لایک زدن بلای جان خواب جوانان امروزی

لایک زدن و چک کردن شبکه های اجتماعی این روزها خواب را از جوانان گرفته و چک کردن شبکه های اجتماعی در اولویت هرکار دیگری شده متاسفانه!

می داند باید صبح زود از خواب بیدار شده و برای رفتن به سرکار آماده شود اما از گوشی خود دل نمی کند. با خود می گوید این آخرین باری است که پیام ها را چک میکنم. گوشی را روی میز می گذارد و دراز می کشد بعد از کلی کلنجار و غلتیدن در اثر بی خوابی گوشی را دوباره دست می گیرد و یک نگاه به آن می اندازد. این حالت کلافگی و بی خوابی را چند وقتی است تحمل می کند و با خود می گوید اگر موبایل و گروه های تلگرامی نبود این اوقات بی خوابی را چگونه میگذراندم غافل از آن که موبایل عامل اصلی بی خوابی هایش است.

لایک زدن بلای جان خواب جوانان امروزی

فرهادی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در مورد بی خوابی های شبانه و ارتباط آن با گوشی های هوشمند گفت: انسان در بیست و چهار ساعت شبانه روز در حدود ۸ ساعت به خواب نیاز دارد تا بتواند کار روزمره خود را درست انجام دهد و احساس سلامتی و نشاط کند و انرژی کافی برای فعالیت های روزانه را داشته باشد.
وی با بیان اینکه بی خوابی همانند هر بیماری دیگری دلایلی دارد گفت: اگر علت بی خوابی را پیدا کرده و درمان کنیم مشکل ساده تر حل خواهد شد. گاهی فقط کافی است تغییرات کوچکی در روش و عادات شبانه افراد داده شود و این به خودی خود بیخوابی را برطرف خواهد کرد.
فرهادی تصریح کرد: جوانانی که روزها مراجعه پرتکرار به شبکه های اجتماعی دارند و اوقات خود را صرف متن گذاشتن و لایک کردن پست ها می کنند، بیش از دیگران در معرض اختلال خواب شبانه هستند. در نتیجه افرادی که مشکلات خواب دارند، ممکن است از پرسه زدن در شبکه های مجازی به عنوان راهی برای وقت گذرانی استفاده کنند.
نتایج تکان دهنده یک تحقیق:
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ در سال ۲۰۱۴ با استفاده از پرسشنامه «پیو اینترنت» (Pew Internet)، هزار و ۷۸۸ جوان ۱۹ تا ۳۲ ساله را در آمریکا مورد بررسی قرار دادند. آنها پس از بررسی پاسخ افراد شرکت کننده در این آزمون متوجه شدند که آنها به طور متوسط روزی ۶۱ دقیقه در شبکه های اجتماعی پرسه می زنند و ۳۰ بار در هفته از سایت های مختلف بازدید می کنند و از این تعداد، ۳۰ درصد سطوح بالای اختلال خواب دارند.
بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که به طور منظم از شبکه های اجتماعی در طول هفته استفاده می کنند، احتمال ابراز نارضایتی آنها از اختلالات خواب سه برابر بیشتر از افرادی است که مراجعه کمتر دارند. همچنین افرادی که روزانه بیشترین زمان را در شبکه های اجتماعی طی می کنند، در مقایسه با هم سن و سال های آنها که زمانی کمتری را در این شبکه ها سپری می کنند، دو برابر بیشتر با خطر اختلال خواب مواجه هستند.
جلوگیری از اختلالت خواب با این روش ها:
فرهادی با اشاره به نقش موقت قرص های خواب آور برای درمان گفت: داروهای خواب آور می توانند به بعضی افراد برای خواب راحت کمک کنند، ولیکن استفاده از این داروها برای درمان بی خوابی بی تاثیر بوده و برعکس استفاده از آنها برای مدت طولانی خود سبب بی خوابی می‌شود و کاربرد این داروها برای مدت زمان کوتاه حدود ۵-۳ شب برای تنظیم خواب مؤثر است.
وی ادامه داد: بکارگیری داروهای خواب آور برای افراد با بیماریهای ویژه، بسیار خطرناک است و نباید مصرف شود و چنانچه می خواهید از داروهای خواب آور استفاده کنید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
فرهادی در پایان به ذکر چند توصیه برای خوابی راحتتر و عمیق تر پرداخت و گفت: از رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید. هنگامی که برای خواب به بستر می روید، از تلفن کردن، نگاه کردن به تلویزیون، خوردن نوشابه، غذا و یا میوه پرهیز کنید. کوشش کنید هر روز، حتی روزهای پایان هفته هم در یک زمان معین به رختخواب بروید و در یک زمان معین از خواب بلند شوید. حتی اگر خواب کافی نداشته‌اید،چنین امری باعث می شود که بدن شما به یک برنامه معین عادت کند و همین روش آرام آرام سبب بهبودی در سیکل خواب شما خواهد شد.
همچنین پرهیز و یا کاستن از مصرف بعضی از مواد مانند، خوراکیهای حاوی کافئین ازقبیل قهوه، چائی، نوشابه، شکلات، بعضی از داروها مانند: داوهای ضد سرماخوردگی، پرهیز از مصرف الکل زیاد و سیگار و تنباکو به خواب خوب کمک می کند.
ورزش برای هر بیماری از جمله بی‌خوابی تأثیر به سزایی دارد. بنابراین داشتن فعالیت فیزیکی در طول روز بسیار خوب است و لیکن از ورزش چند ساعتی قبل از رفتن به بستر خودداری کنید.
 بیاموزیم که چگونه میزان استرس روزانه خود را کاهش دهیم و با اضطراب و نگرانی و ناراحتی هر گز به رختخواب نروید.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه