آموزش بازی هفت خبیث

بازی هفت خبیث یا (UNO نام انگلیسی آن) نوعی بازی آلمانی است که با کارت انجام می شود و در ایران به یک بازی پر طرفدار تبدیل شده است ؛ این بازی در جمع های 2 نفر به بالا بازی می شود. در ادامه این بخش آموزش بازی هفت خبیث را برای شما کاربران گرامی شرح داده ایم.

آموزش بازی هفت خبیث

آموزش بازی هفت خبیث

1نحوهٔ شروع بازی به این شکل است که به هر نفر یک سری برگه (معمولاً ۷ برگ) در جهت پادساعت‌گرد داده می‌شود و سپس کارت‌های باقی‌مانده را به پشت در وسط می‌گذارند و روترین کارت از کارت‌های روی زمین را کنار کارت‌هایی که از پشت هستند از رو قرار می‌دهند.

2بازی به این شکل است که باید یا آن عدد مورد نظر یا آن خال را در وسط گذاشت. برای مثال اگه ۳ دل رو بود اگر بازیکن کارت دل داشت دل بازی می‌کند در غیر این‌صورت باید ۳ یک خال دیگر را بازی کند. اگر هیچ‌کدام از این حالت‌ها نباشد، باید یک کارت از زمین بردارد.

3اگر کارت برداشته شده با کارت روی زمین سازگار بود آن را در کنار کارت روی زمین قرار می‌گیرد، در غیر صورت آن کارت را درون دست خود قرار داده و نوبت نفر بعدی می‌باشد. بازی تا جایی ادامه دارد که یک نفر تمام کارت‌های درون دست خود را در روی زمین بگذارد. در این زمان، آن شخص برنده است و دور بعد بازی از او شروع می‌شود. همچنین کارت‌های باقی مانده دست افراد به صورت امتیاز منفی شمرده می‌شود.

4برای خاتمه بازی باید مقدار حداکثر امتیاز منفی یا حداکثر تعداد دست بازی (یا هر چیز دیگر به صورت توافقی) مشخص شود؛ و هر کس به این امتیاز برسد یا شرایط دیگر انجام شد، بازی تمام است و کسی که کمترین امتیاز منفی را دارد، برنده می‌باشد.

یک نکته که وجود دارد این است که زمانی که دوبرگ دست شماست و یکی عدد هشت باشد و جایزه شما نیز هم خال یا عدد برگه زمینه باشد لازم نیست تک برگ گفته شود.

بازی را می‌توان به صورت حذفی و بدون شمردن امتیاز منفی انجام داد. به این صورت که هرکس زودتر برگه تمام کرد، نفر اول و ادامه افراد بازی را ادامه داده تا نفر آخر مشخص شود. در این حالت وقتی تعداد افراد دو نفر شد، طبق منطق بازی علاوه بر برگه ۸، برگهٔ آس نیز جایزه به حساب می‌آید و شخصی که این برگه را روی میز قرار داد، می‌تواند برگهٔ دیگری هم روی میز بگذارد.

نکته ای که وجود دارد این است که اگر دوبرگ دستتان باشد و یکی هشت باشد و جایزه شما نیز هم خال یا عدد زمینه باشد باید تک برگ بگوید و جایزه خود را بیندازد و پایان بازی را اعلام کند نکته: اگر کسی دو کارت آخرش ۸ و یک باشد باید تک برگ را بگوید و گرنه باید جریمه شود.

قوانین بازی هفت خبیث

قانون‌های این بازی به دو صورت اصلی و فرعی تقسیم‌بندی می‌شود. قوانین اصلی همواره ثابت می باشند ولی می‌توان با توافق بازیکننان از اجرای تمامی یا برخی از قوانین فرعی صرف نظر نمود.

قوانین اصلی

قوانین اصلی نحوه ادامه بازی را مشخص می‌کنند. بازی از نفر بعد از نفر کارت پخش کن در جهت گردش عقربه‌های ساعت آغاز می‌شود و بر اساس اعداد و نوع کارت هایی که آخرین بازیکن بر زمین گذاشته ادامه می‌یابد.

روند تغییر بازی بر اساس کارت‌ها به صورت زیر است:

عدد ۱۰: جهت چرخش بازی را برعکس می‌کند.

عدد ۲: یکی از افراد بازی را یک برگ جریمه بر می دارد.

عدد ۷: با رو شدن عدد ۷ برای اولین بار، اگر بازیکن کارت ۷ داشته باشد، بازی می‌کند در غیر این‌صورت باید ۲ کارت از روی زمین بردارد. بعد از برداشتن ۲ تا کارت، برای نفر بعدی عدد ۷ یک عدد معمولی در نظر گرفته می‌شود و بازی ادامه پیدا می‌کند.

تبصره: با روشدن عدد هفت، اگر بازیکن عدد ۷ بازی کند، نفر بعد باید ۴ تا کارت بردارد و اگر وی هم ۷ بازی کند، نفر بعدی باید ۶ تا کارت بردارد و به‌همین روال دو کارت اضافه می‌شود. پس از برداشتن جریمه و شروع بازی توسط نفر بعد اگر مجدد عدد ۷ رو کند جریمه تعلق گرفته و روند بازی همانند قبل می‌باشد.

عدد ۸: جایزه دارد و کسی که هشت بگذارد باید یک کارت دیگر هم بگذارد. اگر شخص مورد نظر نمی‌توانست کارت دیگری بگذارد، مانند شخصی

است که نوبتش شده و نمی‌تواند کارتی روی زمین بگذارد؛ بنابراین باید جریمه بردارد.

آس: نوبت نفر بعد را می‌سوزاند و نفر بعد از آن باید بازی کند.

سرباز: بازیکنی که سرباز بیاورد می‌تواند حکم را به دلخواه خودش تغییر دهد. زمانی که یه برگ وسط هست (بجز ۷) و بازیکنی که نوبتشه برگی که با اون همخوانی داشته باشه، نداره، اما سرباز توی برگه هاش هست میتونه سرباز بیاد. زمانی که سرباز اومد حکم رو هم میتونه عوض بکنه. مثلاً اگه برگه وسط دل هستش میتونه بگه حکم اسپیک شده.

تک کارت: وقتی بازیکنی یک ورق دارد، باید با صدای بلند بگوید «تک کارت!».

تبصره: (بازیکنی که تک کارت نگفته باشد و پیش از متوجه شدن سایر افراد از این موضوع برگ‌های خود را تمام کند، مشمول جریمه

نمی‌شود)

هر اشتباهی در اجرای قوانین اصلی که در حین بازی انجام می‌شود، برداشتن یک کارت جریمه توسط شخص خطاکار شامل می‌شود.

قوانین فرعی

قانون اول: تخلفات اضافی که شامل جریمه می‌شود: بدون نوبت بازی کردن، تأخیر در بازی کردن و یا اینکه فرد کلمه “من” را بگوید که در این صورت فرد مجبور به برداشتن یک کارت میشود و …

قانون دوم: اگر شخصی آخرین کارتی که روی زمین قرار داد، ۸ بود، باید جایزه کارت خود را نیز بگذارد و با توجه به این موضوع که دیگر

کارتی در دست ندارد، باید از روی زمین جریمه بردارد و درصورت توان آن کارت را روی زمین قرار دهد و برنده شود. هنگام برداشتن

جریمه باید تک کارت بگوید؛ ولی قانونی هم وجود دارد که در هر شرایطی بازیکنی که عدد۸ داشت می‌تواند از جایزه خود صرف نظر کند و مشمول جریمه نشود اما اگر صرف نظر نکرد باید کارت بردارد.

قانون سوم: اگر شخص A آخرین کارتی که روی زمین قرار داد عدد ۷ بود، باید بازی تا زمانی که شخصی ۷ نداشت ادامه پیدا کند، به این صورت که

اگر نفر B کارت ۷ داشت، روی زمین بگذارد و نفر C اگر ۷ داشت روی زمین بگذارد تا جایی که نوبت شخصی شد و ۷ نداشت. در این

موقع شخص مورد باید به ازا هر ۷ رو شده، ۲ کارت جریمه بردارد. با این روش فرض کنید بازی ۴ نفره است و نفر A آخرین کارتی که

روی زمین قرار داده ۷ باشد، و نفر B و C و D هم ۷ داشته باشند؛ بنابراین نفر A باید هشت عدد کارتبرداشته و بازی تمام نمی‌شود.

اصطلاحاً به این قانون، قانون ترکش می‌گویند.

قانون چهارم: اگر شخصی A آس روی زمین قرار داد، نوبت نفر B سوخت می‌شود مگر اینکه شخصB هم آس داشته باشد. در این صورت نوبت C

می‌سوزد. (مگر اینکه C هم آس داشته باشد و به همین ترتیب ادامه دارد.

 امتیازدهی 

هنگامی که یکی از بازیکنان تمامی کارت‌های بازی خود را تمام کرد بازی به اتمام می‌رسد و همه افراد حاضر با توجه به کارت‌های باقی مانه‌اشان امتیاز منفی می‌گیرند. هر یک از کارتها امتیاز خاصی دارد که به صورت زیر می‌باشد.

  • برگهای ۲ تا ۱۰ امتیاز منفی برابر شماره کارت خود دارند. (غیر از برگ ۷)،
  • برگ بی بی ۱۲ امتیاز منفی دارد
  • برگ شاه ۱۳ امتیاز منفی دارد
  • برگ آس ۱۴ امتیاز منفی دارد
  • سرباز ۲۰ امتیاز منفی دارد
  • در صورتی که هفت داشته باشد آن را می‌گذارد و دو کارت دیگر می‌کشد.

در صورتی که نفر اتمام کننده بازی با سرباز بازی را تمام کند، امتیازهای منفی باقی افراد دو برابر می‌شود.

منبع
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه