کتاب الکترونیکی چیست؟

کتاب الکترونیکی یکی از انواع کتاب است که بسیار رواج پیدا کرده است. اگر می خواهید بدانید کتاب الکترونیکی چیست این بخش گهر را بخوانید.

کتاب الکترونیکی چیست؟

کتاب الکترونیکی چیست؟

با پیشرفت و رواج هرچه بیشتر رایانه و اینترنت در بین مردم، صنعت چاپ و نشر نیز از این سهم بی بهره نماند. کتاب الکترونیکی در این بین یک پدیده به حساب می‌آید، به طوری که نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی‌هایی بنیادی روبه‌رو ساخته است.

سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن، داشتن قالب زیباتر، منسجم بودن مطالب، امکان عرضه یا فروش ساده‌تر و سریعتر، داشتن قابلیت افزودن امکانات مالتی مدیا و… ازجمله ویژگی‌هایی هستند که کتاب الکترونیکی را به عنوان یک رسانه نو پا و رو به رشد از سایر رسانه‌هایی از این دست متمایز می‌گرداند.

کتاب‌های الکترونیکی یا ebooks صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر‏‎‍ متن، فیلم، صوت، تصاویر و انیمیشن را نیز شامل شوند.

به علاوه می‌توانند در قالب فایل‌هایی که می‌تواند توسط یک کامپیوتر اجرا شوند مانند قالب‌های Word Text ،HTML ،PDF و فایل‌های اجرایی EXE درآیند.

برای خواندن این گونه کتاب‌ها وسیله‌های همراه زیادی به بازار آمده‌اند که آمازون کیندل یکی از آنهاست.

مزایا و ویژگی‌های کتاب‌های الکترونیکی:

  • سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب
  • انسجام مطالب و تنوع کاربرد
  • تبادل بینابین مطالب با یکدیگر
  • پشتیبانی از امکانات مالتی مدیا
  • سهولت کار و اجرا

کتاب الکترونیک یا ای بوک E-book کتابهایی هستند که به شکل پرونده‌های رقومی تولید و خوانده می‌شوند. کتاب‌های الکترونیکی صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر‌‍ متن و تصویر، فیلم، صوت و پویانمایی را نیز شامل شوند. بافت کتاب‌های الکترونیک پرونده هایی است که می‌تواند توسط یک رایانه خوانده شود مانند بافت‌های ای‌پاب، HTML ،Word، پی‌دی‌اف و حتی پرونده‌های اجرایی. این پدیده می‌تواند نظام آموزش و اطّلاع‌رسانی را دگرگون کند.

پروژه گوتنبرگ

در سال ۱۹۷۱ میلادی، جنبشی تحت عنوان پروژهٔ گوتنبرگ با هدف تبدیل کتاب‌های کاغذی به کتاب‌های الکترونیکی پایه‌گذاری شد. اکنون با تلاش داوطلبان این جنبش، هزاران کتاب که پیش از این در کتابخانههای خصوصی قرار داشتند در بافت رقومی در دسترس همگان قرار دارند.

ابزار خواندن

برای خواندن کتاب‌های الکترونیک وسیله‌های همراه زیادی در بازار است از جمله آمازون کیندل. با وجود انواع و قیمت‌های مختلف این ابزار در بازار، استفاده از آن هنوز در جامعه فراگیر نشده است. بسیاری معتقدند خواندن کتاب کاغذی لذت بخش‌تر است. تکنولوژی جوهر الکترونیکی (به انگلیسی: E-Ink) کمک زیادی به امکان مطالعه بلند مدت با کتاب‌خوان‌های دیجیتال کرد.

کتاب الکترونیک در ایران

«کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران» یک کتابخانه مجازی است که با مدیریت مصطفی رحماندوست اداره می‌شود. برخی نویسندگان نام‌آشنا مانند هوشنگ مرادی کرمانی پذیرفته‌اند کتابشان را در این کتابخانه مجازی در اختیار مخاطبان قرار دهند. مرادی کرمانی معتقد است انتشار الکترونیکی کتاب تأثیر بسیاری بر فروش کتاب در بازار ندارد و می‌گوید: «به یقین می‌توانم بگویم با وجود دو کتابی که از من در فضای مجازی منتشر شد، فروش کتاب‌هایم در بازار افت نکرد.» فیدیبو به عنوان اولین سامانه تولید و پخش کتاب الکترونیک در اسفند ۱۳۹۲ در این حوزه آغاز به فعالیت نمود. همچنین فروشگاه کتاب الکترونیک طاقچه نیز نسخه‌ی الکترونیک کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌های فارسی را بر روی تلفن‌های هوشمند در دسترس قرار داده‌است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه