وبینار چیست + انواع سمینار تحت وب

وبینار یا سمینار تحت وب یک یاز روش های برگزاری همایش ها می باشد که این روزها در همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و … مورداستفاده قرار می گیرد. برای آشنایی با وبینار و انواع سمینار تحت وب این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد وبینار و سمینار تحت وب و انواع وبینار می خوانید.

وبینار چیست + انواع سمینار تحت وب

وبینار چیست + انواع سمینار تحت وب

وبینار چیست

وبینار (کنفرانس تحت وب)، جهت برگزاری سمینارها و همایش‏ها و یا ارائه مطالب از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می‏گیرد. در این نوع سمینار، هر یک از شرکت کنندگان پشت کامپیوتر خود نشسته و از طریق اینترنت با سایر شرکت کنندگان ارتباط برقرار می‏نمایند. این کار توسط نرم افزاری صورت می‏گیرد. این ملاقات‏های آنلاین معمولا به این صورت است که مدرس یا مدیر جلسه امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری و سایرین نیز امکان ارسال پیام‏های متنی را دارا هستند و لذا می توانند سوالات خود را به صورت مکتوب مطرح نمایند.

مزیت هایی مانند عدم نیاز به تجهیزات سخت افزار گران قیمت، IP اختصاصی برای کاربر و پهنای باند بالا باعث شده است که وبینار بصورت جدی در بازار کنفرانس تصویری مطرح و تجهیزات جانبی و برنامه های قدرتمندی از آن معرفی گردد. روش‏های مختلفی برای ایجاد شبکه وبینار وجود دارد. برای برقراری ارتباط، نرم افزار داده ‏ها را بصورت رموز فشرده از طریق اینترنت برای مقصد ارسال می‏کند. این داده ها به‏ گونه‏ ای بهینه تنظیم می‏گردند که سرعت ارتباط بر اساس سرعت اینترنت کاربر تنظیم می‏ شود. بنابراین نیاز به سرعت کمتری نسبت به کنفرانس های سخت افزاری‏ اند.

استفاده از وبینار به دو صورت آن لاین و آف لاین امکان پذیر است. در فرم آن لاین همزمان با ارائه سخنران، مخاطبان از سخنرانی استفاده نموده و می توانند سوالات خود را به صورت کتبی مطرح کنند ولی در فرم آف لاین، مخاطبان از سخنرانی به صورت غیر زنده استفاده نمده و برای آن ها امکان پرسش وجود ندارد.

جهت ارزیابی، پس از برگزاری وبینار ار افراد آزمونی از مطالب ارائه شده گرفته و به پذیرفته شدگان در آزمون گواهی قبولی داده می شود.

وبینار چیست

برای استفاده از وبینار به چه مواردی نیاز دارم ؟

استفاده از وبینار بسیار ساده است ، برای استفاده شما به موارد زیر نیاز دارید :

اینترنت پر سرعت

دستگاه رایانه یا تلفن همراهی که قابل اتصال به اینترنت داشته باشد.

یک نرم افزار مناسب برای اجرای وبینار (کافی است یکبار آنرا نصب کنید !)

 چگونه می توانیم از وبینار استفاده کنیم ؟

شرکتهای مختلفی وجود دارند که امکان برگزاری وبینار را فراهم می کنند . اکثر آنها احتیاج دارند که شما یکبار نرم افزاری را روی دستگاه رایانه یا تلفن همراه خود نصب کنید و هنگام اجرای برنامه از آن استفاده کنید.

بعد از نصب برنامه کافی است از برگزار کننده وبینار لینک آنرا دریافت کنید و در روز و ساعت مقرروارد آن لینک شوید !

یعنی شما فقط با استفاده از اینترنت و یک نرم افزار به سادگی می توانید بدون آنکه زمان و هزینه ای را برای رفت و آمد صرف کنید در جلسه آموزشی یا جلسه گفتگو شرکت کنید .

  آیا در وبینارها امکان ضبط گفتگوها هست؟

بله در وبینارها برگزارکننده وبینار می تواند تمام گفتگوها ، فیلم و فایلهایی که نمایش داده می شود را به شکل فایل ویدیویی و صوتی ذخیره کند و برای کسانی که علاقمند هستند بعد از برگزاری ارسال کند .

 برای اینکه برگزار کننده وبینار باشم به چه مواردی نیاز دارم ؟

برای برگزاری وبینار کافی است که  از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس وبینار، اکانت ماهانه یا سالانه خریداری کنید . سپس وبینار های خودتان را به سادگی با استفاده از امکانات آنها را برگزار کنید .

این سرویس ها برای ساعت و زمانی که دلخواه شما هست لینک اختصاصی ایجاد می کنند تا شما به مخاطبین خودتان بدهید . معمولا تمام آنها هم امکان ضبط را دارند .

 چقدر سرعت برای استفاده از وبینار یا برگزاری وبینار لازم است ؟

اگر علاقمند  باشید وبینار را به شکل صوتی ارائه بدهید یا استفاده کنید معمولا حداقل سرعت ۱ مگا بیت بر ثانیه کافی است اما اگر نیاز دارید و صلاح می دانید که فایل ویدیویی و تصویر خود راهم به اشتراک بگذارید احتیاج به سرعتی بیشتر است . و البته باید توجه داشته باشید که سرعت آپلود اینترنت برای ارسال صدا و تصویر  و سرعت دانلود برای دریافت صدا و تصویر  در این ارتباط اینترنتی مورد نظر است .

طبیعی است که هر چقدر سرعت و کیفیت اینترنت شما بهتر باشد با کیفت بهتری از وبینار استفاده خواهید برد .و احتمال کم شدن کیفیت یا قطعی به حداقل خواهد رسید .

برای اینکه  سرعت اینترنت خود را تست کنید تا ببینید آیا کافی است یا خیر. برای تست سرعت اینترنت با استفاده از سایت speedtest.net  می‌توانید سرعت واقعی دانلود و آپلود خط اینترنت خود را بسنجید. اگر سرعت آپلود اینترنت شما حداقل یک مگابیت بر ثانیه است، می توانید با خاطری آسوده تر برای برگزاری یا استفاده از وبینار برنامه ریزی کنید .

 برای برگزاری وبینار به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

اگر می خواهید خودتان برگزار کننده وبینار باشید و یا در وبینار مشارکت خوبی داشته باشید لازم است که یک میکروفن و یک وب کم را هم در اختیار داشته باشید که البته این موارد برای وقتی که از لپ تاپ دارای وب کم استفاده میکنید و یا از تلفن همراه استفاده میکنید دیگر لازم نخواهد بود .

وبینار چه کاربردهایی دارد ؟

استفاده از دوره های آموزشی در سراسر دنیا

برگزاری دوره های آموزشی برای مخاطبینی در سراسر دنیا

برگزاری جلسات گفتگو ی دوستانه یا رسمی

استفاده از وبینار به عنوان ابزار مارکتینگ جهت معرفی یا ارائه محصول

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه