معرفی ابزارها و نرم افزارهای پرداخت اینترنتی

تاريخ : 2 شهریور

برای پرداخت اینترنتی ابزارها و نرم افزارهای مختلف وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارند. برای آشنایی با نرم افزارهای پرداخت اینترنتی این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد روش های پرداخت اینترنتی و ابزارهای پرداخت اینترنتی می خوانید.

معرفی ابزارها و نرم افزارهای پرداخت اینترنتی

معرفی ابزارها و نرم افزارهای پرداخت اینترنتی, پورتال خبری فرهنگی گهر

نرم افزارهای پرداخت اینترنتی

از جمله ابزارهای پرداخت الكترونيكی مي توان به موارد زير اشاره كرد:

انواع کارت های بانکی (Debit/Credit Cards, Prepaid Cards , SVC, Charge Card , …)

چك الكترونيكي

پول الكترونيكي (Digital Cash)

حواله الكترونيكي (درون بانكي, بين بانكي)

كارت و يا كوپن مخصوص فروشنده

آنچه در گام اول مهم مي نمايد افزايش سطح آگاهي عمومي از اصطلاحات و كاربري هر يك از ابزارهاي پرداخت مي باشد. در ادامه با تعريف هركدام از اين اصطلاحات آشنا خواهيم شد:

كارت حافظه : يك كارت پلاستيكي است كه روي آن به اندازه مشخص براي مثال چند كيلو بايت حافظه الكترونيكي تعبيه شده و از طريق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسايي است. كارت تلفن نوعي كارت حافظه محسوب ميشود.

كارت هوشمند : شبيه كارت حافظه، يك كارت پلاستيكي است كه يك قطعه فلزي شامل حافظه، پردازنده و نرمافزار مربوطه روي آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنيت بيشتري نسبت به كارت حافظه برخوردار است. سيم كارت تلفن همراه يك نوع كارت هوشمند است.

كارت مغناطيسي: اطلاعات مختصر دارنده كارت در يك نوار مغناطيسي روي كارت پلاستيكي تعبيه ميشود. مليكارت (سيبا) نوعي كارت مغناطيسي است.

كارت پلاستيكي: همانگونه كه از ظاهرش پيداست تنها يك كارت پلاستيكي است كه نوشتههاي روي آن ارزشمند است. كارت خدمات اينترنتی يك كارت پلاستيكي است كه نام كاربري و رمز عبور روي آن نوشته شده است.

كارت اعتباري: دارنده اين كارت ميتواند به ميزان اعتباري كه در حساب خود دارد از طريق اين كارت خريد كند و يا پول دريافت نمايد. ممكن است مبلغ اعتبار فرد بيش از مبلغ سپرده فرد باشد. كارتهاي اعتباري دو نوع هستند.

الف- كارتهاي محدودي كه توسط برخي شركتها براي خريد از محصولات شركتهاي طرف قرارداد عرضه ميشود كارت هاي ارائه شده از سوي شركت ثمين از اين دسته هستند.

ب ـ كارتهاي اعتباري عمومي كه توسط بانك عرضه ميشود و همه جا قابل استفاده است.

كارت موجودي حساب: كارتي كه با حساب شخصي در بانك ارتباط دارد و به كمك آن ميتوان موجودي را مستقيماً از بانك ( دستگاه خودپرداز)  دريافت نمود و يا مبلغ مورد نظر را مستقيماً از آن پرداخت كرد. در اين روش بيش از سپرده نميتوان هزينه كرد. كارتهاي بانكهاي كشور از اين نوع هستند.

كارتهاي اعتباري و موجودي حساب ممكن است به صورت مستقيم در دستگاههاي پرداخت خودكار مورد استفاده قرار گرفته و يا در اينترنت به كار گرفته شوند.

بر خلاف عرف عمومي كه كليه كارت هاي مورد استفاده در جامعه را كارت اعتباري تلقي مي كنند، كارت هاي بانكي را معمولاً از ابعاد مختلفي همانند نوع تكنولوژي، دامنه كاربرد و چگونگي تسويه، به اشكال مختلف دسته بندي مي كنند كه انواع كارت ها بر مبناي چگونگي تسويه به شرح زير قابل تقسيم است:

كارت هاي بدهكار (DEBIT CARDS)

كارت هاي اعتباري(CREDIT CARDS)

كارت هاي هزينه(CHARGE CARDS)

دارنده كارت نقدي در ابتداي هر دوره يا ماه مقداري وجه نقد در حساب كارت خويش واريز مي نمايد و بدين ترتيب شركت كارت را بدهكار مي سازد و به تدريج با خريد خود از فروشگاه هاي طرف قرارداد شركت، كارت آن را هزينه مي كند، به همين دليل آن كارت را بدهكار نيز مي نامند.

شركت كارت نقدي از باقي ماندن مقداري از پول هاي مشتريان براي مدتي ولو كوتاه در حساب هاي خويش براي سرمايه گذاري و دادن اعتبار و تسهيلات استفاده مي كند و سود مي برد. براي آن كه كارت نقدي جاذبه داشته باشد و به تدريج بستر فرهنگي خود را پيدا كند مي بايستي براي خريداري توسط كارت تخفيف هايي در نظر گرفته شود.

در عين حال شركت كارت نقدي بايستي فروشگاه ها را نيز حمايت كند تا آنان به ارائه خدمات بهتر به مشتريان تشويق شوند. همكاري يا عدم همكاري فروشگاه ها كه اصطلاحاً مشترك ناميده مي شوند، نقش عمده اي در توفيق يا شكست اين حركت دارد

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي