تاریخچه ویندوز های مایکروسافت

تاريخ : 1 خرداد

شرکت مایکروسافت که شرکت عرضه کننده ویندوز است تا به حال بیشتر از ۱۰ ویندوز عرضه کرده است که هر کدام شکل و طراحی و ویژگی های خاص خودشان را داشته اند و با عرضه نسخه بعدی ویندوز، باگ ها و کاستی های نسخه قبلی برطرف شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه ویندوز های مایکروسافت این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

تاریخچه ویندوز های مایکروسافت

تاریخچه ویندوز های مایکروسافت, پورتال خبری فرهنگی گهر

تاریخچه ویندوز

بیش از سه دهه است که مایکروسافت نسخه های سیستم عامل مختلفی را منتشر می کند و بیشتر شما احتمالا از نسخه های مختلفی از ویندوز استفاده کرده اید. آخرین نسخه سیستم عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ چند سال پیش منتشر شد و توانست محبوبیت زیادی در میان کاربران به دست بیاورد. انتشار ویندوز ۱۰ به مایکروسافت کمک کرد بسیاری از کاستی های ویندوز ۸ را جبران کند.

MS DOS

این سیستم عامل در سال ۱۹۸۲ به عنوان یک سیستم عامل تک وظیفه ای برای ریزپردازنده های ۸۰۸۶ و ۸۰۰۸  انتشار یافت. در MS DOS 2.0، مایکروسافت پوسته خط فرمان سنتی آن را با پوسته های بصری جایگزین کرد و در آن منویی از برنامه های کاربردی و ابزارها در اختیار کاربر قرار داد.

ویندوز ۱.۰

اولین نسخه ویندوز ۱.۰۱ در اواخر سال ۱۹۸۵ منتشر شد. این نسخه از ویندوز چهره جدیدی به DOS داد اما همچنان از DOS برای انجام برخی کارها استفاده می کرد. به جای استفاده از تنها یک خط بر روی کامپیوتر، این نسخه از ویندوز از کل صفحه برای انتقال اطلاعات بین کاربر و کامپیوتر استفاده می کرد. برنامه های کاربردی این ویندوز شامل Paint، Calculator، Cardfile، Notepad، Terminal و Write بودند. یکی از انتقادهای وارد به ویندوز، نبود موس یا دستگاه اشاره همه منظوره بود که در آن زمان هنوز یک ابزار رایج و ضروری کامپیوتر محسوب نمی شد.

ویندوز ۳.۰

ویندوز راه خود را با انتشار ویندوز ۳.۰ در سال ۱۹۹۰ ادامه داد. قابل توجه ترین بهبود در ویندوز ۳.۰ اضافه شدن رابط، دکمه های کوچک و یک طرح نمادین بود که اجرای دستورات و مدیریت فایل ها را آسان تر می ساخت.

ویندوز ۹۵

ویندوز ۹۵ در سال ۱۹۹۵ انتشار یافت. تحلیلگران و تکنیسین آزمایشگاه Seventeen PC Labs این سیستم عامل را به مدت ۱۰ هفته آزمایش کردند. رابطه ویندوز ۹۵ یک دسکتاپ واقعی همراه با آیکون هایی برای برنامه ها، اسناد، دایرکتوری ها و اجزای سیستم است. منوهای مفهومی با راست کلیک در دسترس بوده و برای هر شی اقدامات و ویژگی های خاصی را ارائه می دادند.

ویندوز ۹۸

ویندوز ۹۸ هم در سال ۱۹۹۸به بازار عرضه شد و شامل تعدادی از ویژگی های مرتبط با وب برای استفاده از انفجار اینترنت بود. البته این نسخه از ویندوز تفاوت زیادی با ویندوز ۹۵ زیاد نداشت.

ویندوز ۲۰۰۰

ویندوز ۲۰۰۰ پشتیبانی لایه به لایه را ویندوز اضافه کرد. در آن زمان تلویزیون ها قادر به استفاده از ویژگی محو کردن و لغزش مفاهیم برای نمایش اطلاعات جدید بر روی صفحه تلویزیون ها بودند، اما کامپیوترها قادر به ترکیب این اثرات در رابط کاربری نبودند. مایکروسافت به دنبال درک تفاوت بین رابط کاربری موجود در کامپیوتر و فیلم ها بود. لایه ای بودن ویندوز به طراحان محصول کمک زیادی کرد تا بتوانند رابط کاربری فیلم ها را به کامپیوترها هم بیاورند.

ویندوز XP

ویندوز XP در زمان انتشار خود بزرگترین سیستم عامل شناخته شد. تغییرات شگفت انگیز ویندوز XP به شدت در هم ریختگی روی دسکتاپ، منوی استارت و نوار وظیفه را کاهش داد. در طراحی جدید مایکروسافت تلاش داشت ویندوز را به صورتی دربیاورد که برای مبتدیان زیاد گیج کننده نباشد. منوی استارت دوستونی جدید توانست درهم ریختگی نسخه های پیشین را کاهش و نرم افزارهای مایکروسافت را برجسته تر کند.

تاریخچه ویندوز ویندوز ویستا

در ویندوز ویستا بهبودهای بیشتری نسبت به ویندوز XP صورت گرفت.

Flip 3D یکی از ویژگی های ویستا بود که اجازه تعویض آسان برنامه ها را به کاربران می داد. با فشار دادن Windows-Tab یا کلیک بر روی آیکون switch between windows می توان پنجره ها را در این دید باز کرد.

آیکون های زنده ویستا هم یک پیش نمایش از داخل پوشه ها ارائه می دادند. و هنگامی که بار اول ویندوز بوت می شد Welcome Center در بالای تصویر پس زمینه ظاهر خواهد شد.

ویندوز ۷

سیستم عامل جدید مایکروسافت دارای بهبودهای بسیار بیشتری نسبت به ویندوز ویستا بود، و از آنجایی که کد هسته آنها مشابه بود، دردسر سازگاری آن برای سوئیچ کردن کمتر بود. علاوه بر آن با اضافه کردن یک نوار وظیفه مجهز، شبکه های خانگی سریع، راه اندازی سریع و…. ویندوز ۷ با موفقیت همراه شد.

در ویندوز ۷ بروزرسانی بزرگی در نوار وظیفه صورت گرفت و از آن برای مدیریت برنامه های فعال و راه اندازی آن استفاده می شد. ویستا دارای یک سیستم پیش نمایش انگشتی بود اما ویژگی شفافیت تمام صفحه Aero Peek به ویندوز ۷ اضافه شد که دکمه های نزدیک کوچکی را برای خاموش کردن آسان برنامه را در دسترس قرار می دادند.

ویندوز ۸

با انتشار ویندوز ۸ مایکروسافت برای اولین بار اعتراف کرد که با شکست روبرو شده است. این سیستم عامل شامل یک رابط دوگانه بود که یکی از آنها برای برنامه های تلفن همراه و دیگری شبیه به دستکتاپ های سنتی ویندوز بود. در ویندوز ۸ خبری از منوی استارت نبود.

ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ جامع ترین پلت فرم مایکروسافت تاکنون بوده به گونه ای که ردموند از انتشار ویندوز ۹ صرف نظر کرد. منوی استارت در ویندوز ۱۰ بازگشت.

در دوم آگوست ۲۰۱۶ چند روز پس از سالگرد بروزرسانی ویندوز ۱۰، مایکروسافت یک بروزرسانی عمده در ویندوز ۰۱ انجام خواهد داد و ویژگی های جدیدی را به آن اضافه خواهد کرد. این بروزسانی شامل بهبود در کورتانا، بهبود ink برای کاربران تبلت ها، بروزرسانی Windows Hello و پیشرفت در زمینه بازی خواهد بود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي