علت ترس کودکان از دکتر + راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان

تاريخ : 16 مهر

یک مشکل بزرگ برای والدین ترس کودکان از دکتر می باشد چرا که در مواردی مجبورند با تاخیر چند روزه به پزشک مراجعه کنند اما راهکارهای غلبه بر ترس کودکان برای مراجعه به پزشک چیست و چگونه می توان هنگام مراجعه به پزشک متخصص اطفال از عدم ترس کودک مطمئن شد.

علت ترس کودکان از دکتر

ترس کودکان از پزشک یک مشکل شایع می باشد که بسیاری از والدین را اذیت می کند ، طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از کودکان ۲ تا ۵ ساله از رفتن به مطب پزشک ترس دارند ، برخی از والدین در این باره می گویند به دلیل ترس فرزند خود از واکسیناسیون مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند!

علت ترس کودکان از دکتر + راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

یکی از پزشکان در این باره می گویند ، ترس و فوبیای سوزن به خصوص برای کودکانی که به طور مکرر به واکسیناسیون نیاز دارند از علت های مهم ترس کودکان از دکتر می باشد.

اما راهکار هایی برای مقابله با این مشکل برای شما ارائه داده ایم

راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان

۱- فرزند خود را همراهی کنید

آری براوان دکتر و مشاور والدین و نویسنده کتاب های کودک در این باره می گوید: والدین باید سعی کنند برای دفعات اول که کودک خود را نزد پزشک می برند بیش از یک نفر همراه کودک باشد و چه خوب است اگر که جدای از پدر و مادر کودک، مادر بزرگ هم آنها را همراهی کند، وی توضیح می دهد که اگر کودک ببیند که پدر و مادر در مطب پزشک راحت هستند و به پزشک اعتماد دارند اینجاست که کودک احساس امنیت بیشتری خواهد کرد

۲- در خانه با کودک تمرین کنید

علت ترس کودکان از دکتر + راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

قبل از مراجعه به پزشک سعی کنید کودک خود را با وسایل پزشکی آشنا کنید. با خرید یک کیت پزشکی اسباب بازی می توانید وی را با وسایل پزشکی آشنا کنید ، یک استوسکوپ اسباب بازی را در گوش خود قرار دهید و با قرار دادن آن بر روی یک اسباب بازی وانمود کنید که در حال گوش دادن نفس آن عروسک هستید ، سعی کنید حتماً اسامی وسایل را به او بگویید تا هنگام مراجعه به پزشک شنیدن اسامی وسایل برای وی غریب نباشد

۳- عدم هشدار به کودک

علت ترس کودکان از دکتر + راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

 از دادن هشدار به فرزند خود در مورد مراجعات بعدی خودداری کنید چرا که ممکن است باعث نگرانی های غیر ضروری شود ، مثلاً به او نگویید که اگر شربت خود را نخوری و یا قرص خود را نخوری باید مجددا به پزشک مراجعه کنیم.
اگر واقعا قرار است که مجددا به پزشک مراجعه کنید سعی کنید در مواقعی که حس میکنید شنیدنش برای کودک بی اهمیت است به او گوشزد کنید ، مثلاً می توانید صبح روز قرار ملاقات با پزشک یا هنگام رانندگی در بیرون خیلی راحت به وی بگویید.

۴- انتخاب زمان صحیح برای مراجعه به پزشک

از مراجعه به پزشک در زمان هایی که با خواب و یا غذای کودک تداخل دارد خودداری کنید. زیرا در صورتی که تغذیه و استراحت کودک کامل باشد احتمالاً رفتار بهتری در مقابل پزشک خواهد داشت.

۵- کنار کودک بمانید

علت ترس کودکان از دکتر + راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

یک کودک نوپا ممکن است در صورت دراز کشیدن روی میز معالجه در حالی که پزشک متخصص اطفال در کنار او قرار دارد احساس آسیب پذیری و یا ترس کند .در این موارد سعی کنید به کودک خود بچسبید یا برای انجام معاینه وی را در آغوش خود بگیرید.

۶- همراه داشتن اسباب بازی های مورد علاقه

علت ترس کودکان از دکتر + راهکارهایی برای غلبه بر ترس کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

پستانک یا پتوی کودک می تواند آرامش خاصی را به وی القا کند اما در آغوش گرفتن عروسک مورد علاقه کودک قطعاً آرامش بیشتری را به او خواهد داد. سعی کنید در هنگام مراجعه به پزشک متخصص اطفال وسایل و اسباب بازی های مورد علاقه کودک خود را همراه داشته باشید.

منبع : parents

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي