وام چیست ؟ + انواع وام بانکی

یکی از روش هایی که افراد با استفاده از آن می توانند کسب و کاری را راه اندازی کنند و یا وسیله ای خریداری کنند و یا بعد از ازدواج از آن استفاده کنند، وام بانکی است. برای آشنایی با انواع وام بانکی این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد وام و شرایط وام و انواع وام می خوانید.

وام چیست ؟ + انواع وام بانکی

وام چیست ؟ + انواع وام بانکی

انواع وام بانکی

وام به طور کلی قرض دادن نوعی پول سود دار است که از زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده  رد و بدل می شود . این تبادل پول بین دو طرف به صورت های مختلفی انجام می شودکه از دیرباز و دوران باستان در جوامع بشری رایج شده است.

قوانین و میزان سود این نوع قرض دادن  پول در جوامع مختلف امروزی متفاوت است و میزان بازپرداخت آن به شرایط مختلفی بستگی دارد اما در کشور ایران براساس سیستم بانکی اسلامی و بانکداری بدون ربا صورت میگیرد هرچند گاهی اوقات کاملا سهل الوصول است، اما گاهی هم دست نیافتنی است و به قول معروف خرما بر نخیل و دست ما کوتاه است.

وام تعمیرات، وام تولید، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام خرید لوازم کسب و کار و دهها مورد وام در جامع بشری هست که بسیاری را به خود چه درخواست کننده و چه وام دهنده را به خود مشغول کرده است. بدون تردید بانکها و موسسات مالی به درخواست کنندگانشان وام می دهند تا علاوه بر رونق اقتصادی منطقه حضورشان ، که کاملا توجیه شده ا ست منافع مادی و سود خود را نیز تضمین کنند.

انواع عقود بانکداری بدون ربا:

  • مضاربه (بازرگانی داخلی ـ صادراتی ـ وارداتی )
  • مشارکت مدنی ( بازرگانی ـ تولیدی ـ صادراتی ـ مسکن و ساختمان)
  • فروش اقساطی (مواد اولیه ـ ماشین آلات ـ مسکن)
  • سلف
  • اجاره به شرط تملیک
  • قرض الحسنه (ازدواج ـ تعمیر و تامین مسکن ـ کمک هزینه درمان ـ کمک هزینه تحصیلی)
  • جعاله

انواع مهمترین وام ها در شبکه بانکی ایران شامل موارد زیر می باشد.

  1. تسهیلات خرید مسکن: این تسهیلات برای کمک به خرید مسکن به مشتریان تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به زوجین پرداخت می شود. بانک مسکن در ایران اصلی ترین بانک در این زمینه می باشد.
  2. تسهیلات خرید خودرو: این تسهیلات در اکثر بانک ها پرداخت می شود و مبلغ آن هم اکنون بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان در بانک ها پرداخت می شود.
  3. وام ازدواج (تسهیلات) : این وام هم اکنون تا سقغ ۱۵ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه در اکثر بانک های کشور پرداخت می شود.
  4. تسهیلات اشتغال: این تسهیلات برای ایجاد و رونق اشتغال به افراد غیر شاغل که می خواهند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند پرداخت می شود سقف این وام بسته به نوع شغل ایجاد شده تا مبالغ کلان و میلیاردی متغییر می باشد. دولت برای حمایت از اشتغال منابعی را هر ساله برای این کار به بانک ها تخصیص می دهد.
  5. تسهیلات ضروری: این تسهیلات در همه بانک ها وجود دارد و برای رفع نیازهای بسیار ضروری مشتریان می باشد اما با توجه به تعداد مراجعه کنندگان ممکن است به همه مراجعه کنندگان وام تعلق نمی گیرد.
  6. تسهیلات کارآفرینی: برای کارآفرینان تسهیلات ویژه ای از طرف دولت و صندوق توسعه ملی به بانک ها اختصاص پیدا می کند، کارآفرینان با
  7. تسهیلات خرید کالا: بانک ها برای تامین نیاز مشتریان به آنان وام خرید کالا با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی و توسعه کسب و کارشان پرداخت می کنند
  8. تسهیلات دانشجویی : این تسهیلات به دانشجویان نیازمند به وام تعلق می گیرد و معمولاً از طریق صندوق رفاه دانشجویان به بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.
  9. تسهیلات درمان: نظام بانکی برای حمایت از بیماران نیازمند با طراحی یک نوع تسهیلات اقدام به پرداخت وام درمان به بیماران نیازمند می کند.
  10. تسهیلات جهیزیه: این تسهیلات برای کمک به تامین جهیزیه توسط بانک به زوجین پرداخت می شود.
  11. تسهیلات امتیازی: این نوع وام بر اساس گردش حساب مشتریان به آنها پرداخت می شود، این نوع وام در بانک های مختلف شرایط متفاوتی دارد از سود صفر درصد تا سودهای بالای ۲۵ درصد و شرایط گوناگون
  12. تسهیلات کشاورزی: این وام برای حمایت از بخش کشاورزی به کشاورزان و از طریق بانک کشاورزی پرداخت می شود.

وام  قرض الحسنه چیست؟

​تعریف

​عقدي است که به موجب آن بانک ها به عنوان قرض دهنده مبلغ معيني را طبق ضوابط مقرر به اشخاص اعم از حقيقي يا حقوقي به صورت قرض واگذار مي نمايند .

​هدف

​رفع مشکلات مالي و احتياجات ضروری اشخاص ، ايجاد اشتغال ، بهبود وضع واحد هاي کوچک توليدي و تعاوني .در ضمن سرفصلهای مصرف قرض الحسنه توسط بانک مرکزی تعيين می شود .

​ویژگی ها

​وامی است که در بانکداري اسلامي بصورت نقد به مشتريان پرداخت مي شود .

تامين نسبي نيازهاي ضروري و عمومي اشخاص حقيقي و حقوقي به صورت وام غير تجاري و بدون انتظار سود ، مرتفع مي سازد .

اين وام بدون سود بوده و فقط داراي کارمزد ساليانه مي باشد .

اعطای وام قرض الحسنه به بخش بازرگانی ممنوع می باشد .

​موارد اعطاي تسهيلات

​اعطاي وام به رفع احتياجات ضروري اشخاص حقيقي : مانند هزينه ازدواج و تهيه جهيزيه ، هزينه درماني ، کمک هزينه تحصيلي ، تعمير و تامين مسکن ، کمک براي ايجاد مسکن در روستاها .

اعطاي تسهيلات به شرکتهاي تعاوني به منظور ايجاد کار .

اعطاي تسهيلات به واحد هاي توليدي به منظور کمک به افزايش توليد، راه اندازی واحدهای توليدی راکد ، توسعه کارگاههای توليدی کوچک روستاها

پس به طور کلی هر وامی نوعی تسهیلات می باشد اما هر تسهیلاتی وام نیست.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه