این مطلب مربوط به نحوه دریافت کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی در خدمت شما هستیم. در این طرح بیمه شدگان خانم، با مراجعه به مراکز تامین اجتماعی و ارائه گواهی تولد فرزند و در صورت عدم اشتغال می تواند از غرامت دستمزد و مرخصی زایمان استفاده کند.
کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی + نحوه دریافت
جزئیات شرایط دریافت کمک هزینه بارداری تامین اجتماعی
پیش از محمدحسن زدا قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار فیلمی درباره کمک هزینه زایمان با اشاره به ماده ۵۹ قانون تامین اجتماعی گفته بود: اگر خانم بیمه شده تامین اجتماعی یک سال سابقه بیمه داشته باشد میتواند از ۶ ماه بارداری استفاده کند و ۲/۳ (دو سوم) حقوق خود را دریافت کند.
شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری:
♦ ظرف یک سال پیش از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند.
♦ در مدت استراحت مشغول کار نبوده مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند.
♦ در تاریخ اعلام بیماری، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند.
♦ در دوره استراحت مزدی برای وی مطرح باشد.
دریافت هدیه زایمان تامین اجتماعی به صورت حضوری ( مراجعه به شعب تامین اجتماعی) و یا به صورت غیر حضوری در سایت تامین اجتماعی است.
به این صورت که وارد سایت تامین اجتماعی شوید و روی گزینه بیمه شدگان کلیک کرده و سپس وارد بخش حمایت های کوتاه مدت و گزینه درخواست کمک هزینه زایمان شوید.
♦ دفترچه درمانی
♦ گواهی پزشک معالج
♦ تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط (حسب مورد)
♦ میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که بدون کسر ۳ روز اول پرداخت میشود.
♦ نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه شده به این ترتیب است که کل مبالغ مشمول کسر حق بیمه که بیمه شده در آخرین ۹۰ روز قبل از استراحت دریافت کرده است، با هم جمع میشود و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت تقسیم میشود.
♦ در سال ۸۴ مجلس شورای اسلامی قانون استراحت خانمها بعد از زایمان را از ۴ ماه به ۶ افزایش داده است و طبق گفتههای محمد حسن زدا قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سازمانهایی که منابع تامین شده باید ۹ ماه سازمانهایی منابع تامین نشده باشد ۶ ماه اجرا میشود.