با خواص روغن سیاه دانه آشنا شوید

تاريخ : 28 فروردین

روغن سیاه دانه یکی از پرخاصیت ترین روغن ها می باشد. برای آشنایی با خواص روغن سیاه دانه این بخش گهر را تا پایان بخوانید.

با خواص روغن سیاه دانه آشنا شوید

با خواص روغن سیاه دانه آشنا شوید, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواص روغن سیاه دانه برای موها شامل تقویت مو، مژه، ابرو، ریش و سبیل است. درمان تاسی و رفع سفیدی و ریزش مو، از فواید سیاه دانه برای مو می‌باشد.

سیاه دانه از خانواده آلاله‌هاست که از دو هزار سال پیش تاکنون در کشورهای خاور دور و میانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خواص سیاه دانه گسترده بوده، برخی خواص دارویی آن شامل درمان ناراحتی‌های پوستی و تنفسی، پاکساری کبد و صفرا، رهایی از حساسیت و آلرژی‌های فصلی، رفع سنگ کلیه و مثانه، روماتیسم و بسیاری از موارد دیگر مفید می‌باشد. سیاه دانه حاوی فسفر، آهن، فسفات، کربوهیدرات و غیره است و به عنوان یک ماده آنتی‌بیوتیک به شمار می‌آید که موجب نابودی ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌شود و کاروتن موجود در سیاه دانه خواص ضد سرطانی دارد. سیاه دانه از دانه‌های روغنی محسوب شده و از آن یکی از بهترین روغن‌های گیاهی استخراج می‌شود، روغن این گیاه حاوی ۶۰ درصد اسید چرب امگا ۶ است که نقش اصلی در سلامت پوست و مو ایفا می‌کند. این اسید چرب برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت پیاز مو بسیار موثر است؛ همچنین روغن سیاه دانه در درمان آکنه، بهبود آرتروز و روماتیسم و التهاب لثه‌ها مفید است و چنانچه مدتی است که از احساس خستگی مداوم شکایت دارید، حتما روغن سیاه دانه را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. در این مطلب به خواص روغن سیاه دانه برای مو و طرز تهیه این روغن و استفاده از آن برای سلامت مو می‌پردازیم.

خواص روغن سیاه دانه برای مو

روغن سیاه دانه، روغنی است که به راحتی از طریق فشرده‌سازی دانه‌های این گیاه به دست می‌آید و در طب سنتی ایرانی، از این روغن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده است. یکی از مهمترین خواص این روغن تقویت مو سر و تقویت ابرو و مژه و رفع سفیدی مو می‌باشد، همچنین روغن سیاه دانه کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی برای تهیه و تولید انواع لوسیون ضد ریزش مو و ابرو، تقویت کننده‌های گیاهی برای مو، ابرو و مژه و همچنین پمادهای ضد درد مفاصل که به شکلهای مختلفی مانند: روغن خالص سیاه دانه ،پماد، لوسیون ، سرمه ، ریمل و… تهیه و به بازار عرضه می‌شود و از استقبال عمومی فراوانی برخوردار است.

طریقه مصرف روغن سیاه دانه برای مو و تقویت مژه و ابرو

تقویت موی سر: برای تقویت موی سر می‌توانید روغن سیاه دانه اصل و خالص را روزانه به موهای خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید، به این منظور حتما دقت شود، روغن به پیاز مو برخورد کند. همچنین لازم است بیشتر از مدت زمان دو ساعت روغن روی سر نماند و بعد از این مدت، حتما موها شسته و آبکشی شوند. استفاده موضعی از این روغن باعث تقویت پوست سر می‌شود و موها را نرم و تقویت می‌کند. این روغن برای تغذیه‌ی موهای شکننده، کدر، بی حالت و ضعیف، فوق العاده است.

جلوگیری از ریزش مو: برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید. همچنین می‌توانید، مخلوطی از کوبیده سیاه دانه را که عصاره گیاه شاهی به آن اضافه شده با یک قاشق مرباخوری سرکه و یک فنجان روغن زیتون، خوب مخلوط کرده و به عنوان یک تونیک تقویت کننده موی سر استفاده نمایید. از این تونیک به مدت یازده روز در آغاز شب بر سر بمالید و پس از دو ساعت با آب گرم و شامپوی مناسب شست‌وشو دهید.

رفع سفیدی مو: از خواص دیگر سیاه دانه برای مو، درمان سفیدی مو است، به این منظور سیاه دانه را نرم کنید و با آب گرم خمیر کرده و بر سر مالیده و و به آرامی ماساژ دهید و پس از دو ساعت سر را بشویید.

تقویت موی ریش و سبیل: برای تقویت ریش صورت و سبیل می‌توانید روغن سیاه دانه را به صورت خود زده و ماساژ دهید و بعد نیم ساعت بشویید.

درمان تاسی با سیاه دانه: چنانچه موم عسل را گداخته و با روغن گل سرخ و کمی حنا خمیر کرده و مقداری پودر سوخته سیاه دانه را به آن بیفزایید و بر سر ببندید مانع ریختن موی سر شده و در صورت مصرف مداوم موجب رویش مجدد موها می‌شود.

استفاده از روغن سیاه دانه

۱- استعمال بیرونی یا مالیدنی

– درمان سرفه های سرد ناشی از سرما، درد سینه و تنگی نفس

– خارج کردن جنین مرده و زنده و پرده های جنین

– درمان سیروز، آسیت و کبد چرب

– درمان لک و پیس صورت

– درمان گرفتگی های عضوی یا روده ها، دفع باد

– رفع خال، زگیل، ترک پوست بدن، پیسی، پسوریازیس و اگزمای ترشح دار ( که باید با کمی سرکه مخلوط شود)

– درمان فلج، درد سرد مفاصل، خواب رفتگی دست و پا و خستگی ها ی مزمن

– مالیدن ( و نیز خوردن) روغن مخلوط با روغن زیتون و کندر برای افزایش نیروی جنسی مفید است.

– چکاندن روغن در بینی گرفتگی بینی را باز می کند و در فلج عصب صورتی موثر است.

۲- استفاده خوراکی

– خوردن روغن سیاه دانه به دفع سنگهای ادراری ، سوزش ادرار و بزرگی پروستات موثر است.

میزان مصرف خوراکی در سرد مزاجان تا ۸ گرم در روز و در گرم مزاج ها تا ۲ گرم است.

خواص سیاه دانه در طب اسلامی

مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان دردها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: “ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می فرماید: در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می فرماید: وَلیشُمَّ النَّرجِسَ ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ،؛ گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‏بخشد و همچنین است سیاه دانه.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي