موبایل خیال ارزان شدن ندارد !

با ارزان شدن دلار خیلی از افراد قصد خرید خودرو و موبایل و لوازم خانگی را داشتند ، سه قلم مهم و پر استفاده در کشور ، اما فقط این خودرو بود که خیلی کم از گرانی پا پس کشید و ارزان شد ، اما کالاهای دیجیتال از جمله موبایل هیچ واکنشی مبنی بر ارزان شدن نداشتند!

موبایل خیال ارزان شدن ندارد !, پورتال خبری فرهنگی گهر

در ادامه به جزئیات خبر می پردازیم

گوشی های موبایل چه زمانی ارزان می شوند ؟

بازار کالاهای فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) یا به‌عبارت بهتر بازار کالاهای آی‌تی، یکی از بازارهایی است که در جریان نوسانات نرخ ارز بیشترین تاثیرپذیری را داشت و قیمت محصولات این بازار به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت. نتیجه رشد قیمت محصولات آی‌تی، کاهش قدرت خرید متقاضیان و به تبع آن کسادی بازار این کالاها شد. برای مثال اگر فردی در اردیبهشت امسال قصد خرید یک تبلت را داشته، می‌توانسته با قیمت حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کالای مورد نیاز خود را خریداری کند، در حالی که قیمت همان تبلت، اکنون در بازار به دومیلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

یکی از دلایل عمده افزایش قیمت کالاهای فاوا که به‌واسطه افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد، وارداتی‌بودن محصولات آی‌تی است. در حال حاضر حدود ۹۸ درصد از کالاهای موجود در بازار از کشورهای چین، امارات، تایوان، ویتنام، عمان، آلمان، جمهوری کره و برخی کشورهای دیگر خریداری و وارد کشور می‌شود. طبیعی است که با افزایش نرخ ارز، واردات با مشکل تامین ارز مواجه می‌شود.

از سوی دیگر دولت با هدف کنترل بازار ارز و در اولویت قرار دادن کالاهای اساسی در فهرست دریافت ارز دولتی، کالاهای آی‌تی را جزء کالاهای لوکس دانست و عرضه ارز دولتی به واردات این بخش را متوقف کرد.

کاهش کالاهای فاوا تا ۵۰ درصد

طی ۱۰ روز اخیر نرخ ارز در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفت و در حالی که تا نرخ ۲۰ هزار تومان نیز صعود کرده بود، ‌ناگهان با کاهش قیمت مواجه شد و براساس آمار موجود، تا ۱۲ هزار تومان نیز در بازار معامله شد. این اتفاق بی‌تردید، شوک بسیار سنگینی را به بازار کالاهای فاوا وارد کرد. استمرار این روند طی یک هفته موجب شد عرضه‌کنندگان کالاهای فاوا از ترس وارد شدن خسارت بیشتر و کاهش ارز سرمایه خود، علاوه‌بر عرضه کالاهای انبارشده، تخفیفات قابل‌توجهی نیز بر نرخ این کالاها اعمال کنند.

آمار به دست آمده نشان می‌دهد قیمت محصولات ‌آی‌تی در مدت ۱۰ روز، ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. حال این سوال مطرح می‌شود که اگر روند کاهشی نرخ ارز همچنان ادامه داشته باشد، چه تبعاتی برای بازار محصولات فاوا در پی خواهد داشت؟ اگر نرخ ارز به ثبات نسبی برسد، چه اتفاقی در بازار کالاهای فاوا رخ خواهد داد؟ رئیس اتحادیه فناوران یارانه معتقد است اگر قیمت دلار روی ۱۴ هزار تومان تثبیت شود، با علم به اینکه بسیاری از کالاهای این بخش در گمرک است، قیمت محصولات موجود در بازار ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

۷۰۰ هزار گوشی تلفن همراه در انتظار ترخیص

براساس آمار به دست‌آمده از گمرک ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، ۲۴۳ میلیون دلار گوشی تلفن همراه و پنج‌میلیون و ۴۳۲ هزار دلار انواع تبلت و لپ‌تاپ وارد کشور شده است. از این میزان حدود ۷۰۰ هزار گوشی تلفن همراه و۲۰۰ کانتینر از کالاهای بازار آی‌تی هنوز از گمرک‌های کشور ترخیص نشده است که درصورت ترخیص این اقلام، بازار کالاهای فاوا به شکل قابل‌توجهی با کاهش قیمت مواجه می‌‌شود.

نرخ‌گذاری موبایل هنوز انجام نشده

طبق آمار ارائه‌شده از سوی اتحادیه فناوران رایانه، تراکنش مالی در صنف فروشندگان کالاهای فاوا بسیار بالاست، اما سود و بازدهی سرمایه آن حدود یک تا دو درصد است.

واردکنندگان این تلفن‌ها را با ارز آزاد خریداری و وارد کشور کردند و از آنجاکه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده متولی قیمت‌گذاری این اقلام است، اما این سازمان همچنان در قیمت‌گذاری کالاهای ترخیص‌شده تعلل می‌کند. این در حالی است که تلفن‌های همراه ترخیص‌شده از زمان خریداری و واردات به کشور، بازه زمانی ۶ ماهه‌ای را در انبار طی کرده؛ ۶ ماهی که نرخ دلار همچنان روند صعودی داشت.

موبایل خیال ارزان شدن ندارد !, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي