قرص بوسپیرون + عوارض و موارد مصرف قرص بوسپیرون

قرص بوسپیرون

قرص بوسپیرون در یک تعریف کلی و عام به عنوان یک دارو و محرک در حذف اضطراب و استرس شناخته می شود. دارویی که امروزه به عنوان یک قرص پرفروش نیز شناخته می شود و متقاضیان مصرف آن در یک دایره سنی خاص قرار نمی گیرند.

قرص بوسپیرون + عوارض و موارد مصرف قرص بوسپیرون
قرص بوسپیرون

عوارض و موارد مصرف قرص بوسپیرون

داروی بوسپار یا ونسپار، که با نام عمومی بوسپیرون نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد اضطراب است که با تاثیر بر روی مواد شیمیایی مغز، آن‌ها را در افرادی که دچار اضطرابند و تعادل این مواد شیمیایی در مغز آن ها به هم خورده، متعادل می‌کند.

این دارو برای درمان علائم اضطراب، مثل ترس، تنش، تحریک پذیری و کج خلقی، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و سایر علائم جسمانی، استفاده می‌شود. بوسپار، داروی درمان بیماری‌های روانی (داروهای ضد روان‌پریشی) نیست و نباید به جای داروهایی که پزشک برای درمان بیماری‌های روانی تجویز می‌کند، به کار رود.

بوسپیرون ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده گردد.

 اطلاعات مهم درباره بوسپیرون

اگر در چهارده روز گذشته از داروهای مهار کننده MAO استفاده کرده‌اید، بوسپیرون را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است تداخلات دارویی خطرناکی رخ دهد. مهار کننده های MAO شامل ایزوکاربکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلگیلین و ترانیل سایپرومین می‌شوند.

نکات مهمی که قبل از مصرف بوسپیرون باید رعایت کرد

اگر نسبت به بوسپیرون آلرژی (حساسیت) دارید، بهتر است از داروی بوسپار استفاده نکنید.

مجدداً یادآوری می‌گردد که اگر در چهارده روز گذشته از داروهای مهار کننده MAO استفاده کرده‌اید، بوسپیرون را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است تداخلات دارویی خطرناکی رخ دهد.

برای اطمینان از اینکه داروی بوسپیرون برای شما خطراتی را در پی نخواهد داشت، در صورتی که هر یک از وضعیت های زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی؛
  • بیماری کبدی؛

انتظار نمی‌رود که قرص بوسپیرون به جنین آسیب بزند. در دوره‌ی درمان و مصرف این دارو، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

هنوز مشخص نشده است که آیا این دارو در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از داروی بوسپیرون برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

نحوه مصرف

بوسپیرون را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. همچنین دکتر شما ممکن است در دورانی، میزان دوز مصرفی تان را اندکی تغییر دهد تا بهترین نتیجه را از این دارو به دست آورید.

شما می‌توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید؛ اما در هر صورتی که آن را مصرف کردید، به همان صورت ادامه دهید (مثلاً اگر به همراه غذا مصرف کردید، بقیه‌ی اوقات نیز آن را به همراه غذا استفاده کنید).

بعضی از قرص های بوسپار، دارای نشانه ای هستند که از آنجا می‌توان قرص را شکست و به دو یا سه قسمت تقسیم کرد (در حالتی که نیاز به مصرف دوز کمتر از یک عدد قرص دارید). اگر قرص به صورت نادرست شکسته شده و مثلاً یک قسمت آن بسیار بزرگ‌تر از قسمت دیگر است، استفاده نکنید. در مورد اینکه چه میزان از قرص را مصرف کنید، با دکتر خود مشورت کرده و طبق دستورالعملی که به شما ارائه می‌دهد عمل نمائید.

اگر قبل از بوسپیرون، از داروی ضد اضطراب دیگری استفاده می‌کردید و قصد تغییر دارو به بوسپیرون را دارید، به طور ناگهانی نباید مصرف داروی قبلی را متوقف کنید؛ بلکه باید به آرامی آن را کم کنید و سپس از قرص بوسپیرون استفاده نمائید. زیرا مصرف برخی از داروهای ضد اضطراب اگر به صورت ناگهانی و پس از دوره‌ی مصرف طولانی قطع شود، باعث ایجاد علائم ناخوشایندی می‌گردد.

استفاده از این قرص، ممکن است در نتایج برخی از آزمایشات پزشکی اخلالاتی ایجاد کند. ممکن است لازم باشد از مصرف دارو برای حداقل ۴۸ ساعت قبل از آزمایش، خودداری کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی،بوسپیرون را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، مقدار بیشتری از این دارو استفاده نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

قرص buspirone با داروهای اریترومایسین ، ایتراکونازول ، دیگوکسین و سایر داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز نظیر سلژیلین ، فورازولیدون و … تداخل دارد و نباید هر دو با هم استفاده شود. سعی کنید حتما برای مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

قرص buspirone طبق نظر سازمان غذا و دارو ( FDA  ) در زمان بارداری  جزء گروه  B  است و به طور کلی استفاده از این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمیشود .

قرص buspirone گاهی سبب خواب آلودگی  و گیجی می شود پس هنگام رانندگی یا کارهای خطرناک آن را استفاده نکنید.

اگر فراموش کردید یک دوز از این دارو را مصرف کنید ، به محض یادآمدن استفاده کنید.

در صورت فراموش نمودن مصرف یک دوز، دارو را به محض به یاد آوردن مصرف کنید . اما اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی رسیده است دارو را مصرف نکنید یا مقدار دوز مصرفی را دوبرابر نکنید .

استفاده قرص buspirone در افراد زیر 18 سال ممنوع میباشد .

 در ابتدا مقدار خوراکی دارو 5 میلی گرم ، 2 یا 3 بار در روز یا  7.5 میلی گرم 2 بار در روز است.

البته با تجویز پزشک در صورت نیاز و پاسخ درمانی مناسب مقدار این دارو در عرض  2 تا 3 هفته 5 میلی گرم زیاد می شود.

توجه :  مقدار دوز معمول این دارو برای درمان 20 تا 30 میلی گرم  در روز میباشد .

بیشترین مقدار تجویز شده این دارو در بزرگسالان 60 میلی گرم میباشد .

 

عوارض قرص بوسپیرون که نیاز به توجه پزشکی دارد :

  1. درد  قفسه  سینه
  2. اختلال در هشیاری
  3. تند  شدن ضربان  قلب
  4. تب
  5. افسردگی
  6. عوارض عصبی
  7. بثورات پوستی
  8. کهیر  گلو درد

 عوارض بوسپیرون که در صورت تداوم نیاز به توجه پزشکی دارد :

  1. سرگیجه
  2. حساسیت به نور
  3. سردرد
  4. تهوع
  5. سندرم نا آرامی

 عوارض بوسپیرون به صورت نادر شامل  :

دوبینی ، تعریق ، کاهش  تمرکز ، اسهال ، خواب  آلودگی ، خشکی دهان ، بی خوابی ، رویای شبانه یا کابوس ، درد و اسپاسم عضلانی ، صدای زنگ در گوشها ، خستگی یا ضعف غیر معمول .

قرص buspirone در درجه حرارت کمتر از 30 درجه سانتی گراد در جای خشک و دور از نور باید نگهداری شود. همچنین باید دور از دسترس کودکان باشد.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره این داروی ضد اضطراب تقدیمتان کردیم بهره کافی را برده باشید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه