موارد مصرف قرص اچ دی چیست

علت مصرف قرص اچ دی چیست

قرص اچ دی یک قرص پیشگیری کننده از بارداری است و نحوه مصرف آن عموما هم چون بسیاری از دارو ها و قرص های دیگر، ارتباط مستقیمی با تجویز پزشک و نظر طبیب در رابطه با سلامت فرد متقاضی مصرف قرص خواهد داشت.

موارد مصرف قرص اچ دی چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

Contraceptive HD  به عنوان یک راه برای پیشگیری از بارداری می باشد ، قرص های اچی دی که با دوزهای بالاتر نسبت به قرص های ال دی مورد استفاده قرار می گیرند، نوعی داروی خوراکی برای پیشگیری از بارداری است البته این دارو مصارف دیگری نیز دارد و در برخی از بیماری ها تجویز می شود ، این قرص که شامل ترکیباتی از استروژن و پروژستین است می باشد .

با توجه به ترکیبات استروژنی (اتینیل استرادیول) و پروژستینی ( لوونورژسترل) که در این دارو وجود دارد ،  ترشح ال اچ و اف اس اچ  مهار می شود و در واقع باعث می شود که در میانه دوره پیک ال اچ  حذف شود و سطح استروئیدهای آندروژن کم شود .

این اصلاحات پیچیده به این معنا است که خوردن قرص اچ دی باعث می شود که تخمک درون رحم رها نشود و در واقع مانع باروری آن می شود ، همچنین بعد از خوردن اچ دی بعد از نزدیکی لانه‌گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله‌های رحمی اتفاق نمی افتد و در نهایت بارداری صورت نمی پذیرد.

البته مصرف قرص اچ دی باعث می شود تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری شود ، مکانیسم این دارو شرایطی را ایجاد می کند که مخاط گردن رحم را ضخیم می کند و این ضخامت ایجاد شده باعث می شود که اسپرم ها توانایی عبور از آن را نداشته باشند.

تفاوت قرص ال دی و اچ دی
تفاوت قرص ال دی و اچ‌دی، در ترکیبات آن نیست، بلکه ازنظر مقدار (دوز) هورمون‌ها متفاوت هستند. همان‌طور که  می‌بینید ، دوز قرص اچ‌دی، نزدیک به ۲ برابر دوز قرص ال دی می‌باشد.
قرص LD که حاوی ۳۰ میکروگرم اتینل استرادیول و ۰.۱۵ میلی‌گرم لونورژسترول می‌باشد.
قرص  HDکه حاوی ۵۰میکروگرم اتینل استرادیول و ۰.۲۵ میلی‌گرم لونورژسترول می‌باشد.
ترکیبات قرص ال دی  : :Ethinyl Estradiol 0.03 mg+ Levonorgestrel 0.15 mg
ترکیبات قرص اچ‌دی : :Ethinyl Estradiol 0.05 mg+ Levonorgestrel 0.25 mg

موارد مصرف قرص اچ دی

مزایای مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری
–  کاهش میزان بیماری‌های التهابی لگن
–  کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان
–  کاهش میزان غدد خوش خیم پستان
–  کاهش میزان خونریزی قاعدگی و درنتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک
–  پیشگیری از حاملگی خارج از رحم

طریقه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری
هر بسته حاوی ۲۱ قرص می‌باشد. اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی آغاز نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. پس از اتمام بسته قرص، هفت روز کامل قرص نخورید و در روز هشتم بسته بعدی را بدون توجه به‌روز شروع قاعدگی آغاز نمایید.
نکات مهم  مصرف قرص جلوگیری از بارداری
–  دو هفته‌ی اول از ماه اول قرص ، یک روش جلوگیری کمکی داشته باشید.
–  قرص‌های ضدبارداری را به‌صورت ناپیوسته، مثلاً یک ماه در میان یا دو ماه در میان مصرف نکنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي