نکات مهم در خرید یخچال

تاريخ : 20 خرداد

نکات مهم در خرید یخچال

برای شما هم پیش آمده است تا برای خرید یخچال اقدام کرده باشید و تمایل داشته باشید که نکات ضروری را بدانید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نکات مهم در خرید یخچال, پورتال خبری فرهنگی گهر

چگونه یخچال بخریم؟

یخچال ها انواع مختلفی دارند. معمولی، ساید بای ساید، بدون برفك، فریزر بالا، فریزر پایین، كشویی، طبقه ای، دارای آب سرد كن و یخساز و … هر كس می بایست بنا به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب نماید. در این قسمت نكاتی وجود دارد كه با توجه به آن می توانید یخچال مناسبی را برای خانه خود انتخاب كنید.

 

به طول، عرض، و ارتفاع یخچال دقت كنید و محل قرار دادن آن در منزل خود را معین نمایید . ببینید كه آیا یخچالی كه قصد خرید آنرا دارید در منطقه مورد نظر جای می گیرد یا خیر. همچنین دقت داشته باشید كه بهتر است یخچال از طرفین و از قسمت بالا نیز چند سانتی متری با دیوار و سایر وسایل فاصله داشته باشد.

 

سپس باید به این نكته دقت كنید كه می خواهید درب را از كدام طرف باز كنید و آیا به اندازه كافی فضا برای باز و بسته شدن آن وجود دارد یا خیر. اگر به یخساز و آب سرد كن هم نیاز دارید ببینید كه طرز استفاده آن چگونه است. برخی از یخسازها داخل فریزر و برخی دیگر روی درب آن نصب می شوند. در مورد آب سرد كن هم برخی از یخچال ها دارای تانك های آب هستند كه می بایست آنها را به صورت دستی آب كنید اما برای راحتی بیشتر بهتر است از انواعی خریداری كنید كه آب سرد كن به صورت اتوماتیك به شیر آب وصل می شود. البته این نوع امكانات نیازمند پرداخت هزینه های بالانری نیز هستند. در ضمن به برچسب انرژی یخچال دقت كنید. مصرف برق برخی از یخچالها بسیار بالا بوده و ممكن است هزینه برق خانگی شما بالا برده شود.

 

mگاز های مورد استفاده در یخچال سازی (گاز های مبرد – سرما زا)

در یخچال های اولیه از گاز آمونیاك NH3 استفاده می شد ولیكن از آنجا كه این گاز سمی بوده ودر بر خورد با اعضای بدن بالاخص چشم عوارض ناگواری را ایجاد می سازد و همچنین در تركیب با رطوبت اثر بسیار مخربی را بر روی فلزاتی چون مس و آلمینیوم گذارده و خاصیت انفجاری دارد و…به جمیع علل مذكور به تدریج كنار گذارده شد و گازهای فریون جانشین آن شد.در انواع یخچال های موجود در بازار از گاز فریون ۱۲ استفاده می شودفریون ۱۲ (ccl2f2 )در تركیب با هوا بی بو بوده و بر روی فلزات (حتی در تركیب با رطوبت ) اثر مخربی بجای نمی گذارد و سمی نیست. در مناطقی كه دمای هوا در حدود ۶۰ درجه سانتی گراد است این گاز سرما سازی بسیار عالی داشته ودر برابر شعله قابل اشتعال نیست.علیرغم محاسن مذكور استفاده از فریون ۱۲در مقایسه با آمونیاك مقرون بصرفه نبوده و حجم زیادی را نسبت به آمونیاك (در تامین سرما) اشغال می سازد.معایب فوق از ارزش فریون نمی كاهد،اما پیرو آخرین بر رسی های بعمل آمده فریون ها در تخریب لایه اوزون و ایجاد حالت گلخانه ای در جو بسیار موثرند از اینرو دانشمندان تمام مساعی خویش را بكار گرفتند تا جانشینی مناسب برای فریون ها بیابند.در حال حاضر گاز مورد استفاده در یخچال سازی R134A می باشد. فریون مخصوص كولر های گازی فریون ۲۲ (CHCLF2 ) است . از آنجا كه این فریون دارای هیدروژن است،اثر تخریبی آن در لایه اوزون بمراتب كمتر از فریون ۱۱ و ۱۲ است.

 

mچگونگی تولید سرما در یخچال

در تولید سرما از دو ویژگی مهم گاز ها استفاده می شود. ۱-گازها تحت اثر فشار زیاد بحالت مایع در آمده ودر این تغییر حالت،درجه حرارت گاز افزایش می یابد. ۲- اگر گاز مایع در محیطی باز تر از محیط قبلی قرار گیرد. بحالت فوران در آمده ،تبخیر شده و دمای آن شدیدا” كاهش می یابد.بنابر این بصورت یك سرما ساز مورد استفاده قرار می گیرد. حال با توجه به این دو ویژگی به شرح سرما سازی در یخچال می پردازیم. با بكار افتادن كمپرسور پیستون مرتبا”گاز را از طریق لوله بر گشت می مكد و با فشار وارد لوله رفت می كند.فشار وارده بر گاز ،حرارتش را افزایش می دهد.بمنظور كاستن از حرارت گاز آن را وارد رادیاتور می كنند ودر آن جا مقداری از حرارت گاز كاسته می شود.سپس با عبور از فیلتر (درایر)كاملا” خشك می شود و چون لوله خروجی درایر و پس از آن سطح مقطع لوله مویی بسیار كم است گاز تحت فشار زیادی قرار گرفته و همانگونه كه قبلا” ذكر شد بر اثر این فشار بحالت مایع در می آید و حرارتش نیز افزایش می یابد.با عبور از لوله مویی ، وارد لوله های اواپریتور (جای یخ) می شود ودر آن جا كه سطح مقطع جدید به مراتب بیشتر از سطح مقطع لوله مویی است شروع به فوران نموده و تولید سرما میكند،فشار كمپرسور گاز را از اواپریتور عبور داده و خروجی اواپریتور توسط لوله ای مسی یا آهنی به لوله برگشت یخچال می رسد و مجددا”… گفتیم كه براثر ازدیاد فشار در لوله مویی حرارت گاز افزایش می یابد . اگر حرارت بطریقی از گاز سلب نشود ،سرماسازی در اواپریتور كیفیت مطلوبی نخواهد داشت بهمین منظور معمولا”كار خانجات سازنده لوله بر گشت اواپریتور كه حاوی گاز سرد است را به لوله رفت لوله مویی كه حاوی گاز گرم است جوش می دهند تا گاز گرم لوله مویی در حركت بطرف اواپریتور در مجاورت بر گشت گاز سرد از اواپریتور سرد شود واز دمای آن كاسته شود.

بعضی از كارخانجات بمنظور بهره وری بیشتر از برگشت گاز سرد،لوله مویی را از درون آن عبور داده و به اواپریتور می رسانند. بدین ترتیب گاز مایع شده گرم قبل از رسیدن به اواپریتور كاملا” سرد میشود ودر جای یخی حد اكثر راندمان را ارائه خواهد داد. هر گاه سرمای ایجاد شده در اواپریتور بحد تنظیم شده در ترموستات برسد ، براثر انقباض فانوسك درون ترموستات برق كمپرسور قطع شده و عمل سرما سازی متوقف می شود .دمای محفظه یخچال معمولا” بین ۱ الی ۷ درجه سانتی گراد ،اواپریتور در حدود ۱۵ درجه زیرصفر است.

ذوب برفك در یخچال (دیفراست):با باز شدن درب یخچال مقداری از هوای گرم محیط وارد یخچال شده و بر اواپریتور قطرات آب را بوجود می آورد . بمرور قطرات آب بوجود آمده ، توده های عظیم یخ یا بعبارت دیگر برفك را ایجاد می سازد كه بوسیله آن ها عمل سرما سازی مختل می شود از اینرو لازم است در فواصل زمانی معین نسبت به ذوب برفك ها اقدام شود. در اكثر یخچال ها برای نائل آمدن به این منظور تدبیری اندیشیده نشده و تنها راه ذوب برفك ها ،باز گذاشتن درب یخچال است كه در اینحالت برق آن از مدار قطع می شود. روش دیگر استفاده از چند لایه سیم المنت است كه بدور اواپریتور پیچیده می شود .هر گاه ذوب برفك ضروری به نظر آمد،باقرار دادن ترموستات در وضعیت مخصوص ذوب برفك ،المنت تولید گرما نموده ویخ های زائد را از میان می برد.

البته اشكال دیگری از ذوب برفك نیز بكار گرفته شده كه امروزه كاربرد كمتری دارد . بعنوان مثال می توان نوع دیفراست با شمارش دفعات باز و بسته شدن درب یخچال را نام برد . با قرار دادن كلید مخصوص شمارش زیر درب ،تعداد دفعات باز و بسته شدن درب شمارش شده و بمحض رسیدن تعداد آن به عدد تنظیمی كلید، مدار یخچال برای مدتی قطع می شود .در زمان توقف كمپرسور ،بر اثر افزایش دمای محیط یخچال برفك ها ذوب می شوند. ویا می توان بروش استفاده از تایمر اشاره نمود در این روش پس از زمان معینی تایمر مخصوص عمل نموده و مدار را قطع می سازد . در بعضی از یخچال ها ،تایمر بمحض قطع مدار اصلی ،مدار المنت پیچیده شده بدور اواپریتور را بر قرار نموده تا عمل ذوب برفك با سرعت بیشتری انجام شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي