نحوه اخذ کد بورس کالا

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 23 دی

برای آشنایی با شیوه اخذ کد بورس کالا در این بخش از گهر با ما همراه باشید. توجه داشته باشید که برای ورود به سامانه بورس کالا ابتدا باید اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کرده و اقدام به احراز هویت غیر حضوری نمایید. در قدم بعدی باید در یکی از کارگزاری ها به دلخواه ثبت نام کنید. لازم به ذکر است که پشتیبانی در فرآیندهای مربوط به ثبت و انجام معاملات بسیار اهمیت دارد لذا کارگزاری را انتخاب کنید که پشتیبانی مناسبی ارائه نماید.

شیوه اخذ کد بورس کالا

نحوه اخذ کد بورس کالا, پورتال خبری فرهنگی گهر

برای خرید هر نوع کالایی در بورس کالا باید ابتدا ثبت نام بورس کالا را انجام داده و کد بورس کالا دریافت کنید. این مرحله فقط یک بار انجام می گیرد. مشتری جهت دریافت کد کالا باید از طریق کارگزاری اقدام نماید.

ثبت نام و دریافت کد بورس کالا

اولین کار جهت خرید کالای عرضه شده در بورس کالا تکمیل فرم های مشخصات خریدار جهت دریافت کد مشتری در بورس کالاست. هر خریدار، از طریق کارگزار خود اقدام به دریافت کد معاملاتی کالا نماید.

 نکته : کد بورسی برای معاملات در بورس کالا با کد بورسی معاملات سهام متفاوت می باشد.

ثبت نام بورس کالا بصورت غیرحضوری و دریافت آنلاین کد بورس کالا

دریافت کد بورس کالا برای اشخاص حقیقی (افراد)

  • ۱- ثبت نام در سامانه سجام sejam.ir
  • ۲- احراز هویت سجام
  • ۳- (در صورتی که دو مرحله بالا را قبلا انجام داده اید نیازی به انجام مجدد نیست و دقت کنید حتما باید انجام شود تا بتوانید مراحل بعدی ثبت نام را طی کنید)
  • ۴- با در دست داشتن فرم حساب وکالتی بورس کالا به بانک ملت مراجعه کنید(حساب بانک ملت باید وکالتی بورس کالا شود)
  • ۵- ثبت نام در سامانه انبار ها https://app.nwms.ir/quick-register
  • ۶- ثبت نام در سامانه جامع تجارت و دریافت کد نقش www.ntsw.ir اطلاعات تکمیل شود و قید شود قصد خرید چه کالایی دارید.
  • ۷- ثبت نام در بورس اوراق بهادار کارگزاری تدبیرگران فردا
  • ۸- ثبت نام در سامانه بورس کالا کارگزاری تدبیرگران فردا

شما می توانید از طریق این سیستم به صورت همزمان نسبت به دریافت کد بازار فیزیکی و یا بازارهای مالی بورس کالا (مشتقه و گواهی سپرده) اقدام نمایید و یا در صورت تمایل تنها برای یکی از این بازارها اقدام به دریافت کد نمایید.

همچنین برای طی مراحل اخذ کد باید تصویر مدارک زیر را از قبل آماده کرده و در سامانه بارگزاری نمایید:

  • ۱- صفحه اول شناسنامه (الزامی)
  • ۲- صفحه دوم شناسنامه (الزامی)
  • ۳- صفحه آخر شناسنامه (الزامی)
  • ۴- تصویر روی کارت ملی (در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید از کارت ملی قدیم و یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید) (الزامی)
  • ۵- تصویر پشت کارت ملی (در صورت عدم اخذ کارت ملی جدید از کارت ملی قدیم و یا از رسید ثبت نام کارت ملی استفاده کنید) (الزامی)
  • ۶- تصویر امضا در زمینه سفید و واضح (الزامی)
  • ۷- تصویر اثر انگشت در زمینه سفید و واضح (الزامی)
  • ۸- مجوز فعالیت (اختیاری)
  • ۹- مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیاتی (اختیاری)
  • ۱۰- مدارک ثبت نام در سامانه جامع انبارها (اختیاری)
  • ۱۱- سایر مدارک در صورت لزوم (اختیاری)

* لازم به ذکر است فایل های می بایست شرایط زیر را دارا باشند:

  • ۱- فرمت فایل ها باید مطابق یکی از فرمت های png, jpg, pdf, jfif و یا bmp باشد.
  • ۲- فرمت تصویر نمونه امضا و تصویر اثر انگشت نمیتواند pdf باشد.
  • ۳- حجم هر فایل نمیتواند بیشتر از ۸۰۰ کیلوبایت باشد.

* از زمان تکمیل اطلاعات تا دریافت کد بورس کالا حدود دو تا چهار روز کاری زمان میبرد.

دریافت کد بورس کالا برای شرکت حقوقی

  1. ۱- فرم حساب وکالتی بورس کالا بانک ملت و مراجعه به بانک ملت جهت افتتاح یا وکالتی نمودن حساب قبلی.
  2. ۲- تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران
  3. ۳- تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
  4. ۴- تصاویر اساسنامه شرکت
  5. ۵- تصویر آگهی تاسیس شرکت
  6. ۶- اسکن روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
  7. ۷- کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات در خصوص اعضای هیئت مدیره و دارندگان امضای مجاز
  8. ۸- صورتهای مالی حسابرسی شده + اظهارنامه مالیاتی
  9. ۹- نامه درخواست خرید سیمان در سربرگ شرکت
  10. ۱۰- تصاویر رنگی تمامی صفحات شناسنامه(جدید ۵ صفحه و قدیمی ۳ صفحه) و پشت و روی کارت ملی مدیر عامل و رئیس و اعضای هیئت مدیره و بازرسین و سهامداران بالای ۱۰درصد.(تمامی افرادی که در فرم ۱ و ۲ از آنها نام برده شده)به صورت کامل
  11. ۱۱- پروانه بهره برداری و سایر مجوزهای فعالیت معتبر
  12. ۱۲- کپی برگه گواهینامه ثبت نام مؤدیان مالیاتی
  13. ۱۳- ثبت نام اعضاء هیات مدیره در سامانه سجام www.sejam.ir و احراز هویت در سامانه سجام از طریق اپلیکیشن آپ
  14. ۱۴- ثبت نام سجام برای شرکت و احراز هویت شرکت
  15. ۱۵- اعلام شماره همراه مدیرعامل و یا یکی از صاحبان امضا در سربرگ شرکت
  16. ۱۶- ثبت نام در سامانه جامع انبارها  www.nwms.ir
  17. ۱۷- در سامانه جامع تجارت ایران( www.ntsw.ir) جهت گرفتن کد نقش ثبت نام نمایید.
  18. ۱۸- ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.evat.ir  مختص مشتری حقوقی(مشتری های حقوقی برای جبران مبلغ پرداخت شده بابت مالیات بر ارزش افزوده هنگام خرید باید ثبت نام در سایت ارزش افزوده انجام دهد. با صدور کد به تنهایی هم مشتری می تواند خرید انجام دهد ولی بدون ثبت نام ارزش افزوده مالیات پرداخت شده بابت خرید را در فروش نمی تواند جبران کند.)
  19. ۱۹- تکمیل فرم قرارداد برخط کالا
  20. ۲۰- سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته

چگونه در بورس کالا ثبت نام کنیم و کدبورسی کالا بگیریم؟

پس از ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام وارد سایت https://tgfb.ir/kala.html شده و بصورت آنلاین مراحل ثبت نام بورس کالا را از طریق کارگزاری مورد نظر به انجام میرسانیم. پس از ثبت نام حساب بانک ملت را هم وکالتی بورس کالا کرده و به کارگزاری معرفی میکنیم.

نکات مهم تکمیل مدارک ثبت نام بورس کالا

۱- فرم احراز هویت و فرم درخواست کد، حتماً در همه صفحات باید مهر و امضا داشته باشد .

۲- دوره شروع و پایان تصدی  هیات مدیره و مدیر عامل و بازرسین حتما در قسمت مربوطه ذکر شود .

۳- صفحه دوم اظهارنامه مالیاتی، باید اصل مهر را داشته باشد .

۴- حساب بانک ملت ، باید غیر جاری باشد، قرض الحسنه یا کوتاه مدت باشد

۵- توجه شود نشانی افراد, نشانی دقیق محل سکونت باشد به همراه کد پستی باشد.

۶- به آخرین تغییرات شرکت (اعضای هیئت مدیره و سهامداران بالای ۱۰ درصد)، دقت شود .

۷- فرم ها دقیق مطالعه و تمامی اطلاعات خواسته شده و جاهای خالی کامل و پر شود.

۸- اسکن تصاویر با کیفیت بالا و کاملا خوانا و واضح باشد.

توضیحات:

۱- اشخاصی که مکلف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی در سامانه امور مالیاتی هستند، اجازه دسترسی سازمان بورس به اطلاعات اظهارنامه را بدهند.

۲- اشخاصی که طبق قانون مکلف به حسابرسی صورت های مالی توسط حسابداران رسمی هستند، حتماً با حسابرس خود جهت بارگذاری صورت های مالی حسابرسی شده به همراه گزارش و یادداشت های همراه در سامانه­ مربوطه جامعه حسابداران رسمی هماهنگ نمایند.

۳- جهت ثبت نام بورس کالا کارگزاری تدبیرگران فردا برای خرید سیمان باید شغل مرتبط داشته باشید و در هر سفارش بالای ۱۰۰ تن خرید نمایید.

مشتریان حقیقی خارجی

۱-  فرم درخواست کد حقیقی خارجی

۲- مجوز فعالیت در کشور مبدا به زبان فارسی یا انگلیسی ممهور به مهر تائیدیه کنسولگری ایران در آن کشور یا مجوز فعالیت در ایران

۳-  گذرنامه معتبر متقاضی

۴- مدارک مثبت مالی به تشخیص بورس

مشتریان حقوقی خارجی

۱- اصل فرم درخواست کد حقوقی خارجی

۲- مدارک ثبت شرکت در کشور مبدا به زبان فارسی یا انگلیسی ممهور به مهر تائیدیه کنسولگری ایران در آن کشور

۳- کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه معتبر مدیر عامل و اعضای هیات مدیره

۴- مدارک مثبت مالی ( صورت مالی حسابرسی شده یا مدرک مشابه) به تشخیص بورس

 مدارک ثبت شرکت عبارتند از : گواهی تاسیس یا مدرک مشابه، اساسنامه یا مدرک مشابه، مدارک مثبت مشخصات ، حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی، مدارک مربوط به مجوز فعالیت در کشور متبوع که به تائید کنسولگری ایران رسیده باشد.

انواع کدهای معاملاتی در بورس کالا

کد معاملاتی عام‏: کد معاملاتی که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاص ایجاد نشده است. دارنده آن میتواند به شرط عدم وجود محدودیتی اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاص در بورس اقدام به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس نماید.

کد معاملاتی خاص کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید یک یا چند کالای خاص ایجاد شده است. دارنده این کد بورس کالا مجاز است کالا یا کالاهای خاص را خرید نماید.

کد معاملاتی خاص گروه کالا: کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده است. دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در آن گروه کالایی را خرید نماید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي