تأمین می کند.

خواص هویج برای کنترل دیابت

هویج عطر و طعم شیرین دارد و حاوی قندهای طبیعی است. این برای افراد مبتلا به دیابت چه معنی دارد؟

کربوهیدراتها حدود 10٪ هویج را تشکیل می دهند که مقدار کمی قند دارد. 30٪ دیگر از این مقدار کربوهیدرات فیبر است. یک هویج متوسط ​​25 کالری تأمین می کند.

به طور کلی ، این باعث می شود هویج یک غذای کم کالری و پر فیبر باشد که قند نسبتاً کم دارد. به همین دلیل ، در شاخص گلیسمی (GI) نمره کمی دارد. این شاخص می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا درک کنند کدام غذاها احتمالاً قند خون خود را بالا می برند.

هویج آب پز دارای نمره GI در حدود 39 است. این بدان معنی است که آنها بعید می توانند باعث افزایش قند خون شوند و برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر هستند.

در همین حال ، نویسندگان بررسی 2018 نتیجه گرفتند که مصرف رژیم غذایی پر فیبر ممکن است به جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 2 کمک کند. غذاهای پر فیبر همچنین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدیریت میزان قند خون کمک کنند.

فشار خون و سلامت قلب و عروق

فیبر و پتاسیم موجود در هویج ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) مردم را ترغیب می کند که در هنگام خوردن غذاهای بیشتر حاوی پتاسیم مانند هویج ، نمک یا سدیم کمتری به وعده های غذایی اضافه کنند. پتاسیم به آرامش رگ های خونی کمک می کند ، خطر فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی عروقی را کاهش می دهد.

یک هویج متوسط ​​حدود 4٪ از نیاز روزانه فرد به پتاسیم را تأمین می کند.

در همین حال ، یک بررسی در سال 2017 به این نتیجه رسید که افرادی که فیبر بالایی دارند نسبت به افرادی که فیبر کمی مصرف می کنند ، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را ندارند. خوردن مقدار زیادی فیبر همچنین ممکن است به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” کمک کند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

آنتی اکسیدانی دیگری که هویج از آن تهیه می کند ، ویتامین C است.

ویتامین C در تولید کلاژن نقش دارد. کلاژن جزء اصلی بافت همبند است و برای بهبود زخم و سالم نگه داشتن بدن ضروری است.

این ویتامین در سلولهای ایمنی نیز موجود است ، که به بدن در مبارزه با بیماری کمک می کند. طبق یک مطالعه ، یک سیستم ایمنی سالم ممکن است از طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سرطان جلوگیری کند.

برخی از متخصصان معتقدند که مصرف ویتامین C اضافی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را در هنگام استرس تقویت کند. به عنوان مثال ، مصرف ویتامین C می تواند شدت و مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.

خواص هویج برای سلامت استخوان

هویج حاوی ویتامین K و مقادیر کمی کلسیم و فسفر است. همه اینها در سلامتی استخوان نقش دارند و ممکن است به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کنند.یک رژیم متعادل می تواند به سالم نگه داشتن استخوان ها کمک کند.

خطرات استفاده بیش از حد هویج

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند سمی باشد. همچنین ممکن است یک لکه نارنجی کمی روی پوست ایجاد کند ، اگرچه این برای سلامتی مضر نیست.

همچنین ، برخی از داروها از ویتامین A ، مانند ایزوترتینوئین (Accutane) ، درمانی برای آکنه ، یا استرترین (Soriatane) ، درمانی برای پسوریازیس ناشی می شود. افرادی که از این داروها استفاده می کنند ، باید از هویج در حد اعتدال بخورند تا از مصرف بیش از حد ویتامین A جلوگیری شود.

برخی از افراد به ترکیبات موجود در هویج حساسیت دارند. هر کس کهیر ، تورم و تنفس بعد از خوردن هویج ایجاد کند ، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

اگر علائم شدید شود ، فرد ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند ، یک واکنش بالقوه تهدید کننده زندگی که می تواند به سرعت بروز کند.

اگر شخصی بداند که به هویج حساسیت دارند ، باید مواد اسموتی ، سوپ سبزیجات و طیف وسیعی از محصولات دیگر را با دقت بررسی کند.

ارزش غذایی هویج 

در جدول زیر مقدار هر ماده مغذی موجود در یک هویج متوسط ​​و خام با وزن حدود 61 گرم نشان داده شده است.

مواد مغذی
مقدار موجود در 1 هویج خام متوسطتوصیه روزانه برای بزرگسالان
انرژی (کالری)251,600–3,200
کربوهیدرات (گرم)5.8 –  2.9 گرم شکر130
فیبر (گرم)1.722.4–33.6
کلسیم (میلی گرم)20.11,000–1,300
فسفر (میلی گرم)21.4700–1,250
پتاسیم (میلی گرم)1954,700
ویتامین C (میلی گرم)3.665–90
فولات (میلی گرم DFE)11.6400
ویتامین A (میلی گرم RAE)509700–900
بتا کاروتن (میلی گرم)5,050اطلاعاتی وجود ندارد
آلفا کاروتن (میلی گرم)2,120اطلاعاتی وجود ندارد
لوتئین و زاكزانتین (میلی گرم)156اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین E (میلی گرم)0.415
ویتامین K (میلی گرم)8.175–120

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه