هشت طلاق معروف سينمای ايران

نيما بانکي/ ليلي رشيدي 
خانم رشيدي سواي اين که دختر احترام‌السادات برومند و داود رشيدي است و از بچگي در محافل هنري بزرگ شده، بازيگر خوبي هم هست. بيشتر ما او را با «مادرخانمي زي‌زي‌گولو» مي‌شناسيم. اما بعضي‌ها شايد بولتن جشنواره فيلم کودک را به ياد بياورند که عکس‌هاي کودکي او را در کنار ليلا حاتمي به چاپ رسانده بود. اين دو ليلي و ليلاي محبوب، از کودکي همبازي بوده‌اند؛ هرچند بعدها، ليلي يک چهره تلويزيوني شد اما ليلا يک ستاره سينما. ليلي رشيدي همسر پيشين نيما بانکي است که به اندازه رشيدي مشهور نيست اما در عکاسي استعداد داشت و رفته‌رفته در کارش به موفقيت دست پيدا کرد تا اين‌که امروزه به چهره‌اي مطرح در عالم تبليغات تبديل شده است. نيما بانکي را اگر از «پرايد تهران يازده» به ياد نداشته باشيد، در آگهي‌هاي سامسونگ با لباس برزيل، يا با کت و شلوار در حالي که پايش را از قاب ال‌سي‌دي بيرون گذاشته، ديده‌ايد. حاصل زندگي مشترک اين دو، پسري است که با مادرش پيش خانواده رشيدي زندگي مي‌کند.

سوسن تسليمي/داريوش فرهنگ 
سي و پنج سال پيش، داريوش فرهنگ آدم خيلي معروفي بود و سوسن تسليمي را کسي نمي‌شناخت، اما پس از ازدواج و در سال‌هاي دهه شصت، ماجرا برعکس شد و تسليمي شهرتي فراوان پيدا کرد. در اين سال‌ها اگرچه داريوش فرهنگ فيلمساز بود و بعضي کارهايش خيلي مطرح شد، اما حضور ثابت تسليمي در فيلم‌هاي بهرام بيضايي، اين بازيگر هنرمند را به اوج رساند. اين دو که از طريق گروه تئاتر پياده با همديگر آشنا شده بودند، پس از مدت‌ها زندگي مشترک سرانجام فرصت پيدا کردند تا در فيلم «شايد وقتي ديگر» ساخته بهرام بيضايي، نقش زن و شوهر را بازي کنند. تسليمي، پس از اين فيلم، به همراه فرزندش عازم سوئدشد و امروز يکي از چهره‌هاي سرشناس تئاتر سوئد است. اما داريوش فرهنگ مانده و فيلم‌سازي و بازيگري را تا امروز ادامه داده است.

خسرو شکيبايي/تانيا جوهري 
شايد خيلي‌ها ندانند که شکيبايي در دهه ۴۰ کار خودش را با دوبلوري شروع کرد و پس از ناکامي در اين رشته به تئاتر رفت و سال‌ها گذشت تا دوباره با فيلم «خط قرمز» مسعود کيميايي به سينما بازگشت. تانيا جوهري هم در همان سال‌هاي دهه ۵۰ بازيگر تئاتر بود. اين رابطه که منجر به ازدواج شد، چندان خبرساز نبود؛ چون هيچ يک از اين دو، آدم‌هاي معروفي نبودند و در سال‌هاي بعد در حرفه‌شان سرشناس شدند. شکيبايي کماکان يکي از بازيگران محبوب و سرشناس سينماي ايران است اما تانيا جوهري در سال‌هاي اخير بسيار کم‌کار شده است. جالب است که مشهورترين فيلم شکيبايي يعني«هامون»، داستان مرد روشنفکري است که تمايلي براي جدايي از همسرش ندارد اما زن و خانواده‌اش اصرار دارند که اين جدايي هر چه زودتر اتفاق بيفتد.

آيدين آغداشلو/شهره آغداشلو 
آيدين آغداشلو که نقاش، طراح، گرافيست و نويسنده‌اي تواناست، سال‌ها قبل، پس از يک ازدواج ناموفق و در حالي که دختري به نام تارا داشت، با شهره آغداشلو ازدواج کرد. شهره در فيلم‌هاي علي حاتمي (سوته‌دلان) و عباس کيارستمي (گزارش) بازي کرده بود و با تحسين مواجه شده بود و کم‌کم داشت به بازيگري توانا تبديل مي‌شد. شهره آغداشلو که با بازي در فيلم «خانه‌اي از شن و مه» و نامزدي اسکار، امروزه يک بازيگر معتبر در عرصه جهاني است، از آيدين جدا شد و مجددا ازدواج کرد و خدا دختري به او داده که ظاهرا آن هم اسمش تارا است. شهره آغداشلو در تمام گفت وگوهايش همواره از آيدين آغداشلو به عنوان کسي ياد کرده است که دوران سعادتمندي را با هم سپري کردند؛ بر خلاف عادت بسيار زشتي که خيلي‌ها دارند و پس از جدايي، با لحني زننده درباره همسر سابقشان صحبت مي‌کنند. ظاهرا نه ازدواج و نه جدايي اين دو، در مسير پيشرفت حرفه‌اي‌شان هيچ تاثيري نگذاشته و هر دو همچنان از چهره‌هاي فعال در حيطه کاري خود هستند.

ابوالفضل پورعرب/ آناهيتا نعمتي 
زماني که ابوالفضل پورعرب با آناهيتا نعمتي ازدواج کرد، بازيگر بسيار معروفي بود. او محبوبيتش را که با بازي در فيلم «عروس»، ساخته‌ي بهروز افخمي، به دست آورده بود؛ تا سال‌ها حفظ‌کرد. از آن طرف، آناهيتا نعمتي تازه با فيلم خوش‌ساخت «هيوا»، ساخته‌ي رسول ملاقلي‌پور، وارد سينما شده بود و به عنوان يک چهره جوان و بااستعداد، اول راه بود. از اين ماجرا حدود ۸ سال مي‌گذرد. ابوالفضل پورعرب از آن زمان، سير نزولي را در کارش تجربه کرد و آناهيتا نعمتي هم در حاشيه‌ي سينماي ايران به کار خود ادامه داد. حالا اين روزها پس از سال‌ها جدايي اين زوج هنرمند، هم آناهيتا نعمتي دوباره به سينماي جدي بازگشته و هم ابوالفضل پورعرب در تلويزيون پرکارتر شده است.

بابک رياحي پور/مهتاب کرامتي 
بابک رياحي پور يکي از معروف‌ترين نوازنده‌هاي ايراني با ساز تخصصي گيتار باس است و در زمينه موسيقي راک فعاليت مي‌کند. او در آلمان موسيقي را آموخته، آن را در ايران ادامه داده و با خواننده‌هايي مثل محمد نوري و گروه‌هايي مثل اوهام و آويژه که نوعي موسيقي تلفيقي را دنبال مي‌کرد‌ه‌اند، همکاري داشته است. مهتاب کرامتي از سال ۱۳۷۷ با بازي در فيلم «مردي از جنس بلور» پايش به سينماي ايران باز شد. جالب اين که رياحي پور زودتر از کرامتي به سينما آمده بود. او در سال ۱۳۷۴ براي موسيقي فيلم «فاتح» نوازندگي کرده بود؛ کاري که بعدها رياحي پور کمتر سراغ آن رفت. ولي مهتاب کرامتي با جديت، حضور در سينما و تلويزيون را ادامه داد و رشد کرد و خيلي زود به ستاره سينماي ايران تبديل شد. حالا مهتاب کرامتي تنها زندگي مي‌کند و علاوه بر بازيگري و فعاليت در يونيسف، در يک موسسه طراحي و توليد لباس هم حسابي مشغول است

يوسف مراديان / سارا خوييني‌ها 
همين اواخر بود که از سارا خوييني‌ها فيلم پر حرف و حديث «نقاب» اکران شد که داستانش درباره سوء استفاده‌هاي متقلبانه از موضوع ازدواج بود. چندي پيش از تلويزيون هم سريالي پخش مي‌شد که داستانش درباره سياوش و رستم شاهنامه بود و نقش سياوش را مراديان بازي مي‌کرد. خوييني‌ها در «معصوميت از دست رفته» هم بازي خوبي داشت اما نقشي که مراديان در «سربازهاي جمعه» بازي کرد، به هر دليل، آن قدر کوتاه شد که اصلا به چشم نيامد. اين دو بازيگر که زماني با يکديگر زير يک سقف زندگي مي‌کردند، سرانجام از هم جدا شدند و امروزه به فعاليت قبلي‌شان که همان بازيگري در سينما و تلويزيون است ادامه مي‌دهند؛ از جمله خوييني‌ها که چهره‌اش را در نقش اصلي «بي‌صدا فرياد کن» حتما ديده‌ايد.

فريبرز عرب نيا/آتنه فقيه نصيري/ عسل بديعي 
اين ۳ بازيگر، معروف‌تر از آن هستند که بخواهيم معرفي‌شان کنيم. فريبرز عرب‌نيا به ترتيب با آتنه فقيه‌نصيري و عسل بديعي ازدواج کرد و از آن‌ها جدا شد.عرب‌نيا که اغلب، او را با بازي‌هاي چشمگيرش در فيلم‌هاي مسعود کيميايي، مانند«سلطان» و «ضيافت»، به خاطر مي‌آورند، در فيلمي با موضوع طلاق نيز ايفاي نقش کرده است. او در اين فيلم (هزاران زن مثل من)، از همسرش (نيکي کريمي) جدا شده و مانع احقاق حق او براي تصاحب بچه مي‌شود. آتنه فقيه‌نصيري نيز که در فيلم‌ها و سريال‌هاي متعددي ايفاي نقش کرده است، با بازي خوبش در نقش «خاله سارا» در يک سريال تلويزيوني، نگاه‌ها را به خود متوجه کرد. درخشش عسل بديعي نيز از بازي در فيلم «بودن يا نبودن»، ساخته‌ي کيانوش عياري، شروع شد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي