علت زردی ناخن ها و روش های درمان خانگی آن

علت زردی ناخن ها میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ، از مهمترین دلایل زردی ناخن ها بیماری کبد، کلیه، کمبود آهن و روی ، همچنین استفاده بیش از حد از لاک می باشد. در ادامه مطلب علت زردی ناخن ها و روش های درمان آن را می خوانید.

علت زردی ناخن ها و روش های درمان خانگی آن

علت زردی ناخن ها و روش های درمان خانگی آن

چه عواملی باعث زردی ناخن دست و پا می شود؟

آسیب ناخن

آسیب ناخن ممکن است باعث زرد شدن ناخن و جدا شدن آن از بستر و گوشت انگشت شود. اصطلاح پزشکی به نام اونیکولیز برای این عارضه وجود دارد. محققان کالج Osteopathic معتقدند که این نوع آسیب اغلب در زنانی که ناخن های بلندی دارند مشاهده می شود.

البته برخی دیگر نیز معتقدند که این آسیب ها گاهی بر اثر انجام غیر اصولی مانیکور اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض بیش از حد رطوبت می تواند باعث جدا شدن بخشی از ناخن و تغییر رنگ آن شود.

عفونت قارچی ناخن

ضخیم شدن و زردی ناخن دست و پا می تواند توسط یک عفونت قارچی ایجاد شود. متخصصان در دانشگاه مرکز پزشکی مریلند می گویند .

برخی از نشانه های عفونت قارچی ناخن عبارتند از:

  • ضخیم شدن ناخن
  • شکننده و یا ترد شدن ناخن
  • ایجاد فرم های نامتعارف
  • رگه های زرد یا سفید در کنار ناخن
  • عدم درخشش ناخن

برای جلوگیری از عفونت های قارچی در ناخن پا مهم است که پاها را از رطوبت دور نگه داشته و پس از استفاده طولانی از جوراب، پاها را با آب و صابون بشویید.

البته توصیه می شود از پیاده روی با پای برهنه در اماکن های عمومی نیز اجتناب شود. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر عفونت های قارچی ناخن هستند. از طرفی نیز این عفونت می تواند نشانه وجود عفونت در بدن شما باشد.

لاک ناخن

استفاده از لاک ناخن برای یک دوره زمانی طولانی می تواند باعث شود ناخن ها زرد به نظر برسند. در اغلب موارد، تولید کنندگان لاک ناخن از اکسید آهن برای رنگدانه زرد استفاده می کنند با گذشت زمان، این رنگدانه جذب ناخن می شود و رنگ طبیعی ناخن را دچار تغییر می کند.

زردی ناخن ایجاد شده با این شیوه بیشتر با استفاده از لاک های قرمز تیره به وجود می آید. برای جلوگیری از زردی ناخن دست و پا باید قبل از استفاده از لاک از لاک پایه استفاده کنید تا لاک ها رنگی تماس مستقیم با ناخن نداشته باشند.

افزایش سن

همانطور که سن بالا می رود تنها موها نیستند که تغییر می کنند بلکه ناخن ها نیز به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. دکتر لورا جی مارتین معتقد است که بالا رفتن سن ناخن ها را زرد و مات می کند.

سیگار کشیدن

نیکوتین و تار موجود در سیگار می تواند باعث زردی ناخن دست و پا شود. این معمولا در افرادی که به طور منظم برای یک دوره طولانی از سیگار استفاده می کنند قابل مشاهده است. رنگ ایجاد شده بر روی ناخن های این افراد می تواند از زرد روشن تا قهوه ای تیره متغیر باشد.

سندرم ناخن زرد

سندرم ناخن زرد (به عنوان “primary lymphedema” نیز شناخته می شود) یک بیماری نادر است که می تواند ناخن ها را زرد کند. دکتر ملیسا استپلر معتقد است زردی ایجاد شده بر اثر این بیماری بسیار آهسته ایجاد می شود از دیگر علائم این بیماری تورم شدید در اندام ها ناشی از احتباس مایعات و اختلالات در عملکرد ریه ها می باشد.

درمان های خانگی برای زردی ناخن دست و پا

آب لیمو

آب لیمو می تواند به حذف لکه های زرد ناخن کمک کند. برای استفاده از آب لیمو، شما باید آب یک لیمو را گرفته و با یک تکه پنبه آن را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه بر روی هر ناخن بمالید. سپس اجازه دهید آب لیمو جذب ناخن شده و پس از آن ۱۰ دقیقه صبر کنید سپس دست ها را با آب سرد بشویید.  به یاد داشته باشید که آب لیمو بسیار اسیدی است بنابراین نباید بیش از زمان ذکر شده آن را بر روی ناخن ها بمالید.

جوش شیرین

شما همچنین می توانید از جوش شیرین برای درمان زردی ناخن دست و پا استفاده کنید، به خصوص اگر تغییر رنگ ناخن به علت استفاده از لاک ناخن ایجاد شده باشد. برای استفاده از جوش شیرین، در یک کاسه کوچک ۲٫۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۱ قاشق پراکسید هیدروژن ۳٪ مخلوط کرده و با استفاده از یک تکه پنبه به آرامی مخلوط را به هر یک از ناخن ها برای مدت ۳ تا ۴ دقیقه مالش دهید.

شما همچنین می توانید از ترکیب جوش شیرین با آب لیمو برای سفید کردن ناخن ها زرد استفاده کنید. برای این کار، باید در یک کاسه کوچک ۴ قاشق چایخوری جوش شیرین، و ۵ الی۱۰ قطره آب لیمو را مخلوط کنید و با یک مسواک ناخن ها را با مخلوط تهیه شده با مدت ۵ دقیقه و به آرامی مسواک کنید.

روغن درخت چای

اگر ناخن های شما به علت یک عفونت قارچی زرد شده است می توانید از روغن درخت چای برای خلاص شدن از قارچی که باعث تغییر رنگ ناخن ها شده است استفاده کنید. روغن درخت چای خواص ضد قارچی اثبات شده دارد. مجله Frontiers in Microbiology گزارش داد که “روغن درخت چای یک عامل ضد قارچ موضعی است.”

روغن درخت چای به همان اندازه که داروها در درمان قارچ ناخن موثرند، موثر می باشد با این تفاوت که این ماده هیچگونه عوارض جانبی که توسط داروها ایجاد می شود را در خود جای نداده است.

برای استفاده از روغن درخت چای جهت برطرف کردن زردی ناخن دست و پا باید چند قطره از روغن ۱۰۰٪ خالص درخت چای را به کمک یک پنبه، دو بار در روز به مدت حداقل ۲ ماه بر روی ناخن ها بمالید به این صورت رشد قارچ در ناخن ها به طور کلی متوقف می شود.

خمیر دندان های سفید

شما همچنین می توانید از اثر سفید کنندگی خمیر دندان نیز برای تمیز کردن لکه های زرد رنگ ناخن دست و پا بهره ببرید. برای انجام این کار، شما می توانید خمیر دندان سفید را به مدت چند دقیقه بر روی ناخن ها قرار داده و قبل از شستشو آن را بر روی ناخن ماساژ دهید. متناوبا، شما می توانید از یک مسواک نرم برای برطرف کردن لکه های زرد رنگ استفاده کنید.

ویتامین E

در برخی موارد، ویتامین E برای درمان زردی ناخن دست و پا موثر بوده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از  روغن ویتامین E بر روی ناخن ها علاوه بر سلامت آن ها زردی را نیز از بین می برد. مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که مکمل های ویتامین E می تواند به بهبود زردی ناخن کمک کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه