سامانه ثبت نام وام ازدواج و شرایط و مدارک آن

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 14 مهر

همه جوانانی که قصد ازدواج دارند و یا تازه ازدواج کرده اند به دنبال وام ازدواج هستند و اینکه چه شرایط و مدارکی برای آن لازم و ضروری است. ما در این بخش گهر به معرفی سامانه ثبت نام وام ازدواج و شرایط و مدارک آن می پردازیم.

سامانه ثبت نام وام ازدواج و شرایط و مدارک آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

سامانه ثبت نام وام ازدواج و شرایط و مدارک آن

ثبت نام وام ازدواج

در فروردین ماه سال ۹۵ در جریان بررسی بودجه کشور، در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم تصویب کردند که وام ازدواج جوانان از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۴ ساله از محل سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری برای هر یک از زوجین افزایش یابد و هر بانک به اندازه سهمی که از سپرده های قرض الحسنه دارد، در اعطای وام قرض الحسنه هم مشارکت کند.با توجه به این مطلب زوجین می بایست نکات ضروری در رابطه با وام های ازدواج بدانند تا در روند بانکی دریافت این نوع وام ها با مشکلاتی مواجه نشوند.

نکات ضروری در مورد سامانه ثبت نام وام ازدواج و حضور در بانکهای مربوطه

  • کليه بانکها نسبت به پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج از طريق سامانه اقدام انجام نمی دهندصرفاً بانکهاي پذیرفته شده در سامانه قرض الحسنه ازدواج (که دارای منابع سپرده ای قرض الحسنه می باشند) به متقاضیان رسیدگی خواهند کرد.
  • براي دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج، ثبت نام يکي از زوجين کافي نیست. زوج و زوجه بايد هر کدام به طور جداگانه ثبت نام وام ازدواج نمايند .
  • براي اخذ تسهيلات ازدواج ، داشتن عقد نامه رسمي صادر شده از دفتر خانه هاي ازدواج و طلاق الزامي است
  • تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه به ازدواج دوم تعلق نمی گیرد حتی اگر در ازدواج اول وام نگرفته باشید.
  • مابه التفاوت تسهيلات ازدواج به متقاضياني که در ازدواج اول خود از تسهيلات کمتري نسبت به مبالغ فعلي استفاده کرده اند و مجداً ازدواج مي نمايند تعلق نخواهد گرفت.
  • ثبت نام وام ازدواج از طريق پست امکان پذير نمي باشد و تنها راه ثبت نام زوجین از طریق سامانه http://ve.cbi.ir امکان پذیر است.
  • استفاده از تسهيلات ازدواج ، داراي محدوديت سنی نمی باشد.
  • حداقل سن جهت دريافت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج برای دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی می باشد. لازم به ذکر است تسهیلات ازدواج برای افراد زیر ۱۸ سال به ولی و یا قیم قانونی پرداخت می گیردد.
  • متقاضیان به این نکته توجه داشته باشند که پس از ثبت نام وام ازدواج اگر به هر دلیلی در زمان مقرر شده به شعبه تعيين شده مراجع نکرده باشند و مشخصات فرد حذف شده باشد مجددا می توانند در این سامانه ثبت نام نمایند.
  • متقاضي پس از ثبت نام براي يک بانک می تواند ثبت نام خود را باطل و براي يک بانک ديگر ثبت نام نمايد. چنانچه پس از تاريخ تعيين شعبه از سوي بانک ، متقاضی به مدت دو هفته به شعبه مورد نظر مراجعه ننمايد ، اطلاعات شخص از سامانه حذف و مي تواند مجدداً ثبت نام نمايد .
  • مدت زمان مقرر جهت تکمیل مدارک پس از پذیرش متقاضی از طرف بانک حداکثر ۲ ماه می باشد. بديهي است پس از گذشت فرصت موصوف و عدم تکميل مدارک مربوطه، نام متقاضي از سامانه ازدواج حذف مي گردد تا امکان بهره مندي ساير متقاضيان در صف از تسهيلات مذکور و شفافيت عملکرد بانک هابه عمل آيد. براين اساس، متقاضيان مذکور، با رعايت ساير شرايط سامانه ازدواج مي توانند در صورت تمايل و واجد شرايط بودن، نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام نمايند.
  • متقضاییان دقت داشته باشند در صورت اتمام اعتبار بانکهاي يک استان و يا افزايش بيش از حد مراجعين به بانکهای استان مورد نظر ، امکان ثبت نام براي متقاضي جديد ميسر نمي باشد . لذا متقاضي مي بايست در فـــرصتهاي بعدي براي ثبت نام به سامانه مراجعه نمايد .
  • با ايجاد امکانات جديد متقاضيان مي توانند نسبت به تغيير بانک و هر نوع ويرايش اطلاعات خود اقدام نمايند .
  • متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج فقط از تاریخ وقوع عقد تا پایان سال بعد، مهلت ثبت نام وام ازدواج جهت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند .
  • در خصوص اخذ ضامن جهت بهره مندي از تسهيلات مذکور ، حسب مصوبه شوراي پول و اعتبار براي تسهيلات کمتر از مبلغ ۱۰۰ ميليون ريال يک ضامن معتبر کافيست که تشخيص ضامن معتبر بر عهده بانک عامل مي باشد.
  • به منظور تسهيل و تسريع در اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج بهتر است متقاضي و همسر وي در يک بانک و يک شهر ( محل سکونت مرد ) ثبت نام نمايند .
  • جهت ثبت نام وام ازدواج مي بايستي کليه اطلاعات متقاضي در سـامانه درج شود ليکن در صورت دارا بودن وکالتنامه معتبر وکيل افراد متقاضی مي تواند جهت دريافت تسهيلات به بانک مراجعه و تسهيلات را دريافت نمايد .
  • در صورت ارائه گواهی ازدواج که از سوي سفارت جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور صادر شده و ممـهور به مـهر کنسولگری ايران نيز گردد ( به عنوان سـند ازدواج ) متقاضیان خارج از کشور نیز می‌توانند ثبت نام نمايند.
  • ارائه اقرارنامه ازدواج يا هر مدرک مشابه که در ساير اديان رسـمی توسـط مراکزاقليت‌های دينی در داخل‌کشور مورد تاييد قرار گيرد ، معادل عقدنامه تلقی گرديده واين متقاضيان نيز مي توانند در سامانه ثبت نام کنند.
  • بر حسب مصوبات بيست و نهمين صورتجلسه کميسيون اعتباري مورخ ۱۶/۶/۱۳۹۳ اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج به اتباع خارجي تعلق نمی گیرد.

شرايط عمومی متقاضيان تسهيلات ازدواج

  • دارا بودن تابعيت کشور جمهوری اسلامی ايران .
  • به هر يک از زوجـــين مــبلغ ۱۰۰ ميليون ريال تسهيلات ازدواج تعلق می‌گيرد.
  • دارا بودن کارت ملی ( موقت يا دايم ) و کد پستی محل سکونت متقاضی .

مدارک مورد نياز برای ثبت نام وام ازدواج

  • اصل و کپی سند ازدواج .
  • اصل و کپی کليه صفحات شناسنامه‌های زوجين .
  • اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنين .
  • اصل و کپی کارت ملی ( موقت يا دايم ) زوجين .
  • اصل و کپی کارت ملی ( موقت يا دايم ) ضامن .
  • کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجين .
  • کد رهگيری ده رقمی دريافتی از سايت پس از مرحله ثبت نام وام ازدواج .

 

شرايط ضامنين (يکي از موارد ذيل به تشخيص بانک مربوطه)

چنانـچه متقاضي دريافت تسـهيلات ازدواج ، کارمند رسمي يا پيماني دولت ، نيروي نظامي و انتظامي ، نـهـادها و مـوسسات عمومي (نظير شهرداري‌ و بنياد ، کميته امداد ، هـلال احمر) باشد ، ارائه گواهي تـعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فـيش حقوق و حکم کارگزيني ، و در صورتيکه مانده حقوق نامبرده کفايت نمايد ، نيازي به اخذ ضامن نمي‌باشد .

ضمانت يک نفر کارمند رسمي ، پيماني ، بازنشسته دولت ، نــيروي نظامي و انتظامي ، نـــهـادها و مـوسسات عمومي (نظيرشهرداري‌ و بنياد ، کميته امداد ، هلال احمر) ، کارگر يا کارمند شرکت‌هاي توليدي صنعتي بزرگ و فعال ، با ارائـه آخرين فيش حقوقي و حکم کارگزيني و …

ضمانت يک نفر کاسب داراي پروانه کسب که در زمان اعطاي تسهيلات داراي فعاليت اقتصادي داير باشد .

ضمانت يک نفر دارنده حساب جاري فعال و خوش حساب که به تاييد و تشخيص شعبه پرداخت کننده رسيده باشد .

در مورد متقاضيان تسهيلات در مناطق روستايي ، ضمانت يک نفر ساکن روستا که اهليت و صلاحيت وي توسط شوراي اسلامي روستا تاييد شود (ممهور به مهر شورا).

روش ثبت نام وام ازدواج

کليه متقاضيان وام ازدواج که واجد شرايط فوق می‌باشند ، ابتدا بايد طریق سامانه http://ve.cbi.ir ثبت نام کرده و در صورت موفقيت آمیز بودن مراحل ثبت نام ، يک کد رهگيری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد ، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.

متقاضيان موظف هستند جهت اطلاع از وضعيت ثبت نام وام ازدواج خود و هـمچنين نام شعبه مربوطه جهت مراجعه براي اخذ وام ازدواج، به به سامانه ذکر شده مراجعه نمایند و در صورتيکه شعبه عامل اعطاي وام برای متقاضي تعيين شده باشد بايد با در دست داشتن مدارک مورد نياز، ظرف مدت زمانی که از طرف سايت اعلام می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمايند ..

مدت بازپرداخت تسهيلات و کارمزد

مدت بازپرداخت تسهيلات ۴۸ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسيد اولين قسط ، يک ماه پس از پرداخت تسهيلات مزبور می‌باشد .

نرخ کارمزد تسهيلات قرض الحسنه ازدواج ۴درصد تعيين می‌گردد .

دستور العمل اجرايي پرداخت تسهيلات قرض الحسنه ازدواج ايثارگران

تسهيلات موضوع اين دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانکهاي عامل و به ميزان دو برابر تسهيلات قرض الحسنه ازدواج براي افراد عادي پرداخت مي شود.

متقاضي ايثارگری مي تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نمايد که همانند ساير متقاضيان ازدواج، ازدواج اول وي بوده و حداکثر از تاريخ وقوع عقد تا پايان سال بعد نسبت به ثبت نام وام ازدواج در سامانه اقدام نمايد.

با توجه به ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران، افراد ايثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد مي باشند.

متقاضيان موضوع اين دستور العمل مي بايد علاوه بر مدارک مورد درخواست بانک، نسبت به اخذ و ارائه معرفي نامه از بنياد شهيد و امور ايثارگران مبني بر انطباق وضعيت متقاضي با اشخاص موضوع ماده ۵۰ قانون جامع ايثارگران نيز به بانک عامل اقدام نمايند.

مدت بازپرداخت تسهيلات موصوف، همانند ساير متقاضيان حداکثر ۴ سال (۴۸ ماه) مي‌باشد.

پرداخت تسهيلات موضوع اين دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.

رعايت ساير شرايط و ضوابط اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج براي اين تسهيلات الزامي مي‌باشد.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي