سبک زندگی گربه ماهی کوسه ای

گربه ماهی کوسه ای یکی از انواع ماهی ها است. برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی گربه ماهی کوسه ای این بخش گهر را بخوانید.

سبک زندگی گربه ماهی کوسه ای

سبک زندگی گربه ماهی کوسه ای

گربه ماهی کوسه ای از انواع ماهیان زینتی و زیبای آب شیرین به‌شمار می‌آید. زیستگاه اصلی آن تایلند و جنوب شرق آسیا است. طول عمر آن حدوداً ۱۰ سال است.

شناخت گربه‌ماهی کوسه‌ای (یا ماهی پنگوسی)

این گونه از ماهیان بزرگ (پنگوسی‌ها) در کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون تایلند، مالزی و ویتنام یافت می‌شوند. کوسهٔ ملون یا گربه‌ماهی کوسه‌ای نامی است که به این ماهی اطلاق می‌شود و علتش هم به خاطر نحوهٔ شنا کردن آن در میانهٔ آب و یا شباهت ظاهری اش با هم نام خود (کوسه) می‌باشد. این خانواده شامل تعدادی ماهی است که همگی بومی جنوب شرقی آسیا بوده و حداقل تا ۴۵ سانتیمتر رشد می‌کنند. به جهت اندازهٔ بزرگ و زندگی جمعی آنها اغلب شکار شده و به عنوان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. پنگوسی می‌تواند به وزنی بالغ بر ۱۵ کیلوگرم برسد و بزرگی در حدود ۱۲۰-۱۰۰ سانتیمتر در طبیعت داشته باشد اگرچه در اکواریوم به ندرت به ۵۰ سانتیمتر میرسند. در عرض ۴ سال به بلوغ جنسی می‌رسند و میتوانند تولید مثل کنند.

سازگاری گربه‌ماهی کوسه‌ای (یا ماهی پنگوسی)

گربه‌ماهی کوسه‌ای باله‌بلند (گوشتخوار) ماهی‌های کوچکی که در دهانش جای بگیرد را می‌خورد، ولی گربه‌ماهی کوسه‌ای باله‌کوتاه (معمولی) با بیش تر گیاهخواران و بعضی گوشتخواران سازگار است.

گربه‌ماهی کوسه‌ای گوشتخوار یا شکارچی دارای بالهٔ پشتی نوک تیز است و رنگ تیره‌ای دارد در صورتی که بالهٔ پشتی در پنگوسی‌های معمولی کوتاه و قوس دار است و رنگ آن‌ها روش تر است. گربه‌ماهی‌های کوسه‌ای دیگری نیز در بازار وجود دارند مانند کالر پنگوسی، گربه‌ماهی کوسه‌ای خالدار و …..

نگهداری از گربه‌ماهی کوسه‌ای (یا ماهی پنگوسی)

تغذیه: برای گربه‌ماهی کوسه‌ای گوشتخوار یا شکارچی برای رشد سریع میتوانید از غذاهای زنده مانند ماهیان طعمه (ماهیان رودخانه‌ای) یا غذاهای گوشتی مانند دل گاو و جگر استفاده کنید ماهی کیلکا نیز مورد توجه آنها است. برای پنگسی‌های معمولی میتوانید از غذاهای خشک که در کف فرود می‌ایند استفاده کنید البته آنها هم مانند پنگوسی‌های گوشتخوار از دل و جگر نیز تغذیه میکنند ولی هیچ گاه غذای زنده را نمی‌خورند حتی ماهیان خیلی کوچک، بنابراین برای پنگوسی‌های معمولی خود شما میتواند فقط از غذاهای خشک و گوشتی استفاده کنید ولی برای پنگوسی شکارچی هم از غذاهای زنده و هم گوشتی و هم خشک میتوانید استفاده کنید.

در صورتی که گربه‌ماهی کوسه‌ای شما بترسد یا آن را تازه به اکواریوم جدیدی منتقل کردید تا چند روزی غذا نخواهد خورد و حتی ممکن است در گوشه‌ای بیحرکت باقی بماند. نسبت به شوک وارد شده ممکن است در بعضی موارد تا یک ماه هم غذا نخورند و بیحرکت بماند یا حرکات شدید و تندی از خود بروز دهد

تکثیر: تکثیر آنها در فضای کم آکواریوم عملاً غیر ممکن است و تنها برای استفادهٔ تجاری آنها را در استخرهای بزرگ تکثیر می‌کنند

تشخیص جنسیت: راه راه‌های روی بدن گربه‌ماهی کوسه‌ای نر بلند تر و تیز تر از ماده هاست ضمن اینکه گربه‌ماهی کوسه‌ای ماده بزرگتر از نرها هستند

دمای مناسب نگهداری:۲۲ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۶/۵ الی ۷/۵

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه