قرص زولپيدم + موارد مصرف و عوارض قرص زولپيدم

اگر دچار مشکل بی خوابی هستید قرص زولپيدم  داروی آرام بخش می تواند به شما کمک کند، این قرص به گروه داروهای خواب آور مربوط می شود و بهتر است قبل از استفاده موارد مصرف و عوارض آن آشنا باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص زولپيدم

قرص زولپيدم + موارد مصرف و عوارض قرص زولپيدم

 

زولپيدم Zolpidem

داروی خواب‌آور غیر بنزودیازپینی است که در درمان کوتاه‌ مدت بی‌خوابی استفاده می‌شود. از این دارو می‌توان برای آرام کردن افراد در مدت کوتاهی قبل از قرار گرفتن تحت عمل جراحی استفاده کرد.

زولپیدم خواب‌آور است و دارای ویژگیهای ضد تشنج و آرامبخش است. جالب است بدانید که در ارتش آمریکا این دارو برای خواب راحت شب قبل از عملیات حساس مصرف می‌شده‌ است. در واقع این دارو بر روی مغز اثر آرام‌ بخشی دارد.

 

موارد مصرف و نحوه مصرف :

توصیه می‌شود زمانی از قرص زولپیدم استفاده نمایید که زمان مناسبی برای خواب شبانه (حداقل 7 تا 8 ساعت) دارید. بیدار شدن زودتر از این زمان پس از مصرف این دارو می‌تواند بر روی عملکرد روزانه شما تأثیر منفی داشته باشد.

دوز تجویز شده این دارو به سن، جنس، میزان پاسخ شما به دارو، میزان مشکلات خواب و همچنین سایر داروهایی که مصرف می‌کنید وابسته می‌باشد.

مصرف بیش از 1 میلی‌گرم از این دارو توصیه نمی‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که شما نبایستی میزان مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود افزایش یا کاهش دهید.

بطور طبیعی زولپیدم بیش از 2 تا 4 هفته مصرف نمی‌شود. زیرا پس از 3 تا 14 روز احتمال تاثیر آن کمتر می‌شود. همچنین در مصرف طولانی مدت، بدن فرد ممکن است به آن وابستگی پیدا کند.

توجه: قطع مصرف این دارو به ندرت می‌تواند موجب سندرم ترک گردد. تهوع، استفراغ، گرگرفتگی و به هم خوردن نظم خواب برخی از علایم سندرم ترک می‌باشند. این علایم معمولا در افرادی رخ می‌دهد که برای مدت طولانی به طور منظم از داروی زولپیدم استفاده نموده‌اند.

 

قرص زولپيدم + موارد مصرف و عوارض قرص زولپيدم

عوارض قرص زولپيدم : 

  • اختلال پیدا کردن اشتها
  • مشکل در حفظ تعادل
  • سرماخوردگی
  • قرمز شدن چشم ها
  • لرزش بدن
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع

در ضمن یکی از عوارض مهم این دارو این است که شما در زمان خواب فعالیت هایی انجام می دهید که بعد اصلا به یاد نمی آورید و همین باعث بروز مشکلات پیچیده و حوادث ناگوار و گاهی عجیب و غریب می شود.

 

موارد منع مصرف :

به افراد مبتلا به افسردگی توصیه می‌شود در رابطه با مصرف Zolpidem جوانب احتیاط را رعایت کنند زیرا این دارو می‌تواند دلسردی را تعمیق و حتی اندیشه خودکشی ایجاد کند.

اثرات ناخواسته‌ای که از جدیت کمتری برخوردار هستند و گاه به گاه تولید می‌شوند عبارتند از:

خشکی دهان، سردرد، سکسکه، تهوع و اسهال. توهم و واکنش‌های روانی دیگر (که دامنه آن‌ها از هذیان تا سرخوشی کشیده می‌شود) حتی کمتر رایج است، اما، با وجود این، به اثبات رسیده‌اند. ضمناً حالت سرخوشی و مستی نیز در بعضی مصرف‌ کنندگان گزارش شده‌است.

 

تداخلات دارویی

داروهای زیر در فارماکوکینتیک زولپیدم تداخل ایجاد می‌کنند:

کلرپرومازین، سایمتیدین، فلوکونازول، ایمی‌پرامین، ایتراکونازول، کتوکونازول، ریفامپیسین، ریتوناویر. احتمال بروز تداخل بین زولپیدم و کاربامازپین و فنی‌توئین وجود دارد اگرچه هنوز دلایل قطعی برای این نظریه وجود ندارد.

 

اطلاعات دوز مصرفی قرص زولپيدم

در قرص های سریع رهش :

دوز مصرف این دارو در بزرگ سالان می تواند از ۵ تا ۱۰۰ میلی گرم خوراکی به صورت یک بار هدر هر روز و حداکثر مقدار مورد استفاده مجاز روزانه این دارو ۱۰ میلی گرم است .

در قرص های طولانی رهش :

دوز مصرف این دارو در بزرگ سالان می تواند از ۶٫۲۵ تا ۱۲٫۵ میلی گرم خوراکی به صورت یک بار در روز و حداکثر مقدار مورد استفاده مجاز روزانه این دارو ۱۲٫۵ میلی گرم است .

در قرص زیر زبانی اینتر مزو

دوز توصیه شده و حداکثر دوز، ۱٫۷۵ میلی گرم (زنان) و یا ۳٫۵ میلی گرم (مردان) و به صورت تنها یک بار در هر شب است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه