علائم بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که اکثرا زنان به آن مبتلا می شوند. بنابراین آگاهی کامل از علائم بیماری لوپوس را بدانید و به آن دقت کنید و به پزشک مراجعه نمایید. لوپوس را دقیق تر بشناسید…

علائم بیماری لوپوس

درباره بیماری لوپوس بیشتر بدانید

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که توسط واکنش بین ژن های مستعدکننده و عوامل محیطی به وجود می آید. ۹۰ درصد بیماران را زنان در سنین باروری تشکیل می دهند. زنانی که قرص های ضدبارداری خوراکی حاوی استروژن مصرف می کنند تقریبا ۲ برابر بیشتر در معرض خطر هستند. مواجهه با نور ماوراءبنفش موجب شعله ور شدن لوپوس در حدود ۷۰ درصد بیماران می شود.

عفونت های گوناگون با تحریک پاسخ های ایمنی و همچنین برخی از داروها و مواد غذایی، استرس، ماده آمالگام در ترمیم دندان و حشره کش ها نیز ممکن است منجر به لوپوس شود.
در شروع بیماری، ممکن است یک یا چند سیستم عضوی درگیر باشد، ولی با گذشت زمان علائم دیگر بیماری اتفاق می افتد. شدت بیماری از خفیف و متناوب تا شدید و در بین آنها دوره های آرامش نسبی می باشد، ولی فروکش کامل و دائم بیماری نادر است. علائمی چون خستگی و درد عضلانی و مفصلی در بیشتر مواقع وجود دارد. همچنین ممکن است بیمار در موارد شدید دچار تب، ضعف، کاهش وزن و کم خونی شود.

4 مورد از پر اهمیت ترین علائم بیماری لوپوس

لوپوس با ۴ مورد یا بیشتر از موارد زیر در سیر بیماری تشخیص داده می شود که شامل: راش (قرمزی) گونه ها، حساسیت نوری، زخم های دهانی، درد و التهاب مفصلی، بیماری کلیوی یا دفع پروتئین در ادرار، تشنج بدون علت و بیماری خونی است.

علائم پوستی بیماری لوپوس

علائم عضلانی اسکلتی: اکثر بیماران لوپوسی دچار التهاب و حساسیت مفاصل و تورم بافت نرم هستند. مفاصل دست، مچ دست و زانو بیشتر درگیر می شوند.
علائم جلدی: شایع ترین راش، یک قرمزی اندکی برآمده و حساس به نور و گاهی پوسته دهنده بر روی صورت به خصوص گونه ها و بینی (راش پروانه ای)، گوش ها، چانه و ناحیه گردن و قسمت بالای پشت و بازوها می باشد. زخم های کوچک و دردناک شبیه زخم های آفتی روی مخاط دهان یا بینی شایع است. ریزش مو در ۴۰ درصد موارد دیده می شود.
علائم کلیوی: التهاب کلیه (نفریت) معمولا جدی ترین علامت است زیرا نفریت و عفونت، علت اصلی مرگ و میر در دهه اول بیماری است. به دلیل آن که نفریت در بیشتر بیماران لوپوسی بدون علامت است تقریبا نیمی از افراد، دچار بیماری کلیوی شده و اغلب به افزایش فشارخون مبتلا می گردند.

علائم مختلف بیماری لوپوس

علائم سیستم عصبی: علت اصلی مرگ و ناتوانی بیماران را تشکیل می دهد. شایع ترین علامت، اختلال عملکرد شناختی به خصوص اشکال در حافظه و استدلال است. سردرد نیز شایع است و اختلال روحی ممکن است ظاهر شود.
علائم عروقی: شیوع حملات سکته مغزی و قلبی در لوپوس افزایش می یابد. افزایش خطر حوادث عروقی در زنان زیر ۴۵ سال و مبتلا به لوپوس تا ۵۰ برابر زنان سالم است به خصوص در افرادی که فشار و چربی خون و سن بالا دارند.
علائم ریوی: التهاب پرده های ریه شایع ترین علائم ریوی و ممکن است در موارد شدید، تهدیدکننده حیات باشد.
علائم خونی: فراوان ترین علامت خونی لوپوس و نشانه بیماری مزمن می باشد.
علائم گوارشی: تهوع همراه با استفراغ و اسهال و درد شکمی منتشر ممکن است در هنگام شعله ور شدن لوپوس دیده شود.
علائم چشمی: از علائم خفیف تا علائم شدید با احتمال نابینا شدن، متغیر است.

درمان: شامل کنترل حملات حاد و جلوگیری از آسیب اعضا می باشد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه