مهمترین جاذبه های گردشگری هرمزگان

تاريخ : 28 فروردین

هرمزگان یکی از شهرهای زیبای ایران است. برای آشنایی با مهمترین جاذبه های گردشگری هرمزگان این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

مهمترین جاذبه های گردشگری هرمزگان

مهمترین جاذبه های گردشگری هرمزگان, پورتال خبری فرهنگی گهر

فهرست مطالب
[پنهان]
[نمایش]

آبشار تزرج در هرمزگان نقاشی منحصر به فرد طبیعت

آبشار تزرج حاجی آباد در ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس  در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است، تزرج یکی از نقاط کوهستانی این شهرستان می باشد که در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است. آبشار تزرج، از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای مناطق جنوبی ایران است و جذابیت خاصی به این روستای گرم جنوبی بخشیده است و اطراف آبشار از نخل و گیاهان طبیعی پوشیده شده است.

عمارت فکری یادگار عروس بنادر ایرانی در هرمزگان

خانه فکری بندر لنگه، یادگار روزهای پر رونق «عروس بنادر ایرانی» است. خانه فکری یا عمارت فکری، این خانه تاریخی در شهرستان بندر لنگه واقع شده‌است و قدمت این بنا حدود۷۵ سال می‌رسد و توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد و مساحتی بالغ بر ۲۶۰۰ متر مربع دارد.

بندر کنگ نماد حفظ سنت های کهن/ کنگ ۶ کیلومتری شرق لنگه

بندر کنگ در ۶ کیلومتری شرق بندر لنگه قرار دارد. فاصله بندرکنگ تا بندرعباس ۱۶۵ کیلومتر است. منطقه‌ای گسترده‌ ای است از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. بیشتر اهالی کنگ شافعی مذهب و فارسی زبان هستند و با لهجه بندری صحبت می کنند .

بندر پل راه آبی به سوی قشم/روستای پل انگور قدیمی ترین روستای بندرپل

بندرپل در جنوب ایران و در کنار سواحل استان هرمزگان قرار دارد و از توابع شهرستان بندر خمیر می‌باشد. بندرپل در ۷۰ کلیومتری بندرعباس قرار دارد و هر ساله پذیرای مهمانان زیاد نوروزی است. برای رفتن به جزیره قشم از این بندر عبور می‌کنند. شهر زیبایی بندرپل ، بندرپهل در استان هرمزگان ، شهرستان بندرخمیر می باشد. به دلیل نبود راه ارتباط زمینی به قشم خودروهایی که قصد رفتن به قشم دارند از بندر پل از توابع شهرستان بندر خمیر که نزدیک ترین نقطه خشکی به قشم است توسط بارج و یدک کش به بندر لافت در جزیره قشم منتقل می‌شوند.

موزه مردم شناسی بندر کنگ سمبل قدمت

موزه مردم شناسی بندر کنگ از موزه های مهم تاریخی و مردم شناسی در جنوب ایران است. موزه مردم شناسی و دریانوردی بندرکنگ که توسط افراد خیّر، ناخداها و جاشوهای این بندر تاسیس شده است که در این موزه وسایل و نقشه هایی که ناخداها و جاشوها در زمان دریانوردی از آنها استفاده می کردند به معرض نمایش در آمده است. این موزه در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری در شهر کنگ تبدیل شده است به طوری که مسافران و مهمانان این بندر پس از اقامت و گردش در این شهر از این موزه بازدید می کنند و باعث شده است که هر تازه واردی به بندرکنگ پس از دیدار از این موزه زیبایی و جذابیت آن را در بیرون برای دیگران بازگو نماید.

“قلعه لشتان” میراثی کهن با قدمتی ۲ هزار ساله در بندر لنگه

بندر لنگه یکی از شهرهای استان هرمزگان که بسیار مکان های تاریخی دیدنی دارد. بندر لنگه قلعه ای دارد که سال ها قبل به دست پرتغالی ها بود و بسیار قلعه زیبا، پر رمز و راز است. قلعه لشتان نام قلعه‌ای است بر فراز کوه «شاهینکوه» در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه است. «قلعه لشتان» در شش کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندر لنگه ودر شمال روستای بارچاه واقع شده‌است. تاریخ بنای این قلعه به سدهٔ نهم هجری بر می‌گردد. قلعه لشتان در دوران گذشته و در جنگ های محلی نقش مهمی داشته ‌است.  برخی نیز عقیده دارند این قلعه در عهد هخامنشی احداث شده و بیش از۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

رسوم دیرینه ی هرمزگانی ها در صنعت لنج سازی/ اوشار یک سنت چند ۱۰۰ ساله

یکی از رسوم دیرینه در استان هرمزگان رسم “اوشار” است ، اوشار یعنی به آب انداختن لنج و معمولا در استان هرمزگان ناخداها صاحبان لنج ها نیز می باشند ، ناخدا یا صاح جهاز به ندرت لنج آماده می خرند بلکه به کارگاه های لنج سازی سفارش ساخت می دهند و لنج ها یا باری هستند یا صیادی. اوشار به آب انداختن لنج است که با مراسم ویژه ای انجام می شود و خریداران لنج را روی دریا تحویل می گیرند تا اگر عیبی داشت مشخص شود و اگر لنج خوب ساخته نشده باشد ممکن است آب به داخلش نفوذ کند یا بر روی آب تعادل نداشته و به پهلو کج شود و در گذشته به آب انداختن لنج نیز با دست انجام میشده است و هنگام به آب انداختن لنج برای ایجاد هماهنگی بین افراد آواهای کار زمزمه می شد.

چشمه چاه احمد یکی از مهمترین چشمه های آب معدنی هرمزگان

چشمه چاه احمد در مسیر جاده بندر خمیر به بندرلنگه و دو راهی خرک قرار دارد. در نزدیکی مظهر چشمه یک استخر طبیعی به شکل مربع وجو دارد که طول هر ضلع ان در حدود ۵ متر است . آب این چشمه از شکاف سنگهای آهکی دو لومیتی از زمین خارج می‌شود  و در حوالی چشمه نیز دو باب اتاقک ساخته شده‌است که مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرد آب این چشمه در ردیف آبهای گوگردی با کاتیونهای مختلف گرم است .

آبشار پلکانی و فصلی بِدو یکی از زیباترین مناظر هرمزگان

آبشار بدو در استان هرمزگان واقع است و  این آبشار فصلی از ارتفاعات کوه بدو در شمال روستای لمزان واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب بندرعباس سرچشمه میگیرد. آبشار به صورت پلکانی به پایین میریزد. وجود اشکال پلکانی منظم در این آبشار مناظر زیبایی خلق کرده است و از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به گنبد نمکی لمزان واقع در جنوب روستا اشاره کرد.

پل لاتیدان طولانی ترین پل تاریخ ایران

پل تاریخی لاتیدان که به طولانی ‌ترین پل تاریخی ایران نیز شهرت دارد در سال ۱۳۷۲ بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کار شهرستان خمیر از خاک بیرون آمد. این پل با ۵۰۰ سال قدمت و طول یک کیلومتر دارای ۲۳۳ دهانه بوده که امروزه تنها ۳۳ دهانه آن سالم و بیش از ۲۰۰ متر آن قابل احیاء است. این پل در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

قلعه اسرارآمیز فین یکی از پتانسیل های گردشگری هرمزگان

قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندرعباس بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد. قدمت این قلعه را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد ، احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته ‌است ، یک قلعه باشکوه، عجیب و اسرارآمیز در جنوب ایران. قلعه ای که خود را به رخ تمام گردشگران این شهر می کشد. این قلعه و تپه طبیعی آن فضای بزرگی رو در بر می گیرد که بیشترین طولش ۲۹۰ متر و بیشترین عرضش ۱۸۰ متر است.

آب گرم گنو معروف ترین نقطه گنو در هرمزگان

این چشمه در دره ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی، از شمال و جنوب، آن را در برگرفته اند. از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می شود ، آب چشمه گنو از دسته آب های گوگردی خیلی گرم (کلروره مولفاته کلسیک گوگردی) می باشد و ‏این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ تمیز دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروشی نوشیدنی و غیره تجهیز شده است. محوطه اطراف چشمه پر از درختان نخل بسیار زیبا و سرسبز است ، پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها نخلستان های پایین دست را سیراب می کند.

خرسین بکرترین غار نمکی در هرمزگان

غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع شده است. در خرسین قندیل های نمکی متعددی می بینیم که جزء جدا نشدنی این غار زیبا و بکر هستند. جریان آب شوری در غار وجود دارد که در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار است. این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر گنبد های نمکی موجود در استان دارای چشم انداز های منحصر به فرد به خصوص آبشار نمکی، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد.

کوه گنو زیستگاه نادر طبیعی در هرمزگان

شمال بندرعباس با آب و هوایی مطبوع سرزمینی کوهستانی، از جمله مناطقی است که کمتر شناخته شده‌اند و از نظر آب و هوایی با فضای مرسوم و معمول تفاوت دارند. کوه گنو با ۲۳۴۷ متر ارتفاع در ۲۹کیلومتری شمال غربی بندرعباس غربی بین دهستان های فین ، سیاهو و ایسین واقع شده‌است . این کوه در مقایسه با آب و هوای گرم بندرعباس ، آب و هوایی نسبتاً معتدل دارد و به همین مناسبت نیز از اهمیت زیست محیطی و تفریحگاهی برخوردار است. این منطقه کلا توسط حفاظت محیط زیست محفاظت می شود و جزو زیستگاه های نادر طبیعی توسط یونسکو به ثبت رسیده، گونه های گیاهی نادری در این منطقه وجود دارد که در دنیا بی نظیر است.

دره ستارگان زیباترین جلوه فرسایش در جزیره قشم

دره ستاره ها با قدمت حدود ۲ میلیون سال، که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره ها مربوط به ۲ میلیون سال است. ویژگی ها و دیدنی های دره ستاره ها باعث شده تا این دره به عنوان بخشی از ژئو پارک جزیره قشم، جزء آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک جزیره قشم با آثار طبیعی و تاریخی فوق العاده زیبا، تنها ژئو پارک خاورمیانه است.

خوربس غاری یادگار از دوره مادها

غار خوربس یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قشم است. غار خربس دارای معماری صخره‌ای بوده و در نتیجه تخلیه ماسه‌ ها از داخل حفره‌های سنگ‌های ارتفاعات روستای خوربس که مشرف به ساحل جنوبی جزیره می‌باشد، به وجود آمده است. در دل ارتفاعات روستای خوربس، آثاری از معماری صخره‌ای دیده می‌شود که به عقیده برخی از محققین، نیایشگاه پیروان میترائیسم و با پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده‌است. یک رشته کوه طولانی وجود دارد که در دل آن معماری صخره ای شگفتی قرار دارد. ورود به این فضای صخره ای از طریق روزنه های غار مانندی ممکن که تعداد آن ها به نُه روزنه در سه ردیف می رسد.

گچین یکی از استثنایی ترین روستاهای ایران

روستایی در حد فاصل ۵۰ کیلومتری بندرعباس و ۳۵ کیلومتری بندرخمیر است. جالب است بدانید که روستای گچین از دریا حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و روستای بندری محسوب نمیشود و مهمترین چیزی که این روستا را در کشور متمایز کرده وجود معادن اورانیوم است. به مرور و با گذشت سال ها و سرازیر شدن مشتریان مغازه ها و در نهایت بازار گچین شکل گرفت به نظر من گچین یکی از استثنائی ترین روستاهای ایران است چون با وجود دوری از شهر و حتی راه های نا مناسب شهرت بسزائی کسب کرده طوری که اکثر مسافرین آدرس گچین را می پرسند.

درگهان یکی از مهم ترین بندرگاه های هرمزگان

دَرْگَهان یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. درگهان تا پیش از سال ۱۳۸۵ یک روستا بود. این شهر از زمان ‌های دور مرکز تجاری جزیره قشم و مهم ‌ترین بندرگاه این نواحی بوده و می‌باشد. در حال حاضر نیز با داشتن مراکز تجاری متعدد و مشهور خودش میعادگاه خیل عظیم مسافرانی می ‌باشد که گاه فقط برای بازدید از غروب به یادماندنی این شهر به همراه خرید از مراکز تجاری آن به جزیره قشم سفر می‌کنند. در ایام نوروز تعداد گردشگران در این شهر خارج از تصور است . مراکز خرید تا ساعت های پایانی شب هم بسیار شلوغ و پر هیاهو می باشد.

بناب روستایی با جاذبه های گردشگری

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان هرمزگان روستای سرسبز بناب، بعد از رودخانه وچشمه ها ی آب آن که مکان هایی دنج و مناسب را برای تفریح و استراحت بوجود آورده اند، وجود نخلستان های انبوهی است که از ابتدای ورودی روستا تا چشمه اصلی آب که اصطلاحاً به آن گم گفته می شود کشت شده اند یا به صورت خود رو رشد و نمو نموده اند. این روستا دارای چشمه آب بزرگی می باشدکه به همین دلیل بناب نام گرفته است. بناب به معنی بن آب می باشد، چشمه آب این روستا،آب نخل های خود روستا و رویدر را تامین می کند.

رودخانه و چشمه آب گرم خورگو منتهی به خلیج فارس

رودخانه آب گرم که از چشمه های آب گرم خورگو سرچشمه گرفته از کنار این آبادی گذشته و سرانجام به خلیج فارس می ریزد. این چشمه آب معدنی که تعداد آن ها سه چشمه‌ است، از طریق جاده فرعی منشعب از جاده بندرعباس به سیرجان قابل دسترسی اند . از دو راهی جاده بندر عباس سیرجان تا مظهر چشمه اول در حدود ۲۸ کیلومتر فاصله‌ است.

قدیمی ترین چاه های طلا ایران در بندر لافت جزیره قشم

پیشینه تاریخی بندر لافت به احتمال زیاد به هزاره اول قبل از میلاد می رسد. چاه‌های طلا برای مردم مقدس بوده به ‌طوری که در کنار آن‌ها قربانی می‌کنند و به درختان مجاورش دخیل می‌بندند و هر کدام از چاه‌ها در گویش محلی به اسمی خوانده می‌شود. برخی نحوه ‌ی ساخت آن را مانند چاه‌های ساسانی می‌دانند. چاههای طلا لافت مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در جزیره قشم، روستای لافت واقع شده است.

قشم مملوء از قبرستان های متروکه/ قشم مرکز حکومت جزایر و بنادر کهن

در شهر قشم چندین گورستان دایر و متروکه از قدیم وجود دارد. گورستان و قبرهای با قدمت زیاد وجود دارند. در‌این گورستان قبور زیادی با دست خط حجاران و سنگتراش‌هاى مشابه قبور سایر گورستان‌هاى منطقه که دارای قدمت در حدود ۹۰۰ سال مى‌باشد وجود دارد که بسیاری از‌این قبور در زیر خاک است و بعضا گوشه‌هایی از‌این قبور با فرسایش خاک اکنون مشخص شده است.

خاص ترین غار نمکی جهان در جزیره قشم

غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است و تاکنون بیش از ۶۰۰۰ متر از این غار‌ شناسایی شده و به عنوان طویل‌ترین غار نمکی جهان شناخته شده است. غارهای نمکی عموما در گنبدهای نمکی به وجود می‌آیند. اگر گنبدهای نمکی در مناطق خشک و نیمه خشک از نظر اقلیمی مانند جنوب ایران واقع گردند، به‌ علت بارش کم پدیدار شدن آن‌ها در سطح زمین دوام بیش ‌تری داشته و در آن‌ها احتمال به وجود آمدن غارهای نمکی بیش‌تر می‌باشد.

بندر کوهستک با قدمتی از دوران زندیه و قاجاریه

قدمت کوهستک به دوران زندیه و قاجاریه میرسد. ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﯼ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ، ﮔﺮﻡ ﻭ ﻣﺮﻃﻮﺏ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ، ﻣﺮﻃﻮﺏ ﻭ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺍﺳت. قلعه ﮐﻮﻫﺴﺘﮏ ﻭ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﯾﻤﯽ، ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﻫﺴﺘﮏ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺑﻠﻮﭼﯽ ﻭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺑﺎ ﮔﻮﯾش ﺑﻨﺪﺭﯼ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨد بیشتر زنان و دختران از روبنده و برقع استفاده می کنند و از لباس های بندری و بلوچی استفاده می کنند و مردان نیز ترکیبی از لباس های بندری، بلوچی ،هندی و عربی استفاده می کنند.

قدیمی ترین قلعه به جا مانده از تاریخ در میناب

قلعه هزاره میناب واقع در ۹۰ کیلومتری مرکز استان هرمزگان نشانگر تاریخی کهن و تمدنی به قدمت ۲۵۰۰ سال اقتدار و حکومت در این سرزمین است. قلعه هزاره یا قلعهٔ بی بی مینو ، در بخش مرکزی شهرستان میناب واقع شده و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. قلعه هزاره‌ تنها بنای تاریخی موجود در شهر میناب است.

امامزاده سید سلطان محمد با بازدید بیش از یک میلیون نفر در ایام نوروز

آستانه امامزاده سید سلطان محمد علیه السلام بر اساس شواهد تاریخی و روایات ، سینه به سینه نسب شریفشان به امام کاظم علیه السلام می رسد . این بقعه متبرکه در روستای پیرچوگان ، در ۱۲۰ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان می باشد و ۴۵ کیلومتری شهرستان رودان واقع شده است. از زمان های گذشته تا کنون ساختمان این بقعه چند بار تجدید بنا شده است که در آخرین بنای آن ، بنایی مجلل و باشکوه شامل ۴ رواق ، ۴ شبستان و گنبد و گلدسته های با عظمتی می باشد .

معبد عشاق بنای افسانه ای در شهرستان میناب

شهر گروگ میزبان این بنا، افسانه ای نقل می شود که حدود چهارصد سال پیش دو جوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند و با مخالفت شدید رو به رو می شوند. این واقعه به مرگ آنها ختم می شود. سپس دو عاشق نگون بخت را بر شتر سوار کرده و به سوی مقصد نامعلومی حرکت می دهند. شتر، جسد عشاق را در مکانی بر زمین می گذارد که بعدها اقوام آن دو، بنای یادبودی در آنجا می سازند. چون این منطقه آب نداشته ولی شتران زیادی داشته، در ساخت بنا به جای آب از شیر شتر استفاده کرده اند. معبد عشاق مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان میناب، بخش بیابان، دهستان سیریک، روستای گروگ واقع شده است.

قلعه کمیز مهم ترین منطقه گردشگری از دوران تاریخی پس از اسلام در هرمزگان

” قلعه کمیز” درفاصله ۱۲کیلومتری شرق شهرستان رودان (دِهبارز) واقع شده‌ است. قلعه کمیز که نشان هویت و پایمردی مردم این سامان می باشد، چشم هر بیننده‌ای رو به خود جلب می‌کند، مهم ‌ترین اقوام در مورد قلعه کمیز خبر از نبردهای متعدد قوم دِهبارز با دشمنان خارجی می‌دهد و با این حال این قلعه مهم ترین منطقه گردشگری شهرستان رودان است و مربوط به دوران صفویه و قاجاریه ا‌ست. این قلعه مربوط به اواسط دوران‌ های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان رودان، بخش مرکزی، روستای کمیز واقع شده است.

دره مجسمه ها در جزیره هرمز/ صخره هایی شکل گرفته در طول میلیون ها سال

در جنوب ایران جزیره‌ای به نام هرمز با خاک، کوه و پرتگاه‌های مرتفع خود می‌تواند انگیزه‌ای برای سفر به این دیار را در تک تک شما به وجود آورد. کوه‌های رنگارنگ، صخره‌های شکل گرفته در طول میلیون‌ها سال، سنگ‌های باشکوه نمکی و زیباتر و جذاب‌تر از همه، خاک رس، جزیره هرمز را به یک مقصد دیدنی و تماشایی تبدیل کرده است.

“سبزپوشان” چشمه ای که با تغییر فصل، تغییر طبع می دهد

در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر ستان حاجی آباد در مجاورت کوه کوچک وصخره ای ، در نزدیک ترین فاصله با گنبد سبز حضرت علی علیه السلام در زیر سایه گسترده درختان چشمه بیضی شکل « سبز پوشان» با عرض ۱۵ متر مربع و عمق ۵/۲ از زیر تخته سنگی پهن بسیار زیبا جان می گیرد و یکی  از بزرگترین چشمه های گسترده استان هرمزگان  می شود. چشمه سبز پوشان استان هرمزگان جالب است زیرا در تابستان سوزان جنوب، آبی خُنک و زلال وپایین تر از دمای بدن انسان داشته و در زمستان سرد و خشک ، آبی ولرم، دلنشین  و متناسب با دمای بدن انسان دارد و شنا را دلپذیر و خاطره انگیز می کند. این چشمه از جمله مکان‌های دیدنی و گردشگری زیبای شهرستان حاجی آباد محسوب می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي