در این بخش از گهر جواب فعالیت های درس 14 مطالعات هفتم را تهیه کرده ایم.درس 14 مطالعات پایه هفتم با عنوان منابع آب و خاک می باشد که هدف این درس آشنایی بیشتر دانش آموزان با منابع مختلف، چگونگی حفظ و استفاده درست از آنها و راه های جلوگیری از کاهش و یا به خطر افتادن آنها می باشد.
جواب فعالیت های درس ۱۴ مطالعات هفتم
1- همفکری کنید و روی یک کاغذ بنویسید مردم در چه فعّالیتهایی (در منزل، شهر، روستا، مدرسه و…) از آب استفاده میکنند؟ فهرست خود را در کلاس بخوانید.
پاسخ: مثل آب آشامیدنی، آبیاری باغچهها، آب برای تهیه غذا، حمام کردن، شستن ماشین، و …
2- به شکل چرخه (گردش) آب درطبیعت توجّه کنید ومقابل اعداد ۱ تا ۵، هر مرحله را توضیح دهید.
پاسخ:
۱- تبخیر آب و صعود
۲- تشکیل ابر
۳-تراکم ابر ها و بارش
۴- تشکیل آب های جاری و روانآب ها
۵- ریختن آبها به داخل دریاچهها و برکهها یافرورفتن در زمین (آبهای زیرزمینی)
- آیا میتوانید با توجه به آنچه در فصلهای قبل درباره آب وهوای ایران خواندید بگویید چراکشور ما با کمبود آب مواجه است؟
پاسخ:
۱- مصرف بی رویه مردم ایران که به طور معمول باید ۱۵۰ لیتر باشه که ۲۰۰ الی ۲۵۰ لیتر باشه
۲- بارندگی کم که به همین دلیل در بین کشور های همسابه رتبه پنجم را دارد (۲۲۰ میلی لیتر در سال)
۳-علاوه بر مصرف بی رویه، الوده کردن ابها هم حسابه
3- میانگین بارش سالانه کشور ما حدود ۲۳۰ میلیمتر است. روی نمودار مقابل این میانگین را با برخی از کشورهای همسایه مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ: نتیجه میگیریم ایران جزو کشور های کم باران است.
4- کاربرگه شماره (۱۱) نقشه پراکندگی رودهای ایران را در کلاس کامل کنید.
5- اگر به شما بگویند چرا با آنکه کشور ایران از شمال و جنوب به دریاهای بزرگی راه دارد با مشکل کمبود آب مواجه است، شما چه پاسخی میدهید؟
پاسخ: زیرا آب دریاها شور و غیرقابل استفاده برای آشامیدن و کشاورزی است و به علت اختلاف ارتفاع این منابع غیر قابل دسترسی است.
6- آیا تاکنون نام سواحل مکران را شنیدهاید؟ با معلم خود این محپود را در نقشه مشخص کنید.
پاسخ: سواحل مکران سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول دریای عمان گسترده میشود. این ساحل علاوه بر زیباییها و جاذبههای گردشگری ؛ موقعیت های جغرافیایی و استراتژیکی نیز برخوردار است.
- آیا تاکنون فکر کردهاید که اگر فقط یک روز آب نداشته باشیم و جریان آب قطع شود چه اتّفاقاتی میافتد؟
پاسخ: زندگی بدون آب برای ما سخت میشود ، باعث میشود نظافت نباشد و بیماری به وجود بیاید، همچنین نمیتوانیم غذا تهیه کنیم.
7ـ با یکی از سالمندان خانواده یا فامیل طبق کاربرگه شماره (۱۲) مصاحبه کنید و نتیجه را در کلاس بخوانید.
8- همفکری کنید و کاربرگه شماره (۱۳) «پیشنهاد درباره مصرف صحیح آب» را در کلاس انجام دهید.
9- اگر ۱۰ دقیقه زمان دوش گرفتن در حمام طول بکشد چند لیتر آب (معادل چند لیوان) مصرف میشود؟ حساب کنید.
پاسخ: هر دقیقه ۲۰ لیتر و هر یک لیتر ۴ لیوان آب میشود. ۲۰۰ لیتر را در ۴ ضرب میکنیم که عبارتی معادل ۸۰۰ لیوان به دست خواهد آمد.
10- اگر شعری درباره آب میدانید، در کلاس بخوانید.
پاسخ: شعر سهراب سپهری آب را گل نکنیم،در فرودست انگار کفتری می خوردآب، یا که دربیشه ای دور سیره ای پر می شوید …
11- به این تصویر دقت کنید و با همفکری یکدیگر بگویید خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد؟
پاسخ:خاک اساس هستی، تولید و انبار مواد خام است و بدون داشتن خاک سالم حیات روی زمین امکان پذیر نخواهد بود ۹۵ درصد غذای انسان مستقیم و یا غیرمستقیم از زمین حاصل میشود.
12-به این تصویر دقت کنید و با همفکری یکدیگر بگویید خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد؟
پاسخ: انسان ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (حیوانات) از گیاهان و میوه ها که به خاک نیاز دارند تغذیه میکنند. پس خاک یک منبع اصلی برای حیات روی زمین است.
مواد غذایی که خورده ام | منبع | وابستگی به خاک |
_ | گیاهی | حیوانی | دارد | ندارد |
شیر | ✔ | ✔ | ||
چایی | ✔ | ✔ | ||
نان | ✔ | ✔ | ||
قهوه | ✔ | ✔ | ||
برنج | ✔ | ✔ | ||
گوشت | ✔ | ✔ | ||
سیب | ✔ | ✔ | ||
سبزی | ✔ | ✔ |