شرکت ایران خودرو ، طی یک مراسم با حضور وزیر صمت ، از نخستین کراس اور جدید ریرا ایران خودرو رونمایی کرد. این مراسم روز گذشته 5 تیر ماه برگزار شد . در ادامه این بخش به عکسها و مشخصات ری را محصول جدید ایرانخودرو پرداخته ایم.
مشخصات ریرا
ریرا ایران خودرو بر اساس پلتفرم IKP1 ساخته شده و در دسته کراس اوورهای B+ قرار میگیرد. به بیان سادهتر، این ماشین هم جثه با پژو ۲۰۰۸، نیسان جوک، سیتروئن C3-XR است.
کراس اوور جدید ایران خودرو
خودرو ریرا ایران خودرو، در فاز اول تولید، با موتور TC7P یا همان نسخه ارتقایافته EF7-TC به بازار کشورمان میآید؛ این موتور 1.7 لیتری میتواند 160 اسببخار را در دور موتور 5000 و 240 نیوتنمتر گشتاور را در دور موتور 1600 تا 4000 در اختیارتان قرار دهد.
البته این احتمال وجود دارد که طی 5 سال آینده، موتور سه استوانه ایران خودرو، جایگزین موتور EF7 پلاس توربوشارژ ریرا شود. همانند خانواده پژو 206 صندوقدار، تیپهای مختلف ماشین ریرا ایران خودرو نیز با حرف V نامگذاری میشوند. طبق اطلاعات موجود، ریرا در ابتدا با تیپ V2 تحویل مشتریان خواهد شد اما در آینده، تیپهای گرانتر با آپشنهای بیشتر نیز برای آن عرضه میگردد.
کراس اوور ریرا ایران خودرو با امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی متعددی عرضه میشود؛ شش کیسه هوای ده نقطهای، سیستم ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی، رادار خطی، رادار نقطه کور، جلو آمپر دیجیتالی، سنسور نمایش فشار باد تایرها، فرمان کمکی برقی، سقف پانورامای برقی، سنسور باران و غیره.
دلیل نامگذاری ری را ایران خودرو
خرداد 1401: آقای خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، در اواخر خردادماه سرانجام نام تجاری کراساور K125 را اعلام کرد؛ این محصول جدید، قرار است با نام «ریرا ایران خودرو» وارد بازار کشورمان شود. اما معنی «ری را» چیست؟
در زبان مازندرانی، ریرا یا ریرا، معانی بسیاری دارد که یکی از مهمترین آنها، «باران» است. علاوه بر این، در زبان مازنی، ریرا نام «پرندهای کوچکتر از گنجشک و تیزپرواز» نیز هست. بنابراین میتوان آنرا نماد زندگی، سرسبزی، زیبایی و سرعت دانست.
آنطور که آقای خطیبی گفته، بعد از راهاندازی خط رنگ و تکمیل خط پرس، بخش زیادی از خودرو ریرا در سایت ایران خودرو مازندران (بابل) تولید میشود و به همین دلیل نیز نامگذاری آن، ریشه در فرهنگ و ادبیات خطه شمالی کشورمان (محل تولد این خودرو) دارد. همچنین نام ریرا که بصورت فارسی، روی این محصول جدید، حک خواهد شد، نام یکی از آثار نیمایوشیج است.
بعد از محصولاتی مانند رانا، دنا و تارا، حالا «ریرا» چهارمین محصول ایران خودروست که همخوانی آوایی با سایر برادرانش دارد.
زمان تولید انبوه کراس اور ریرا
خرداد 1401: محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو، درباره پروژه ریرا ایران خودرو (K125) گفت که طراحی جزئیات آن به اتمام رسیده و وارد مرحله قالبسازی شده است.
نمونههای اولیه این محصول تا اواخر سال جاری ساخته میشوند و تا پایان نیمه اول سال 1402 به تولید انبوه میرسد. وی افزود که با ورود آقای خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، به شرکت، هیچ تغییری در روند پروژه ایجاد نشد و تنها استایل آن اصلاح شد. بنابراین پروژه طبق برنامهریزیهای از پیش تعیین شده پیش میرود.
ظرفیت تولید سالانه خودرو ریرا
خرداد 1401: محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و برنامه راهبردی وزارت صمت، بیان کرد که شرکت ایرانخودرو تا سال 1406 حداقل هشت محصول جدید و ارتقایافته با استانداردهای کامل 85گانه به بازار عرضه میکند. سبد محصولات نیر کامل خواهد شد.
وی اعلام کرد که خودرو ریرا (پروژه K125)، اولین کراساور ایرانی است که در پایان سال جاری آماده شده و در نیمه نخست سال آینده به تولید انبوه میرسد. این محصول با موتورها و گیربکسهای جدید و متنوع عرضه میشود و ظرفیت تولید آن سالانه 100 هزار دستگاه است.
طبق گفتههای وی، برای برنامه توسعه محصولات از قطعهسازان داخلی و شرکتهای دانشبنیان استفاده شده است. ضمن این که شرکتهای دانشبنیان جتکو، تام، نیرومحرکه و ایپکو، از زیرمجموعههای ایرانخودرو هستند.
طراحی هر دو نسخه برقی و بنزینی
اردیبهشت 1401: محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو، از برنامهریزی این شرکت برای برقیسازی خودروها خبر داد و افزود که ماشین ریرا ایران خودرو (K125) اولین محصولی است که به طور همزمان مدل بنزینی و برقی آن طراحی میشود. اما اولین عرضه مربوط به نسخه بنزینی خواهد بود.
طبق گفتههای وی، میانگین مصرف سوخت محصولات ایرانخودرو کاهش خواهد یافت و با این روند، میتوان سالانه دو میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت داشت. وی افزود که پروژههای قوای محرکه ایرانخودرو برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود.
آقای رضاییمنش، سه راهبرد زیر را درباره نقشه راه موتور ایرانخودرو توضیح داد:
– راهبرد کوتاه مدت: جایگزینی موتورهای پر مصرف با موتورهای بهروزتر و افزایش سهم خودروهای پایه گازسوز
– راهبرد میانمدت: ارتقای موتورهای خانواده EF، TU، XU
– راهبرد بلندمدت: توسعه خانواده موتورهای کم مصرف و سه استوانه
ساخت مدل برقی با همکاری جتکو
آبان 1400: آقای خسروی (مدیرعامل شرکت جتکو) ضمن اشاره به تولید نسخه صنعتی خودرو تارا برقی تا پایان سال 1400، خبر داده که علاوهبر تارا، برقیشدن سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز در دستور کار قرار گرفته و برهمین اساس، نسخه برقی کراساور ریرا ایران خودرو نیز اندکی بعد از معرفی نسخه بنزینی، امکان رونمایی و تولید آزمایشی را دارد.
اولین تصاویر از خودرو ریرا
ایران خودرو در جلسات معرفی خودرو ریرا، همچنین خبرهای جالبی درباره پیشرانه این کراساور داده است. در فاز اول عرضه K125، ایران خودرو میخواهد از موتور EF7P-TC یا همان نسخه بهینهشده موتور EF7 توربو پلاس، به همراه گیربکس اتوماتیک شش دنده (AT6) استفاده کند. اما در فاز دوم تولید، میخواهد از موتور سه استوانه به همراه گیربکس دوکلاچه DCT برای کراساور K125 بهره ببرد.
همچنین برخی از آپشنهایی که برای خودرو ریرا (K125) درنظرگرفته شده عبارتند از:
– استارت دکمه ای
– سیستم استارت استاپ موتور
– ترمز پارک برقی
– کروز کنترل
– پدال شیفتر
– کنترل پایداری و کنترل کشش
– سیستم کمکی حرکت در سربالایی
– رادار نقطه کور
– ایربگ های جانبی
کراس اور ریرا؛ اولین خودرو متصل ایرانی
مهر 1400: در تاریخ 7 مهرماه و در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه ایران خودرو با شرکت همراه اول برای ساخت خودروهایی با تکنولوژی اتصالپذیری (Connectivity)، آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) خبر داده که کراساور ریرا ایران خودرو (K125) نخستین محصول ایران خودروست که با این تکنولوژی، به تولیدانبوه میرسد. البته در کنار K125، سه محصول دیگر این شرکت یعنی تارا دستی، تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک نیز به این فناوری مجهز خواهند شد.
خودروهایی با تکنولوژی اتصالپذیری یا اصطلاحا «خودروهای متصل»، خودروهایی هستند که در آنها، امکان ارسال و دریافت اطلاعات خودرو (مانند ردیابی، تماس اضطراری و …) در زمان موردنیاز وجود دارد. همچنین امکان پیشبینی خطاهای احتمالی خودرو و تشخیص نوع این خطاها نیز با این تکنولوژی، امکانپذیر است.
تولید خودرو ریرا از نیمه دوم 1401
شهریور 1400: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در تیرماه 1400 از احتمال اولین رونمایی کراساور ریرا ایران خودرو (K125) در شهریورماه 1400 خبر داده بود و گفته بود که تجاریسازی آن از یکسال بعد شروع میشود. بنابراین احتمالا از اواخر سال 1401 به تولید رسیده و در نیمه اول 1402 نیز تحویل مشتریان میشود.
حالا نیز آقای سیمدار (مدیر پروژه کراساور ایران خودرو) ضمن اشاره به نزدیکبودن زمان رونمایی این محصول جدید، گفته این خودرو هماکنون در فاز طراحی قرار دارد و طراحی آن نیز با الهام از یوزپلنگ ایرانی انجام شده است. وی همچنین گفته که کراساور K125 ایران خودرو:
- با پلتفرم بهبودیافته خودرو تارا شکل گرفته است.
- در کلاس کراساورهای جمع و جور (کامپکت) است.
- با موتور EF7+ توربوشارژ تولید میشود.
- با گیربکس دستی و اتوماتیک راهی بازار خواهد شد.
- گیربکس 6 سرعته آن، داخلیسازی شده است.
- مدل دستی آن 4 ایربگ و مدل اتوماتیکش 6 ایربگ دارد.
- سانروف پانورما، صندلی برقی، ترمز پارک برقی، کنترل پایداری در نسخه فول آن وجود دارد.