درمان درد زانو هنگام نشست و برخاست

دسته بندي : 💊 سلامت,سلامت جسمی
تاريخ : 26 آوریل

درد زانو از جمله مشکلاتی است که هم افراد مسن و هم افراد جوان را به دلایل مختلف درگیر می کند. گاهی اوقات با خوردن قرص برای زانو درد مشکل برطرف می شود اما گاهی اوقات هم می شود با رعایت اصول حرکتی و یا پماد برای درد زانو این مشکل را برطرف کرد.

درمان درد زانو  به روش ها مختلف

درمان درد زانو هنگام نشست و برخاست, جدید 1401 -❤️ گهر


در این مطلب روشهای مختلف متناسب با میزان درد زانو برای شما ارائه شده است که امیدورایم از این مطلب استفاده کنید و موفق به درمان زانو درد شوید.

درد زانو از چیست

با هر قدمی که برمی‌دارید، نه تنها زانو خم و راست می‌شود بلکه کل وزن شما را نیز حمل می‌کند. معمولاً زانو وظایف خود را بدون هیچ علائمی انجام می‌دهد. ولی گاهی شرایط تغییر می‌کند. دردی که در اثر خم و راست کردن زانو تشدید می‌شود ممکن است در اثر آسیب حاد یا اختلال مزمن در ساختارهای مختلف مفصل زانو ایجاد شود. ساختار اطراف مفصل زانو شامل غضروف، تاندون، رباط، بورسا، استخوان و غشای سینوویال است. بیماری‌های مختلفی در این اجزا می‌تواند باعث درد زانو هنگام خم کردن آن شود.

در حال حاضر، ۲۵% از مردم با زانو درد و خصوصا درد مفصل زانو، هنگام نشستن و برخاستن، دست و پنجه نرم می کنند. دلایل مختلفی برای درد زانو در هنگام نشستن و برخاستن وجود دارد که می توان به چاقی و اضافه وزن، ایستادن و نشستن های متداول و طولانی، حالت و وضعیت ایستادن یا نشستن، نداشتن تحرک کافی در طول روز، آسیب های مینیسک و تاندون، آرتروز، درد جلوی زانو یا سندروم پاتلوفمورال و بسیاری دیگر از عوامل باعث درد زانو می شوند، اشاره کرد.

درمان زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، بطور معمول بعد از شناسایی مورد و دلیل ایجاد این درد، امکان پذیر می باشد؛ بنابراین جهت تشخیص پزشکی دلایل درد زانو، تست و معاینات زیر پیشنهاد می شود:

آزمایش خون، ایکس ری، ام آر آی، آرتروسکوپی یا دوربینی مفصل.

درمان زانو درد هنگام نشستن و برخاستن چیست؟

درمان زانو درد و سختیه پس از نشستن یا ایستادن، به علت اصلی آن بستگی دارد. هنگامی که علت برطرف شد، درد زانو هنگام نشستن و برخاستن تسکین می یابد. بنا به علت ایجاد درد، برخی از درمان های رایج انجام شده، عبارتند از:

داروها: برای تسکین فوری درد و سفتی مفصل زانو، می توان داروهای مسکن مانند NSAID ها یا پاراستامول را تجویز کرد.

کمپرس یخ و کمپرس گرم: استفاده از کمپرس یخ و کمپرس گرم در مفصل زانو باعث تسکین درد زانو هنگام نشستن و برخاستن می شود.

درمان درد زانو هنگام نشست و برخاست, جدید 1401 -❤️ گهر

مکمل ها: اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن به دلیل آرتروز باشد، مکمل های کندرویتین سولفات و گلوکزامین مفید هستند. این مکمل ها به رشد و بازسازی غضروف کمک می کنند. مکمل های امگا ۳ نیز به سلامت مفصل زانو کمک می کنند.

تخلیه مایعات: اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، ناشی از وجود مایع بین مفصلی بیش از حد باشد، درمان مؤثر، تخلیه مایع بین مفصلی می باشد که پس از آن بیمار نیاز به استراحت و مصرف داروهای تجویز شده برای رفع این مشکل را دارد.

جراحی: اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن با درمان محافظه کارانه بهبود نیابد و درد و سختی در حرکت زانو تشدید شود، بطوری که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند، جراحی برای تعویض کامل زانو یا تنظیم مجدد کشکک زانو انجام می شود تا این مشکل را برطرف سازد.

استراحت: علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن هرچه که باشد، مهم است که از بعضی از فعالیت های خاص که بر مفصل زانو تاثیر می گذارد مانند دویدن، آهسته دویدن و غیره، اجتناب کنید، زیرا این فعالیت ها باعث استرس عضلات و فشار بیش از حد به مفاصل زانو و در نهایت آسیب های بیشتر، می شود.

فیزیوتراپی\ورزش های خفیف: بیمار به زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، نباید به طور کامل از فعالیت های بدنی خودداری کند، زیرا استراحت کامل باعث بدتر شدن زانو درد هنگام نشستن و برخاستن می شود. برای کمک به تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، انجام فعالیت ‌های بدنی متوسط ​​یا تمرینات ورزشی، حائز اهمیت می باشد. با این حال، قبل از شروع هر برنامه ی ورزشی، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. فیزیوتراپیست، شما را در مورد تمرینات لازم برای تقویت زانو، راهنمایی می کند.

حرکت در جا: اگر از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن رنج می برید، اجتناب از قرارگیری در وضعیت نشستن یا ایستادن های طولانی مدت، اهمیت دارد. انجام حرکات ساده در هنگام نشستن و قبل از ایستادن، در تسکین درد زانو، هنگام نشستن و برخاستن بسیار مفید است. اگر کارتان را پشت میز انجام می دهید، بلند شدن، حرکت کردن و انجام حرکات کششی هر ۲۰ دقیقه، به تسکین درد زانو کمک می کند. این کار باعث حفظ مایعات ضروری بین مفاصل اطراف زانو که باعث لغزندگی و سهولت در حرکت زانو می شود، است و از سختی در حرکت زانو، پس از نشستن طولانی مدت جلوگیری می کند.

کاهش وزن: کاهش وزن، به خصوص اگر اضافه وزن دارید، فشار وارده بر مفاصل زانو را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، روند پیشرفت آرتروز زانو را کاهش می دهد و به کاهش درد زانو هنگام نشستن و برخاستن کمک زیادی می کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي