ارائه کامل اسناد و مدارک برای ثبت شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود همانند ثبت دیگر مجموعههای تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه وجود کوچکترین نقص یا مشکلی در آنها روند تأسیس شرکت را به تعویق میاندازد. توصیه میشود که بهمنظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتما از یک مجموعه معتبر ثبتی کمک بگیرید؛ بااینحال مطالعه ادامه مطلب برای جمعآوری و تقدیم کامل اسناد به اداره ثبت بسیار کمککننده خواهد بود. تا انتها همراه ما باشید.
شرکت مسئولیت محدود چیست؟
ثبت شرکت با مسئولیت محدود ازجمله شرکتهای سرمایهای قانون تجارت محسوب میشود. بر طبق قانون تجارت مسئولیت محدود به شرکتی اطلاق میشود که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل میشود؛ لازم بهذکر است که هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط به میزان سرمایه خود مسئول تعهدات شرکت هستند.
معمولا این نوع از شرکتها محدودیت فعالیتی ندارند و میتوانند در کلیه امور بازرگانی، مهندسی، صنعتی، فناوری اطلاعات و دیگر حوزهها فعالیت کنند. بهطورکلی شرکتهای مسئولیت محدود برای مشاغلی نظیر آرایشی بهداشتی، آشامیدنی، مواد غذایی، خرید، فروش، صادرات و واردات مناسباند؛ بهعبارتی کلیه مشاغلی که نیاز به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ندارند، میتوانند این نوع شرکت را به ثبت برسانند.
مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود
یکی از رایجترین شرکتهای ثبتی در ایران مسئولیت محدود است که برای راهاندازی و ثبت آن به اسناد و مدارکی نیاز است. یکی از مهمترین مدارک، فتوکپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی سهامدارن است که میتوانید گواهی برابر اصل آنها را از مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی تهیه کنید. از دیگر مدارک لازم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- • ارائه تقاضانامه ثبت شرکت مسئولیت محدود در 2 نسخه و امضای آن توسط کلیه سهامداران از دیگر اسناد لازم است. فراموش نکنید که به دلیل بهاداربودن این اوراق باید صرفا آن را از اداره ثبت تهیه کنید.
- • تقدیم شرکتنامه در 2 برگ و امضای آن توسط کلیه سهامداران از دیگر اسناد لازم برای ثبت مجموعههای مسئولیت محدود است.
- • ارائه اساسنامه شرکت در 2 جلد با امضا کلیه سهامداران نیز مدرک مورد نیاز دیگر است.
- • ارائه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره در ۲ نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
- • از دیگر مدارک لازم میتوان به تأییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار مبنی بر غیردولتی بودن آن اشاره کرد.
- • معرفینامه نمایندگان، درصورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند، ارائه معرفینامه نمایندگان نیز الزامیست.
- • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس یا آخرین تغییرات آن از دیگر مدارک لازم برای ثبت است.
- • گواهی عدم سوءپیشینه کلیه اعضا نیز باید تقدیم کارشناسان اداره ثبت شود.
- • چنانچه بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت مدارک دیگری مورد نیاز باشد، به شما اعلام خواهد شد.
شرکت سهامی خاص به چه شرکتی گفته میشود و در چه زمینههایی فعالیت دارد؟
شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکتهای سهامی است که در آن سرمایه به سهام تبدیل میشود و شخص به میزان سرمایه خود در قبال تعهدات شرکت، مسئولیت دارد؛ بهعبارتدیگر در این نوع شرکتها هر کس به اندازه سهام خود در سود و زیان شرکت شریک میشود و مسئولیت دارد. لازم است که بدانید در نامگذاری و ثبت شرکت سهامی خاص حتما باید عنوان سهامی خاص قبل یا بعد از اسم شرکت بیان شود.
برای تشکیل این نوع شرکت حداقل به ۳ نفر سهامدار و ۲ نفر بازرس نیاز بوده که یکی از بازرسین، اصلی و دیگری علیالبدل است. لازم به ذکر است که در شرکتهای سهامی خاص برخلاف مسئولیت محدود، سهامداران و بازرسین نباید نسبت فامیلی داشته باشند. یکی دیگر از قوانین ثبت مجموعههای سهامی خـاص بلوکه کردن ۳۵ درصد از سرمایه شرکت به نام آن نزد یکی از شعبات بانکهای سراسر کشور است؛ البته این وجه پس از ثبت مجموعه قابل برداشت خواهد بود. بهطور معمول شرکتهای عمرانی، تولیدی، نفت، پتروشیمی و شرکتهای بورسی برای ثبت این نوع شرکتها اقدام میکنند.
مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص
برای ثبت مجموعههای سهامی خاص نیز همانند دیگر شرکتها به مدارک و اسنادی نیاز است که بررسی و صحتسنجی آنها توسط کارشناسان اداره ثبت بررسی خواهد شد. جهت اطمینان از ارائه کامل و صحیح مدارک بهتر است که قبل از تحویل آنها به اداره ثبت، صحتسنجی را توسط یک مجموعه معتبر ثبتی بررسی کنید؛ بااینحال ارائه مدارک زیر برای ثبت شرکتهای سهامی خاص الزامیست.
- • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل اعضاء هیئت مدیره، مؤسسین شرکت، سهامداران و بازرسان
- • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه هر یک از اعضا تحت نظارت مستقیم اداره ثبت (لازم به توضیح است که تا قبل از سال ۹۹ کلیه اعضا باید گواهی عدم سوء پیشینه را به اداره ارائه میدادند؛ اما از سال ۹۹ به بعد، خود اداره بهصورت مستقیم این مورد را بررسی میکند.)
- • تقدیم فیش ۳۵ درصد سرمایه اولیه شرکت به اداره ثبت
- • ارائه پنج نام انتخابی مناسب (نامها باید حداقل از سه سیلاب تشکیل شده باشند)
- • مشخصکردن موضوع فعالیت، میزان سهام، آدرس، محل سکونت اعضاء، لیست اعضاء و میزان سهام هر یک از شرکا و تقدیم آن به ارائه ثبت
- • ارائه اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر اجازه فعالیت هر یک از آنها جهت امور تجاری
- • تقدیم اقرارنامه بازرسان شرکت مبنی بر نداشتن رابطه سببی یا نسبی با مدیران شرکت سهامی خاص
مهمترین نکاتی که در زمان ارائه مدارک به اداره ثبت شرکتها باید به آنها توجه داشته باشید!
همانطور که میدانید ارائه اسناد و مدارک لازم برای ثبت مجموعههای تجاری یکی از مهمترین مراحل ثبتی است؛ بنابراین انجام این کار باید به دقت هرچه بیشتر انجام شود. دراینصورت مطمئن خواهید بود که ثبت و تأسیس شرکت بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد. در این راستا توجه به موارد زیر بسیار کارآمد خواهد بود.
اولین و مهمترین نکتهای که در زمان تحویل مدارک باید به آن توجه داشته باشید، کاملبودن اسناد و مدارک درخواستی است؛ درغیراینصورت روند ثبت مجموعه با مشکلاتی همراه خواهد شد.
چنانچه اطلاعات ارائهشده در اسناد و مدارک ثبتی با یکدیگر یا با قوانین ثبتی تطابق نداشته باشند، تأیید مدارک انجام نمیشود؛ بنابراین بهتر است که ارزیابی کاملبودن اسناد و تطابق آنها را به یک مجموعه معتبر ثبتی بسپارید.
بهمنظور جلوگیری از پیشآمدهای احتمالی لازم است که قبل از ارائه اسناد هویتی آنها را بررسی کنید. توجه داشته باشید که مدارکی از تاریخ اعتبار آنها گذشته باشد، بههیچوجه مورد تأیید نخواهد بود.
گزارشهای مالی و سایر اسناد مربوطه از دیگر مدارک لازم برای تقدیم به اداره ثبت هستند؛ بنابراین عدم تطابق آنها با قوانین مالیاتی یا عدم پرداخت هزینههای جاری مشکلساز خواهد بود.
ضرورت مراجعه به یک شرکت معتبر ثبتی برای پیگیری مراحل ثبت شرکت
همانطور که در قسمتهای قبلتر نیز به آن اشاره شد، وجود نقص یا تناقض در اطلاعات و اسناد درخواستی، روند ثبت شرکت را به تأخیر میاندازد؛ بنابراین باتوجه به این مورد مراجعه به یک مجموعه ثبتی الزامی خواهد بود. با عهدهدار کردن مجموعه ثبتی برای انجام امور مربوطه مطمئن خواهید بود که روند اجرای مراحل تأسیس شرکت بهدرستی و بدون کوچکترین خطا انجام خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟ بزرگترین مزیت مراجعه به یک شرکت معتبر ثبتی را چه میدانید؟ اصلا به نظر شما یک مجموعه خوب ثبتی چه ویژگیهایی دارد؟