روش سبز كردن خوشه گندم

در سنت ما از ایران باستان رسم بر این بوده که 25 روز قبل از بهار از 12 دانه گیاه سبزه می کاشتند و هر کدام که بهتر به عمل می آمد، متوجه میشدند که کاشت آن دانه در سال جاری به نفع کشاورزان خواهد بود. در مطلب زیر روش سبز کردن خوشه گندم برای سفره هفت سین را می نویسیم.

روش سبز كردن خوشه گندم

آموزش سبز كردن خوشه گندم

سبزه دسته گندم:

سبزه گندم کلاسیک‌ ترین نوع سبزه‌ای است که می‌توان شب عید سر سفره گذاشت. بذرهایی که از ۱۰ روز قبل عید خیس می‌خورند و سبز می‌شوند و بعد هم سریع‌تر از سبزه‌های دیگر علفی می‌شوند و تا روز آخر نوروز به زردی می‌روند.

این وسط شاید برای داشتن یک سبزه گندمی متفاوت بهترین کار استفاده از خوشه‌های گندم باشد. نزدیکی‌های عید همراه آمدن ماهی قرمز و باقی بساط سفره هفت سین سر و کله خوشه‌های گندم هم پیدا می‌شود.

یک دسته از این گندم‌ها را بردارید و ۲ روز توی یک ظرف بزرگ خیس کنید.

آب ظرف را هم هر روز عوض کنید.

بعد دسته گندم را توی گلدان بگذارید و دورش را هم با پارچه نمدار بپوشانید.

روش سبز كردن خوشه گندم

از ریشه تا بالای ساق‌ها. هر بار هم که پارچه خشک شد با آب فشان نمدارش کنید.

اگر این کار را با دقت انجام بدهید بعد از ۲ یا ۳ روز سر و کله جوانه‌های پیدا می‌شود.

پارچه را بردارید و روزی ۲ بار سبزه را آب‌ فشانی کنید. آب گلدان هم باید هر روز عوض شود.

این سبزه کمی بیشتر از گندم معمولی زمان می‌خواهد. معمولاً ۲ هفته وقت لازم است تا دسته گندمتان به بار بنشیند. یادتان باشد نکته اصلی دسته گندم در خیس کردن آن است. وگرنه آب از آب تکان نمی‌خورد!

سبز كردن خوشه گندم

سبز كردن خوشه گندم

 

سبزه ماش:

برای سبز کردن بذر ماش باید از ۱۲ روز قبل از عید آستین بالا بزنید. یعنی اگر می‌خواهید روز عید یک سبزه پر و پیمان ماش داشته باشید بهترین زمان ۱۸ اسفند است.

برای داشتن یک سبزه پر پشت از ماش به ۲ لیوان از این بذر نیاز دارید. اول ماش‌ها را به توی یک کاسه بریزید و رویش را با ۲ بند آب بپوشانید.

۴ روزی ماش‌ها را توی آب بگذارید تا رنگشان کم‌کم سفید شود.

بعد همه را روی دستمالی نخی بریزید و دستمال خیس نگه دارید.

۳ روزی طول می‌کشد تا ماش‌ها جوانه بزنند. بعد از جوانه زدن ته ظرف هفت‌سین را پنبه بگذارید و ماش‌ها را روی آن بریزید. بعد هم روی جوانه‌ها را با دستمال خیس بپوشانید. هر روز دستمال را خیس کنید. بعد از ۳ تا ۴ روز دیگر نیازی به دستمال هم نیست. هر روز به ماش‌ها با آب فشان آب بدهید و بگذارید کمی آفتاب بخورند.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه