قیمت نجومی هر ثانیه تبلیغات در صداوسیما/جدول

دسته بندي : گوناگون,⭐ اخبار
تاريخ : 24 فروردین

نامه: درآمد حدود یک میلیارد تومان از تبلیغات فقط تلویزیونی، که چندان از نظر کارشناسان مفید نیستند، سبب شده تا صداوسیما چندان به هشدارهای متخصصان درباره تبلیغات مضر توجه نکند.

قیمت نجومی هر ثانیه تبلیغات در صداوسیما/جدول, پورتال خبری فرهنگی گهر

هرچند که اصل‏ یکصد و هفتاد و پنجم‏ قانون اساسی می گوید که در رسانه‏ های‏ گروهی‏ ( رادیو و تلویزیون‏ ) آزادی‏ انتشارات‏ و تبلیغات‏ طبق‏ موازین‏ اسلامی‏ باید تأمین‏ شود، اما قرار هم بر تبلیغاتی که مضر برای جامعه باشد هم نیست.

سال‌هاست که صداوسیما با انتقاد مشابهی درباره مضر بودن برخی کالاهایی که تبلیغ می کند مواجه است. تبلیغاتی که اگر این سازمان بخواهد از آن چشم بپوشد باید فقط در بخش سیما از با روزی ۲ میلیارد تومان خداحافظی کند.

در آخرین این انتقادها، دکتر طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ای که معاون اول رئیس جمهوری حضور داشت گفت: تقاضا داریم در نهادهای فعال و در راس آنها صدا و سیما، “سلامت” را یاری کنید. وقتی کودکان به مصرف مواد غذایی پرنمک تشویق می‌شوند و به این مواد غذایی عادت می‌کنند، چگونه می‌توان این موضوع را اصلاح کرد.

وزیر بهداشت با انتقاد از تبلیغ مواد غذایی پرنمک و همچنین مواد غذایی که از سلامت کافی برخوردار نیستند، افزود: همین مواد غذایی پرنمک، یکی از عوامل فشارخون زودرس در افراد است. اگر این اقدامات در صدا و سیما کنترل نشود، مسائل خاص خود را در سبک زندگی افراد جامعه به دنبال خواهد داشت.

از دیدگاه تبلیغات، کودکان طعمه‌هایی عالی به شمار می روند. آنها زیاد تلویزیون نگاه می‌کنند، پول توجیبی زیادی خرج می‌کنند، با مادر‌هایشان به خرید می‌روند و برای خرید آخرین تولید خوراکی و یا دیگر اقلامی که دوست دارند، آنها را تحت فشار می گذارند. در اروپا به تدریج قوانین منع تبلیغات برای کودکان فراگیر می‌شود. مخالفان ادعا می‌کنند که کودکان هنوز تجربه لازم برای تمیز تبلیغات از برنامه‌سازی واقعی را ندارند.

«لارم مارن»، مشاور عالی وزارت فرهنگ و سوئد می‌گوید: «کودکان توان درک موضوع تبلیغات را ندارند و تبلیغات‌چی‌ها نیز از کودکی و ناپختگی آنها سوءاستفاده می‌کنند».

آمارها می‌گوید ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ شده سخن گفته اند. ماده ۱۲ بند ۱۰ نیز تصریح کرده که تبلیغ کالای بازرگانی و خدمات تجارتی در کودکستان ها، دبستا ن های و دبیرستان ها ممنوع است.

با این همه سیما با بازار چرب و نرمی مواجه است که به این راحتی‌ها نمی‌تواند از آن دل بکند. بد نیست پیش از ادامه نگاهی به جدول تعرفه بیندازید.

محـــدوده قیــمت پخـش تبلیــغات تلویزیونی
از قیـــــمت(حداقل)
تا قیـــــمت(حداکثر)
شـبکه یک – هـر ثانیــه به تومان
۹،۹۰۰
۲۳۷،۶۰۰
شـبکه دو – هـر ثانیــه به تومان
۲،۲۵۰
۵۰،۶۰۰
شـبکه سه – هـر ثانیــه به تومان
۶،۷۵۰
۱۷۸،۲۰۰
شـبکه چهار – هـر ثانیــه به تومان
۵،۴۰۰
۱۵،۷۵۰
شـبکه پنج – هـر ثانیــه به تومان
۲،۲۵۰
۱۵۳،۴۵۰
شـبکه خبر – هـر ثانیــه به تومان
۱۳،۵۰۰
۳۸،۵۰۰
شـبکه آموزش – هـر ثانیــه به تومان
۱،۳۵۰
۱۳،۵۰۰
شـبکه مستند – هـر ثانیــه به تومان
۲،۲۵۰
۴،۰۵۰
شـبکه شما – هـر ثانیــه به تومان
۲،۲۵۰
۴،۰۵۰
شـبکه بازار – هـر ثانیــه به تومان
۹۰۰
۳،۱۵۰
شـبکه ورزش – هـر ثانیــه به تومان
۴،۰۵۰
۶،۷۵۰
شـبکه نمایش – هـر ثانیــه به تومان
۴،۰۵۰
۶،۷۵۰
شـبکه پویا نمایی – هـر ثانیــه به تومان
۵،۴۰۰
۶،۷۵۰

طبق تعرفه‌های اعلام شده در سال‌های پیش و همچنین تعرفه‌های امسال که در جدول دیدید، به طور متوسط می‌توان گفت که این سازمان درآمد خوبی از تبلیغات فقط در تلویزیون دارد. اگر این عدد را به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان قرار دهیم و فرض کنیم که این سازمان در طول هر یک ساعت ۱۰ دقیقه آگهی پخش کند(که معمولا بیشتر است!)، عدد آن در طول ۲۴ ساعت ۱۲۰ دقیقه می‌شود که به عبارتی می‌دهد ۷ هزار و ۲۰۰ ثانیه که اگر ضرب در ۱۰۰ هزار تومنش کنیم می شود چیزی حدود ۷۲۰ میلیون تومان درآمد فقط از آگهی های تلویزیونی.

با این درآمد شاید کمی سخت باشد که انتظار داشته باشیم صداوسیما توجهی کند به اینکه آیا تبلیغاتش برای سلامتی بچه‌ها ضرر دارد یا نه.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي