روش استخاره با تسبیح

در مواقعی که انسان به نوعی در انجام امور خود دچار سردرگمی می شود، مشورت در اولویت اول قرار می گیرد. استخاره و طلب مشورت از خدا توسط روش استخاره با تسبیح یکی از روشهای مشورت با خدا می باشد که ما در مطلب زیر برایتان توضیح می دهیم.

روش استخاره با تسبیح

استخاره با تسبیح

رحمتی شهررضا و احمدی قمی می نویسد:

 استخاره، در لغت به معنای خواستار گزینش بهترین از دو امر یا امور،شدن است.

یعنی از کسی خواستن که بهترین را برای خواستار، انتخاب کند. استخاره که در کتب حدیث شیعه و سنی به حد تواتر از معصومین رسیده، نوعی دعا و درخواست است از بنده به درگاه خداوند در مورد تردد در امریکه دارای وجوه متعدد باشد و یا تردد در انجام دادن و انجان ندادن امری و از خداوند می خواهد که آنچه به خیر و صلاح اوست در دل او اندازد و تصمیمش را بدان استوار دارد و آن را برایش میسر و ممکن سازد.

در بحارالانوار نقل است که امام صادق (ع) فرموده: هیچ بنده ی مومنی از خداوند خود، گزینش بهترین را درخواست نکرد، جز این که خداوند آن چه بهتر بود برایش انتخاب نمود، هر چند آن مورد پسند بنده نباشد.

و همچنین در منابع شیعه از امام صادق (ع) و آن حضرت از پدرشان روایت نموده اند که می فرمودند: ما استخاره را آنچنان می آموختیم که سوره های قرآن را می آموختیم.

آداب استخاره با تسبیح

روش استخاره گرفتن با تسبیح

استخاره با تسبیح شیوه های مختلفی دارد که برخی غلط هستند و در کل سه روش استخاره با تسبیح در روایات بیان شده است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

روش اول استخاره 

مجلسی از پدرش (قدس سرهما) نقل می کند: که شیخ بهایی (قدس سره) فرمود: ما دست به دست، از مشایخ خود شنیده ایم که از حضرت صاحب الامر (صلوات الله علیه) روایت می شده هنگام استخاره با تسبیح سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمدفرستاده شود و تسبیح را بگیرند و دو تا دو تا بشمارند، اگر طاق باشد خوب، و اگر جفت باشد بد است. و والد مبرور (رحمه الله) اکثر اوقات در اموری که عجله داشتند، اینگونه استخاره می کردند.

روش دوم استخاره با تسبیح (بهترین روش استخاره تسبیح)

استخاره با تسبیح که آقا امام زمان عج به مرحوم آیت الله مرعشی تعلیم فرموده اند عبارت است از:

1. در رابطه با استخاره سخن به میان آمد. سید عرب ‏فرمود:

اى سید با تسبیح به چه نحو استخاره‏ می کنید؟

گفتم: سه مرتبه صلوات مى فرستم و سه مرتبه‏ مى‏گویم: «استخیر الله برحمته خیره فى عافیه‏» پس‏ قبضه‏اى از تسبیح را گرفته مى‏شمارم، اگر دو تا بماند بد است و اگر یکى ماند خوب است.

فرمود: این استخاره،دنباله ای دارد که به ‏شما نرسیده و آن این است که هرگاه یکى باقى ماند فورا حکم به خوبى استخاره ندهید بلکه دوباره ‏بر ترک عمل، استخاره کنید اگر زوج آمد کشف مى‏ شود استخاره اول خوب است اما اگر یکى آمد کشف مى ‏شود که استخاره اول میانه است.

توضیح: این نوع از استخاره در بین خیلی از علماء رواج دارد و آیت الله بهجت نیز بدین شیوه استخاره می گرفتند، و در اصل استخاره اول بر انجام است که اگر تک بیاید خوب است و اگر زوج بیاید بد است و بعد آن نیز یکبار دیگر برای ترک عمل استخاره می شود که اگر تک بیاید یعنی ترک عمل خوب و در صورتی که هم انجام خوب بود و هم ترک خوب باشد.

بنابراین میانه است ولی در صورتی که برای ترک جفت بیاید نشان می دهد ترک بد است . بنابراین در صورتی که انجام خوب باشد و ترک بد، نشان می دهد که باید عمل انجام شود و بسیار خوب است.

روش سوم استخاره تسبیح

مرحوم مجلسی (قدس سره) می فرمایند: طریق دیگری در میان عوام شهرت دارد که سه تا سه تا بشمارند، اگر یک بماند خوب و اگر دو بماند، وسط و اگر سه بماند بد است ولی این طریق در کتب مشهره به نظر فقیر نرسیده، ولی یکی از فضلای بحرین از کتاب «السعادات» از حضرت صادق (علیه السلام)روایت کرده که «حمد» یک مرتبه و سوره «قل هو الله» را سه مرتبه و پانزده مرتبه «صلوات» بر محمد و آل محمد بفرستد، پس بگوید:

«اَللّهُمَّ اِنّی أسْئَلُکَ بِحَقِّ الحُسَیْنِ وَ جَدِّهِ وَ أبیهِ وَ أُمِّهِ وَ أخیهِ وَ الْأئِمَهِ مِنْ ذُرّیَتِهِ أَنْ تُصَلّی عَلی مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ وَ أنْ تَجْعَلَ لی الخِیَرَهِ فی هذهِ الْسُبْحَهِ وَ أن تُریَنی ما هُوَ الْاَصْلحُ لی فِی الدّینِ و الدُّنیا، اللهُمَّ إنْ کان الاصلحُ فی دینی و دُنیایَ و عاجِلْ اَمری و آجِلِه فِعْلَ ما أنا عازمٌ علیهِ فأمُرنی و الّا فَانْهَنی، فَأنَّکَ علی کلِّ شَیءٍ قَدیرٍ»

پس قبضه ای از تسبیح می گیری و می شماری و می گویی:«سبحان الله والحمدلله و لا اله الا الله» تا آن قبضه تمام شود، اگر آخرش «سبحان الله» باشد مخیری میان انجام دادن یا ندادن، و اگر «الحمدلله» باشد امر است، و اگر«لا اله الا الله» باشد، نهی است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه