تاثیرات تغذیه در ناباروری مردان و زنان

تاريخ : 19 تیر

درباره ناباروری مردان و زنان

ناباروری مردان و زنان موضوعی جدی و بسیار مهم در جهان امروزی است و برای درمان آن باید به فکر چاره ای بود. از این رو با کنترل تغذیه و استفاده از عذاهای سالم و بهداشتی، می توان شاهد کاهش چشم گیر ناباروری در زنان و مردان بود.

تاثیرات تغذیه در ناباروری مردان و زنان, پورتال خبری فرهنگی گهر

تاثیرات تغذیه در ناباروری

براساس جدیدترین پژوهش ها، مصرف بیش از اندازه قند، شکر و خوراکی های شیرین علاوه برافزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت می تواند در زنان متاهل ایجاد نازایی کند.
کارشناسان در تحقیقات خود دریافتند مصرف خوراکی ها و موادغذایی شیرین می تواند سبب ابتلای زنان به سندروم پلی کیستیک تخمدان شود که در اثر این بیماری تخمک ها پس از پایان قاعدگی آزاد نمی شوند و در بدنه رحم باقی می مانند در نتیجه دیگر تخمکی در دهانه رحم برای لقاح وجود ندارد و زن دچار ناباروری می شود. خوردن موادقندی باعث تولید انسولین مازاد دربدن شده که رابطه مستقیمی با ابتلا به سندروم پلی کیستیک دارد در همین راستا کارشناسان به بانوانی که تمایل به فرزند آوری دارند توصیه می کنند ورزش های منظم انجام داده و حتی الامکان از خوردن مواد غذایی شیرین خوددار ی کنند و با انجام آزمایش های دوره ای منظم همواره قند خون خود را کنترل کنند.
وقتی صحبت از غذاهایی می‌شود که برای سلامت مفید هستند، کمتر کسی به فکر پنیر، شیر و ماست پرچرب می‌افتد اما زمانی که صحبت از باروری به میان می‌آید، لبنیات پرچرب نقش پررنگی پیدا می‌کنند. براساس تحقیقات اخیر در دانشگاه هاروارد، زنانی که کمتر از یک بار در هفته از این لبنیات استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که روزانه بیشتر از ۲ وعده لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کنند، ۸۵درصد بیشتر در خطر ناباروری بر اثر اختلالات تخمک‌گذاری هستند. این موضوع خیلی پیچیده نیست. چربی‌های غیراشباع و اسیدهای چرب امگا۳ برخلاف چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع‌شده برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. آووکادو، آجیل، تخمه و ماهی‌های روغنی از جمله سالمون و ماهی تن، منابع خوبی برای چربی‌های مفید به حساب می‌آیند. البته اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری گرفته‌اید، نباید بیشتر از ۲ وعده در هفته از ماهی‌های روغنی استفاده کنید.
منابع غذایی که برای افزایش قدرت باروری در مردان مناسب است
در بعضی از زوجین نبود اسپرم و تخمک کافی مانع از بارداری می شود در نتیجه دوران ناباروری برای این زن و مردها آغاز می گردد. تقویت و افزایش میزان اسپرم مردان و تخمک در زنان اصلی ترین هدف در انجام راه و روش های درمان است.  برخی مواد غذایی که از ناباروری جلوگیری می کند از جمله :
 ویتامین E
اسپرم های دارای قدرت باروری بالا ، حاوی مقدار زیادی ویتامین E می باشند. همچنین ویتامین E برای جلوگیری از اکسید شدن روغن های گیاهی با چند پیوند دوگانه رژیم غذایی در بدن مورد نیاز است. بدن مردان و زنان به حدود ۱۰ میلی گرم ویتامین E درروز نیازمند می باشند.از منابع خوب ویتامین E می توان به موارد زیر اشاره نمود:
بادام ، فندق و سایر مغزها مانند بادام زمینی نیز از منابع خوب ویتامین E محسوب می شوند. تخم آفتابگردان و روغن زیتون نیز حاوی ویتامین E می باشد.جوانه گندم ، سیب زمینی شیرین و آواکادو نیز دارای مقادیر بالایی ویتامینE می باشد.
روی
کمبود روی، باروری مردان را تهدید می کند پس مصرف مواد غذایی حاوی روی برای افزایش باروری و تقویت اسپرم از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس تحقیقات انجام شده کمبود روی در مردان باعث کاهش حجم مایع منی و همچنین هورمون مردانگی تستوسترون می شود. منابع سرشار روی عبارتند از:گوشت گاو، لوبیا چیتی و قسمت تیره گوشت مرغ.
ویتامین B
ویتامین های گروه B نیز در تقویت جنسی نقش دارند.از ویتامین های گروه B، تیامین(B1)، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) بسیار حایز اهمیت می باشند. این ویتامین همچنین باعث ساخته شدن هورمون های جنسی می شود. مصرف نیاسین نیم ساعت قبل از فعالیت جنسی، هیجان جنسی را افزایش می دهد.ویتامین B6 از افزایش میزان پرولاکتین که خود باعث کاهش میل جنسی می شود، جلوگیری می کند.همچنین باعث افزایش باروری در زنان می گردد. ویتامین B12 در مردانی که اسپرم کافی ندارند، موثر است.
منابع سرشار از ویتامین های گروه B عبارت اند از نان و غلات سبوس دار، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیا و..)، محصولات سویا، ماهی سالمون و دیگر ماهی های آزاد، آجیل، بروکلی، گوشت کم چرب و موز.موز دارای آنزیم بروملین (Bromelain) است که در تقویت نیروی جنسی مردان موثر است. همچنین سرشار از پتاسیم و ویتامین های گروه B می باشد.باید توجه داشت که مصرف نوشیدنی های الکلی باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B می شوند.
ویتامین D3
تحقیقات و مطالعات ثابت کرده است که مصرف همزمان ویتامین E و D3 باعث افزایش شانس باروری در زنان می شود.بر اساس این مطالعه که بر روی ۱۰۰ زن مبتلا به ناباروری با علت سندرم تخمدان پلی کیستیک صورت گرفت مشخص شد که اصلاح کمبود ویتامینD3، شانس لانه گزینی جنین و همچنین دو قلویی را افزایش می دهد.
سلنیوم
ماده مغذی دیگری که می تواند سبب افزایش قدرت باروری گردد. آنتی اکسیدانی به نام سلنیوم است. کمبود سلنیوم ممکن است به ناباروری در مردان و احتمالا سقط در زنان منجر گردد. سلنیوم، همچنین می تواند از DNA در برابر تخریب محافظت نماید. ۶۰ تا ۷۰ گرم روزانه می توانید از منابع سلنیوم در برنامه غذایی خود بگنجانید. از منابع خوب سلنیوم می توان به غذاهای دریایی، جوانه گندم، تخم آفتابگردان و تخم مرغ اشاره نمود.در مناطقی که خاک آن از نظر سلنیوم غنی می باشد، آرد گندم کامل، منبع خوبی برای این ماده معدنی به حساب می آید.
ویتامین سی
این ویتامین اگر به میزان مناسبی مصرف شود، موجب افزایش باروری و سطح هورمون های حیاتی نیز می شود. زنانی که روزانه ویتامین سی مصرف می کنند، پروژسترون های بیشتری دارند، هورمونی که برای تولید مثل ضروری است. اگر چه شما می توانید این ماده را از مواد غذایی به دست آورید، مکمل های طبیعی نیز گزینه خوبی هستند. ویتامین های طبیعی راحت تر هضم و جذب می شوند.
 اسید فولیک
مصرف اسید فولیک برای مردان و زنان ضروری است.غذاهای سرشار از این ویتامین مانند سبزیجات سبز، غلات، حبوبات و پرتقال، می توانید از قرص های مکمل نیز استفاده کنید.میوه های مفید برای تقویت و افزایش اسپرم و تخمک
مردهایی که می خواهند بچه دار شوند، بهتر است از انواع و اقسام میوه ها و سبزیجات، حداقل ۵ وعده در روز، استفاده کنند.آنتی اکسیدان های گلوتاتیون و کریپتوکسانتین، که بیشتر در سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل و پرتقال وجود دارد، قدرت و سلامت اسپرم را تضمین می کند.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي