قرص زاناکس برای درمان چیست

تاريخ : 31 فروردین

قرص آلپرازولام Alprazolam یا زاناکس Xanax و هر آنچه باید در مورد آن بدانید را در مطلب امروز با موضوع قرص زاناکس برای درمان چیست دنبال کنید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

قرص زاناکس برای درمان چیست

قرص زاناکس برای درمان چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

قرص زاناکس (Xanax) از داروهایی است که به منظور تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود. مصرف این دارو ممکن است ایجاد وابستگی در فرد کند. این دارو با نام دیگر آلپرازولام (Alprazolam) هم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. لرزش، حالت تهوع، تشنج، خواب‌آلودگی و تاری دید برخی از عوارض مصرف داروی زاناکس می‌باشد.

قرص زاناکس برای درمان چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

چرا دچار استرس می‌شویم؟

استرس از بیماری‌هایی است که با توجه به تاثیر زیادی که بر روی روح و جسم انسان می‌گذارد می‌توان از آن به عنوان مادر بیماری‌ها یاد کرد. استرس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دل‌شوره‌های کوچک زندگی گرفته تا بحث‌ها و تنش‌هایی که مربوط به روابط زناشویی یا محیط کار می‌شود همگی می‌توانند زمینه‌ساز بروز اضطراب باشند. دلشوره‌هایی که دائمی هستند معمولا تبدیل به استرس حاد و به دنبال آن افسردگی می‌شوند که باید حتما تحت درمان قرار گیرند. همه ما در زندگی نگرانی‌هایی داریم اما نکته حائز اهمیت این است که یاد بگیریم این نگرانی‌ها را کنترل کنیم تا دچار مشکلات جدی‌تری نشویم. تنش و اضطراب تقریبا در تمامی سنین زندگی یک فرد می‌تواند به وجود آید. حتی کودکان هم می‌توانند به این عارضه مبتلا شوند. این وظیفه والدین است که بتوانند محیطی آرام و به دور از تنش برای فرزندان خود ایجاد کنند. اگر بخواهیم دلایل مهم ابتلا به استرس را به صورت موردی برشمریم می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:
  • مصرف برخی داروها
  • صداهای بلند و آزار دهنده
  • تغذیه نادرست
  • احساس تنفر یا حسادت
  • حساسیت نسبت به ظاهر و قیافه
  • ترس از پذیرفته نشدن
  • استرس‌های محل کار
  • رقابت
  • رویدادهای گذشته
  • قیافه و ظاهر
  • روابط با دیگران

قرص زاناکس برای درمان چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش‌های درمانی کدامند؟

بهترین کار برای رفع استرس این است که عامل به وجود آمدن آن را شناسایی و رفع کنیم. علاوه بر این روش‌هایی مثل تکنیک‌های ریلکسیشن یا آرام‌سازی هم می‌تواند تا حد زیادی استرس را کاهش دهد. داشتن تغذیه سالم، ورزش کردن، دور کردن افکار منفی همه و همه می‌توانند به کاهش تدریجی اضطراب کمک کنند. اگرچه گیاهان دارویی زیادی به عنوان آرامبخش‌های طبیعی وجود دارند اما درمان‌های دارویی هم در موارد بسیاری می‌توانند کارساز باشند. قرص زاناکس از داروهایی است که به این منظور تجویز می شود. در ادامه به بررسی این دارو می‌پردازیم.

قرص زاناکس چیست؟

قرص زاناکس (Xanax) به منظور تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود. این دارو با اثرات ضد افسردگی که دارد می‌تواند برای افراد افسرده هم با نظر پزشک تجویز شود. توجه داشته باشید که به مرور زمان با مصرف این دارو مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده که باعث می‌شود حس نشاط و خوشی کاذب در بیمار ایجاد شود، در این شرایط فرد به این ماده وابسته شده و تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد. در این شرایط می‌گوییم فرد به این ماده اعتیاد پیدا کرده است. به همین منظور کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند باید کاملا تحت نظر باشند.

نام دیگر این دارو آلپرازولام بوده و به صورت قرص‌های نیم میلی‌گرمی و یک میلی‌گرمی موجود می‌باشد.

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام های دیگرAlprazolam Intensol , Xanax XR , Niravam , Alprazolam
 موارد مصرف درمان اختلالات اضطراب و افسردگی
 عوارض لرزش، حالت تهوع، تشنج، خواب‌آلودگی، اختلال تعادل در راه رفتن، تکلم غیرقابل فهم، تاری دید، ناراحتی‌های گوارشی
 تداخل داروییالکل، آرامبخش‌ها، ضدافسردگی‌ها، داروهای ضدصرع و تشنج، داروهای شل‌کننده عضلات، داروهای ضد سرفه، استامینوفن، کتوکونازول، آسپرین

مقدار و نحوه مصرف قرص زاناکس

دوز مصرفی این دارو به صورت دقیق باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول این دارو در موارد ضد اضطرابی در دوز بسیار پایین تجویز می‌شود و در صورتی که به منظور درمان بی‌خوابی تجویز شود گاهی تا نیم میلی‌گرم نیز تجویز می‌شود و حداکثر دوز تجویزی این دارو ۴ میلی‌گرم در روز در موارد بسیار شدید و در افراد با استرس حاد می‌باشد.
توجه: این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نمی‌باشد.
قرص زاناکس برای درمان چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکاتی که در ارتباط با مصرف زاناکس باید بدانید

  1. هیچ‌گاه دارو را بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.
  2. این دارو ممكن است موجب خواب‌آلودگی یا سرگیجه شود؛ بر همین اساس از انجام فعالیت‌های مستلزم هوشیاری، تا مشخص شدن اثرات كامل دارو، خودداری كنید.
  3. مصرف این دارو نباید به طور ناگهانی قطع شود.
  4. اگر بیمار مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کند، به‌ محض یادآوری باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه دارویی معمول باز گردد.
  5. مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
  6. این دارو برای کسانی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  7. نباید آلپرازولام را به‌ عنوان یک قرص خواب‌آور استفاده کرد.
  8. در صورتیکه قبلا سابقه بیماری‌های صرع، تشنج، بیمای‌های کلیوی و کبدی، آسم، افسردگی و یا اعتیاد داشته‌اید قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک در این باره صحبت کنید.
  9. هرگز این دارو را خرد نکنید، نجوید و آن را به صورت کامل مصرف کنید.
  10. مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است با داروی زاناکس تداخل داشته باشد و منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود.

قرص زاناکس برای درمان چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي