علائم کمبود ویتامین C چیست ؟

تاريخ : 9 تیر

علائم کمبود ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین مهم و محلول در آب است، محلول در آب بدان معناست که بدن نمی تواند آنرا ذخیره کند و باید به طور روزانه آنرا از طریق تغذیه و یا مکمل های غذایی دریافت کنیم.

علائم کمبود ویتامین C چیست ؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

بدن به ویتامین C برای بازسازی بافت ها و تولید سلول های جدید به شدت نیاز دارد. به عنوان مثال ویتامین ث کمک به تولید کلاژن می کند، کلاژن نوعی پروتئین است که ساختار پوست و بافت های همبند مانند تاندون ها، رگ ها، رباط ها و غیره از آن تشکیل شده اند. به همین جهت کمبود ویتامین C با علائمی از قبیل تخریب پوست،ریزش مو، کاهش خاصیت ارتجاعی رگ ها و غیره همراه است.

مهم ترین علائم کمبود ویتامین C

ویتامین ث به عنوانی یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای رشد سلولی خوب، ارتقای عملکرد سیستم گردش خون و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، شرکت در سنتز کلاژن، افزایش میزان جذب آهن در بدن و به ویژه آهن غیر هم که از طریق مصرف سبزیجات وارد بدن می‌شود، از وظایف دیگر ویتامین ث در بدن است.

بدن نمی‌تواند ویتامین ث را سنتز کند؛ بنابراین لازم است که نیاز خود را از طریق مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین به خصوص میوه‌ها و سبزیجات دریافت کند.

اگر روزانه ۵ واحد میوه و سبزیجات میل کنید دلیلی برای کمبود ویتامین ث باقی نمی‌‌ماند. البته به شرطی که این میوه و سبزیجات را به مدت طولانی نگه نداشته باشید و به اصطلاح آن‌ها را تازه به تازه میل کنید؛ چون در غیر این صورت این مواد غذایی میزان زیادی از ویتامین ث خود را از دست می‌‌دهند. همین اتفاق در صورت پخت و پز طولانی مدت این موادغذایی نیز رخ می‌دهد. از دیگر عوامل کمبود ویتامین ث می‌‌توان به برخی از بیماری‌‌ های گوارشی مانند گاستریت اشاره کرد.

علائم كمبود ويتامين ث

خستگی: خستگی مزمن و کاهش انرژی در طول روز یکی از شایع‌ترین علائم فقر ویتامین ث است.
تغییرات خلق و خوی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین ث معمولا تحریک پذیر بوده و اصطلاحا سریع تر از کوره در می‌روند.

از دست دادن وزن: کاهش وزن ناگهانی از علائم دیگر فقر ویتامین ث است.

درد عضلات: درد مزمن در اندام یا مفاصل می‌تواند از نشانه‌های دیگر کمبود ویتامین ث باشد.

کبودی: افراد مبتلا به فقر ویتامین ث به راحتی کبود می‌شوند.

مشکلات دهان و دندان: مصرف دوز صحیح ویتامین ث در روز به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند منجر به زوال لثه شود. مشکلات پریودنتال نشانه ای از کمبود ویتامین ث هستند. ضمنا مبتلایان به فقر ویتامین ث ممکن است به بیماری اسکوربوت نیز مبتلا شوند که با تورم و خونریزی لثه و از دست دادن دندان‌ها خود را نشان می‌دهد.

خشکی پوست و مو: ویتامین ث برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشكیل كلاژن (كه یك پروتئین مهم در تشكیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است و کمبود آن خود را به صورت خشکی پوست و مو نشان می‌دهد.

ابتلا به عفونت: تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه‌های دیگر فقر ویتامین ث است.

کمبود ویتامین ث را می‌توان با مکمل‌های غذایی دریافت کرد با این حال دریافت مشورت از تیم پزشکی حرفه ای به جای خوددرمانی با مکمل ها بیشتر توصیه می‌شود. چون مکمل‌ های ویتامین ث در صورت مصرف زیاد، می‌توانند عوارض جانبی مانند حالت تهوع یا سوء هاضمه به همراه داشته باشند.

میزان نیاز روزانه به ویتامین ث در گروه‌های مختلف سنی از این قرار است:

از بدو تولد تا ۱ سالگی: ۳۵ میلی گرم
از ۱ تا ۳ سالگی: ۳۵ تا ۴۰ میلی گرم
از ۴ تا ۱۲ سال: ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم
در دوره نوجوانی: ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم
در سنین بزرگسالی: ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم
خانم‌های باردار و شیرده: ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم
افراد سیگاری: ۱۲۰ میلی گرم

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي