قرص فولیکوفر + موارد مصرف و عوارض فولیکوفر

تاريخ : 28 اردیبهشت

دارویی در پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن و حالت‌های مختلف کمبود قرص فولیکوفر می باشد. در این مطلب موارد مصرف و عوارض فولیکوفر را برای شما می گذاریم تا بیشتر با این دارو آشنا شوید. قابل توجه زنان و دختران گرامی.

قرص فولیکوفر

قرص فولیکوفر + موارد مصرف و عوارض فولیکوفر, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف و عوارض فولیکوفر

کمبود آهن در بین افراد جامعه ما به ویژه زنان و دختران به علل مختلفی است که مهمترین آن به عدم رعایت درست تغذیه برمی گردد. افراد زیادی به گمان آنکه مواد غذایی حاوی آهن مصرف می کنند، خود را مصون از عوارض کمبود این ماده مهم می پندارند اما به دلیل ناآگاهی و یا عدم رعایت در زمان مصرف مواد غذایی حاوی آهن و یا موادی قبل و بعد از آنها که می تواند اثر آهن را خنثی کند، عده زیادی با مشکل کمبود آهن روبرو هستند.

در این راستا مصرف قرص آهن به عنوان یک راه جایگزین و البته بسیار راحت تر از تهیه مواد آهن دار، در سال های اخیر در زندگی مردم شایع است.

اهمیت وجود آهن در غذا

کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول های قرمز و مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.

از علل ایجادکننده کم خونی می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد.

برای درمان کم‌خونی بهتر است از منابع آهن از قبیل گوشت و تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود و در این میان مصرف قرص آهن و ویتامین C نیز توصیه می‌شود.

قرص فولیکوفر + موارد مصرف و عوارض فولیکوفر, پورتال خبری فرهنگی گهر

علایم کم خونی فقر آهن

از علایم کم خونی فقر آهن رنگ پریدگی پوست، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها و حالت تهوع از علائم کم خونی است که در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن هم مشاهده می‌شود.

 

قرص فوليكوفر (فولیک اسید‌‌/فروس سولفات)

قرص‌های فولیکوفر حاوی ۶۰ میلی‌گرم آهن المنتال و ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در بلیستر‌های ۱۰ عددی و در جعبه‌های ۱۰۰ عددی توسط کارخانجات داروسازی روز دارو تهیه و عرضه می‌گردد.

مقدار مصرف: 

مقدار مصرف معمول برای بزرگسالان جهت جلوگیری از کمبود آهن و فولیک اسید روزانه یک قرص می‌باشد.
میزان مصرف کودکان توسط پزشک تعیین می‌شود.

توصیه های مهم: 

  • قبل از مصرف این دارو در موارد ذیل با پزشک خود مشورت نمایید.
  • وجود هر نوع حساسیت به آهن و فولیک اسید و یا مواد دیگری مانند غذاها، رنگ‌ها و مواد محافظ.
  • در صورت بارداری و شیردهی.
  • در صورت ابتلاء به هر نوع کم خونی دیگر به جز فقر آهن و هر نوع بیماری خونی و بیماری‌های دیگر.
  • در صورت استفاده از هر داروی دیگر مانند آنتی اسیدها، آلندرونات سدیم، فلوروکینولون‌ها و تتراسایکلین‌های خوراکی و فرآورده‌های حاوی کلسیم و …. .

این فرآورده را با معده خالی یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف نموده و در صورت ایجاد تحریکات گوارشی به همراه غذا میل نمایید. دارو را همراه با یک لیوان آب یا آب میوه میل نمایید. این فرآورده را یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذاهایی مانند تخم مرغ، قهوه، چای، شیر و لبنیات و فیبرهای غذایی، آنتی اسیدها یا مکمل‌های کلسیم میل نمایید.

 

موارد منع مصرف: 

مصرف در بارداری و شیردهی:
مصرف این دارو در بارداری و شیردهی مجاز است ولی مقدار مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

 

عوارض جانبی: 

در صورت بروز هرگونه عارضه ناخواسته با پزشک مشورت کنید از جمله عوارض جانبی این فرآورده تیره شدن ادرار یا مدفوع سیاه رنگ، درد یا گرفتگی شکمی، یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ و سوزش سر دل می‌باشد.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي