علت بوی بد واژن چیست؟

شاید این موضوع برای شما و همسرتان آزار دهنده باشد که علت بوی بد واژن هنگام نزديكي چیست و چگونه می شود با آن مقابله کرد.

ما در این مطلب از سایت گهر به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

علت بوی بد واژن چیست؟

اعلت بوی بد واژن چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

مطمئناً هربار که از عطر یا صابون استفاده نکرده باشید، بویی زننده از اندام جنسی خود به مشامتان می خورد. گاهی اوقات هم ممکن است همسرتان در این باره انتقاد کند.پس به دنبال علت و راه چاره آن باشید

معمولا بوی غیرعادی واژن با علائم دیگری در این ناحیه مانند خارش، سوزش و ترشحات غیرطبیعی همراه است.

علل

بوی واژن در طی دوره قاعدگی تغییر می کند، به خصوص بلافاصله بعد از مقاربت جنسی با همسر، قابل توجه است.

تعریق عادی ناحیه تناسلی نیز باعث بوی واژن می شود. اگرچه خانم ها سعی می کنند با استفاده از دوش واژینال و یا دئودورانت، بوی آن را کم کنند، ولی این فراورده ها باعث ناراحتی واژن و بروز علائمی مانند خارش و سوزش می شود.

واژینوز باکتریایی (رشد بیش از حد باکتری هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند)، شایع ترین نوع عفونت واژن است که باعث بوی نامطبوع آن می شود.

تریکومونیاز (عفونت منتقله از راه تماس جنسی) نیز باعث بوی واژن می شود.

عفونت های کلامیدیا و سوزاک معمولا باعث بوی واژن نمی شوند. عفونت های قارچی واژن نیز بو ندارند.

به طور کلی اگر بوی واژن با سایر علائم آن مانند سوزش و خارش همراه نباشد، غیرطبیعی نیست.

اگر شما در مورد بوی غیرطبیعی و یا دائمی واژن خود نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر سایر علائم مانند سوزش، خارش و ترشحات غیرعادی واژن را دارید.

علت بوی بد واژن بعد از نزدیکی

۱- عفونت باکتریایی واژینیت (BV)

عفونت های شبیه BV باعث رشد بیش از حد باکتری های بد می شود. این مسئله باعث تولید ترشحات خاکستری رنگ با بوی نامطبوع می شود. اگر شما BV داشته باشید، بوی بد واژن پس از نزدیکی همراه با بوی مایع منی خیلی بدتر می شود. عفونت های واژن به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

۲- رژیم غذایی

بعضی از مواد غذایی مانند پیاز و سیر اگر به مقدار زیاد مصرف شود، بر بوی واژن تاثیر می گذارد.

۳- قرص ها

آنتی بیوتیک تعادل باکتری ها را در واژن به هم می زنند. آنتی هیستامین ها باعث خشک شدن ترشحات واژن و تغییر بوی طبیعی واژن می شوند. داروهای گیاهی، قرص های ضد بارداری، هورمون درمانی و کرم های واژن نیز بر بوی واژن تاثیر می گذارد. در مقاله ای با عنوان “عوارض قرص های ضد بارداری” در خصوص عوارض قرص ها صحبت کرده ایم.

۴- تعریق بیش از حد

ناحیه تناسلی در معرض تعریق بیش از حد است و چین در ناحیه تناسلی باعث تجمع عرق و بوی بد می شود. لباس های پارچه ای جاذب رطوبت بپوشید و لباس های ورزشی را سریع عوض کنید تا بوی نامطبوع کاهش یابد.

۵- تغییرات هورمونی

دوران یائسگی زنان با کاهش سطح استروژن همراه است، و شما را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مخمر  و BV قرار می دهد.

۶- فراموش کردن تامپون

تامپون فراموش شده در مهبل (واژن) می تواند منبع بوی بد باشد که باعث عفونت جدی می شود. باید بلافاصله تامپون را بردارید و بو را از بین ببرید.

چه زمانی در خصوص بوی بد واژن نگران شوم؟

هنگامی که بوی غیر معمول بد همراه با خارش و ترشحات غیر طبیعی مشاهده کردید باید به مصرف قرص و مراجعه به پزشک فکر کنید. ممکن است بو ناشی از عفونت باشد و نیاز به دارو داشته باشد.

بوی ماهی

این بو به خاطر عفونتی مانند BV است. مراجعه به دکتر اولین گام برای خلاص شدن از این بو است. دکتر شما به احتمال زیاد یک دوره آنتی بیوتیک ( نام آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری ) تجویز می کند.

بوی مخمر

همه زن ها در مهبل (واژن) مخمر سالم دارند. عفونت کاندیدا زمانی رخ می دهد که کاندیدا بیش از حد رشد کرده است. این ترشحات سفید رنگ پنیری واژن از علائم این عفونت می باشد.

بوی ترش

عفونت تریکومونا باعث بوی ترش و ترشحات بدبو می شود. این بیماری نوعی بیماری مقاربتی است.

بوی پوسیدگی

این بو احتمالا به دلیل یک تامپون فراموش شده است. تامپون فراموش شده در مهبل (واژن) بوی بدی ایجاد می کند که می تواند منجر به عفونت شود. بلافاصله به دکتر مراجعه کنید تا تامپون را به طور کامل از بدن خارج کند.

نحوه از بین بردن بوی بد واژن پس از نزدیکی

محصولات تجاری زیادی وجود دارند که برای بوی مطبوع واژن استفاده می شوند. در واقع استفاده از این محصولات غیر ضروری است و ممکن است باعث عفونت و آلرژی (بخوانید: ۲ ماده آلرژی زا باور نکردنی) شود. معمولا بین pH محیط سالم واژن و مایع منی که باعث بوی بد می شود تفاوت وجود دارد. برخی از زنان نسبت به بوی بد واژن پس از نزدیکی مستعدتر از دیگران هستند.

نکاتی برای به حداقل رساندن بوی بد واژن پس از نزدیکی:

بهداشت واژن

بلافاصله بعد از رابطه جنسی ( در هفته چند بار نزدیکی کنیم؟ ) ناحیه تناسلی را بشویید. دستگاه تناسلی خارجی باید به آرامی با آب گرم و صابون ملایم تمیز شود. صابون در داخل واژن نشود. استفاده از کاندوم از تداخل مایع منی با pH واژن خودداری می کند، بنابراین بوی بد ایجاد نمی شود. لباس زیر نخی گشاد بپوشید تا رطوبت ناشی از عرق و ترشحات واژن را جذب کند. آسترها نیز منطقه را خشک نگه می دارد. به طور منظم لباس زیر خود را عوض کنید.

رژیم غذایی و روش های خانگی درمان

  • ماست پر از باکتری “خوب” است که می تواند به حفظ pH واژن کمک کند. می توانید ماست را بر روی اندام تناسلی بمالید و یا به صورت روزانه بخورید.
  • سرکه سیب خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد. می توانید دو فنجان سرکه سیب به آب حمام اضافه کنید و به مدت حدود بیست دقیقه داخل آن بمانید. با آب تمیز خود را بشویید. همچنین می توانید روزی یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب بنوشید.
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و به بهبود عفونت واژن کمک می کند. میوه هایی مانند پرتقال، آناناس، زغال اخته و انگور دارای ویتامین C بالایی هستند.
  • روغن درخت چای دارای خواص ضد عفونی و ضد قارچ است. سه قطره از این روغن را در یک فنجان آب بریزید و روزانه ناحیه تناسلی را با آن بشویید.

درمان دارویی

دکتر ممکن است برای عفونت واژن شما دارو تجویز کند. اگر BV داشته باشید، قرص مترونیدازول تجویز می شود. اگر تریکومونا داشته باشید خودتان و همسرتان باید درمان شوید. هنگامی که دچار عفونت قارچی شده اید کرم ضد قارچ برای اعمال داخل واژن ، قرص خوراکی یا یک شیاف واژن تجویز می شود. به توصیه های پزشک توجه کنید تا دچار عفونت نشوید.

چگونه از بوی بد واژن جلوگیری کنیم؟

به یاد داشته باشید که مهبل (واژن) هر زن بوی خاصی دارد. اگر احساس می کنید به صورت ناگهانی بوی واژنتان شدید شده است، به دکتر مراجعه کنید. راهنمایی های زیر نیز می تواند به از بین رفتن بوی واژن کمک کرده و مانع از بازگشت آن شود.

  •  خوردن مقدار زیادی ماست ساده موثر است. اطمینان حاصل کنید که این ماست ارگانیک است، به خصوص نوع غیر شیرین. ماست غنی از لاکتوباسیلوس است که سطح pH واژن را به حالت طبیعی در می آورد و از تکرار این شرایط جلوگیری می کند.
  • سرکه سیب به حفظ کیفیت اسیدی فلور واژن کمک کرده و با سمومی که باعث عفونت می شوند، مبارزه می کند. به راحتی در یک حمام با دو تا سه فنجان سرکه سیب بنشینید. این ضد باکتری طبیعی به سرعت شما را به نتیجه می رساند.
  •  سیر یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی است. یک حبه سیر در مهبل (واژن) خود قرار دهید و بگذارید دو ساعت بماند. این کار باعث از بین رفتن بوی بد واژن می شود.
  •  نصف فنجان سرکه و نصف فنجان نمک را به حمام بیفزایید و چند بار در هفته در آن استحمام کنید. این کار به تعادل pH واژن کمک می کند.
  • واژن را با آب گرم و صابون ملایم شستشو دهید. حتما لبه واژن و شکاف داخلی مهبل را به خوبی بشویید.
  •  لباس زیر پنبه ای و گشاد بپوشید. شلوار جین و پارچه های تنگ که به واژن اجازه تنفس نمی دهد می تواند منجر به عرق کردن واژن شود. این مسئله باعث ایجاد باکتری ها و بوی بد می شود.
  •  بعد از مدفوع، حتما از جلو تا عقب را به خوبی بشویید تا از تجمع باکتری های رکتوم جلوگیری شود.
  •  پد و تامپون را به صورت مرتب عوض کنید .
  •  لباس زیر را به صورت روزانه عوض کنید.
  •  از محصولات معطر، مواد شوینده خشن، یا محصولات زنانه طراحی شده برای مهبل استفاده نکنید.
  •  مکمل پروبیوتیک برای اطمینان از حفظ سطح سالم باکتری های خوب در بدن مصرف کنید.

به یاد داشته باشید بوی واژن در حدی خاص کاملا طبیعی است! به بدن خود توجه کنید و از هر گونه تغییر ناگهانی آگاه باشید و مطابق با آن به مراقبت های پزشکی بپردازید. با این حال، هر تغییر ناگهانی بوی زنانه شما نشانه ای است که بدن شما تلاش می کند به شما بگوید مشکلی وجود دارد و باید به آن توجه کرد.

۱. آیا بوی بد واژن طبیعی است؟

– بله! با توجه به کتاب “آن پایین چه خبر است؟: سوالاتی که اگر متخصص زنان بهترین دوست شما بود فقط می توانستید از او بپرسید – یک واژن طبیعی سالم بوی مشکبار (پس از عرق کردن)، بوی فلز در هنگام چرخه پریودی، و بوی سفید کننده مانند بعد از رابطه جنسی می دهد. و اغلب، واژن بوی کمی دارد.

– واژن قربانی بیماری هورمون و فرومون است که به منظور جذب جنس مخالف مورد استفاده قرار می گیرد؛ این مسئله یکی از دلایل بوی واژن می باشد. اگر واژن بوی ماهی بدهد، یا ترشحات غلیظ داشته باشد، نشانه رشد بیش از حد باکتری ها می باشد( ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟)

– علاوه بر این، بسیاری از بوی های زنانه عجیب و غریب می تواند شاخص یک بیماری یا STD باشد. با این حال، تمام پزشکان معتقدند واژن بوی مشخصی میدهد و این بویی است که با آن آشنا هستید، بنابراین می توانید هر گونه تغییری را که ممکن است مشکلی را مشخص کنید متوجه شوید.

۲. آیا درست است اصلاح موهای اطراف واژن باعث بوی قوی واژن می شود؟

بله! موهای اطراف واژن به دلایلی وجود دارد ( چگونه موهای زائد ناحیه تناسلی را از بین ببریم). تنها در دوران مدرن زنان (و مردان) تمایل به اصلاح ناحیه تناسلی را دارند. اصلاح موهای تناسلی تنها باعث تحریک میلیون ها غده عرق و فولیکول های مو در منطقه می شود، که اغلب سبب افزایش زخم های باز و افزایش رطوبت ناحیه واژن می شود. موهای تناسلی برای خیس کردن ترشحات واژینال و همچنین فرومون طراحی شده است. هنگامی که مو اصلاح می شود، پوست باز است، و منطقه مرطوب می شود. اصلاح موها باعث پرورش باکتری ها و پاتوژن های تند و زننده می شود. در واقع، یک مطالعه از کالج آمریکایی زنان و زایمان مشخص می کند اصلاح منطقه تناسلی باعث گسترش ویروس های استاف می شود که باعث تشکیل کیست و جوش در اطراف مهبل (واژن) می شود. این باکتری های خطرناک به راحتی به واژن گسترش می یابند و باعث بو و رشد باکتری ها می شود. نظریه ای که در پشت موهای تناسلی وجود دارد این است که لایه ای نرم برای واژن در مقابل اصطکاک می باشد و مانعی برای خروج باکتری ها از منطقه میباشد.

۳. چرا قبل از شروع پریودی، واژن بوی بد می دهد؟

چرخه طبيعي پریودی شما از پریودی تا تخمک گذاري به وسيله هورمون هاي سخت کار تحریک می شود که هر کدام در باروري شما نقش دارند. قبل از پریودی، از آنجایی که استروژن و پروژسترون در حال آماده سازی برای بارداری هستند، بوی فلز و گاهی اوقات “ماهی” در مهبل (واژن) طبیعی است. زناني که بوی معمولی واژن را قبل از پریودی حس می کنند، کمی نگران می شوند- به خصوص اگر بو بعد از قاعدگی کاهش یابد. پس از پریودی، زمانی که ترشحات واژن به حداقل برسد و هورمون ها دوباره نوسان کنند، متوجه خواهید شد که بوی زنانه به حداقل رسیده است.

۴. آیا بوی واژن در طول پریودی طبیعی است؟

بوی واژن در طول پریودی کاملا طبیعی است. بدن شما نه تنها خون را دفع می کند بلکه لخته ها و باقی مانده های پوشش رحم را نیز دفع می کند. این می تواند به یک بوی عجیب و غریب، مخلوط با بوی فلز همراه باشد. علاوه بر این، پدهای معطر و دیگر محصولات بهداشتی می تواند با ترشحات واژن ترکیب شود و بو را بدتر کند. بهترین دفاع این است که (هر شش ساعت) پد ها و تامپون ها را عوض کنید و خود را به خوبی شستشو دهید؛ از دوش دستی برای تمیز کردن داخل مهبل (واژن) استفاده کنید. گفته می شود اگر در طول پریودی بوی بسیار شدیدی مانند بوی حیوان مرده متوجه شدید، ممکن است کیست رحم یا تخمدان داشته باشید که سعی دارد خارج شود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. ( ترشحات سفید رنگ پنیری واژن چیست؟)

۵. واژن من بو می دهد و درد دارم، چه مشکلی وجود دارد؟

بوی واژن و درد نشان دهنده یک مشکل می باشد. اغلب درد به صورت خارش، تحریک یا حتی گرفتگی عضلانی است که می تواند حتی با عفونت های جزئی رخ دهد. دلیل اصلی این مشکل، عفونت مخمر یا واژینوز باکتریایی است. در حالی که می توانید هر دو مشکل را در خانه درمان کنید، هر گونه درد شدید، گرفتگی یا تب همراه با بوی واژن، مستلزم مراجعه به پزشک است تا در مورد مشکلات زنانه یا بیماری های منتقله از راه جنسی بررسی های لازم انجام شود. حدود ۴ مورد از هر ۱۰ زن با واژینوز باکتریایی و یا عفونت مخمر، درد لگن ( بیماری التهابی لگن (PID) ) را نیز تجربه می کنند.

۶. آیا ممکن است بوی بد واژن به خاطر مایع منی باشد؟

بسیاری از زنان نسبت به مایع منی وارد شده به واژن حساسیت دارند. به طور معمول، اسپرم دارای بویی شبیه به سفید کننده است. از آنجایی که مایع منی، مانند سایر ترشحات، دارای تعادل PH منحصر به فردی می باشد، هنگامی که با ترشحات واژن مخلوط می شود بوی موقت و ناراحت کننده ای ایجاد می کند. اساسا، مایع منی می تواند pH واژن را از محدوده خارج کند و دخول باعث می شود باکتری ها از واژن خارجی یا از آلت تناسلی به اندام های تولید مثل که سبب رشد باکتری ها می شوند، وارد شود. همیشه باید پس از رابطه جنسی ادرار کنید و بطور مناسب حمام کنید. اگر بو در ظرف چند ساعت از بین نرفت، بوی مایع منی با بوی ترشحات واژن مخلوط شده است.

۷. آیا روش های کنترل بارداری می تواند باعث بوی بد واژن شود؟

با توجه به نتایج مراکز کنترل بیماری، بوی قوی واژن نشانه عفونت واژن است. با این حال، زنان زیادی هستند که پس از مصرف قرصهای کنترل بارداری یا استفاده از روشهای دیگر کنترل بارداری تغییراتی در بوی زنانه خود مشاهده کرده اند. دلیل این امر کاملا ساده است: قرص های کنترل بارداری هورمون های شما را دستکاری می کنند. اگر متوجه تغییر در بوی زنانه شدید، به ویژه با شروع مصرف قرص های کنترل بارداری، باید با پزشک خود صحبت کنید. این تغییر بو می تواند به خاطر مصرف قرص های کنترل بارداری باشد یا این که هورمون هایی که مصرف می کنید به متعادل کردن pH واژن پرداخته اند و در حال تولید باکتری هایی هستند که معمولا باعث بوجود آمدن بوی زنانه می شوند.

۸. کدام STD ها با بوی بد واژن مرتبط هستند؟

یکی از اولین نشانه های بیماری منتقله از راه جنسی تغییر بوی عادی واژن است. سوزاک ( بهترین دارو برای درمان سوزاک ) و کلامیدیا، دو شایع ترین STD هستند که با بوی واژن در ارتباط هستند. گاهی یک عفونت ساده مخمر با بیماری منتقله از راه جنسی اشتباه گرفته می شود. اگر واژنتان بو می دهد و بوی آن با استفاده از روش های سنتی از بین نمی رود و در سه ماه گذشته رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، باید توسط پزشک معاینه شوید تا اطمینان حاصل کنید که STD ندارید. بیماری مقاربتی از راه جنسی سلامتی دستگاه تناسلی را تحت تاثیر قرار میدهد. بیماری التهابی لگن غالبا نتیجه ای از مرحله آخر STD است که درمان نمی شود و می تواند بوی تند واژن همراه با درد لگن ایجاد کند.

۹. واژن من بو می دهد، اما نشانه ای از STD یا عفونت ندارد، چرا؟

در این صورت بوی واژن مربوط به چیزی که خورده اید است، مانند غذای تند. همچنین می تواند به خاطر مصرف بیش از حد الکل و یا مصرف دارو یا مکمل باشد. در حالی که سیر اغلب یک درمان طبیعی برای بوی واژن است، هنگامی که خورده می شود می تواند باعث بوی بد واژن شود. اساسا، هر چیزی که می خورید، از طریق مایعات بدن شما، از جمله واژن، ترشح می شود. علاوه بر این، تغییرات قاعدگی در طول ماه و تغییرات خاصی نظیر یائسگی می تواند باعث تغییر بوی زنانه شود. یکی دیگر از مظنونان معمول، تامپون فراموش شده است. اگر مشکل مزمن است، از داروهای خانگی استفاده کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰. آیا ویتامین C به خلاص شدن از بوی واژن کمک می کند؟

طبق مطالعات مختلف سلامتی، شواهد خاصی وجود دارد که می گوید ویتامین C می تواند شما را از بوی واژن نجات دهد. در سال ۲۰۰۹، مؤسسه مامایی شواهدی دریافت کرد که شیاف ویتامین C در کاهش علائم واژینوز باکتریایی و عفونت مخمر موثر بوده است. به علاوه، از آنجا که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کند. در حالی که مصرف ویتامین C به طور روزانه مشکلی ایجاد نمی کند، هیچ شواهد مشخصی در خصوص تاثیر آن بر کاهش بوی واژن وجود ندارد.

۱۱. چه غذاهایی میتوانند به کاهش بوی بد واژن کمک کنند؟

شیاف واژینال سیر میتواند در از بین بردن بوی واژن موثر باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نوشیدن یک اونس سرکه سیب همراه با ۸ اونس آب در روز می تواند به حفظ PH بدن و کاهش رشد فلور و باکتری ها کمک کند. از غذاهایی مانند غذاهای شیرین، دارای نشاسته، قارچ، محصولات کافئین و الکل اجتناب کنید زیرا باعث تولید بیش از حد مخمر می شود.

۱۲. چه محصولاتی می توانم برای از بین بردن بوی واژن استفاده کنم؟

محصولات متعددی برای از بین رفتن بوی واژن در بازار عرضه شده است. طبق نظر کالج آمریکایی زنان و زایمان، محصولاتی که حاوی عطر و یا مواد افزودنی هستند، برای بوی واژن توصیه نمی شود. استفاده از محصولات جامع یا محصولات ضد قارچی که در داروخانه محلی فروخته می شود، امن ترین راه برای مبارزه با بوی واژن است، به خصوص اگر فکر می کنید که بو ناشی از باکتری ها است. علاوه بر این، مکمل های پروبیوتیک مانند فمنول همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به طور کامل برای مبارزه با هر گونه مشکل بویای واژن و نیز جلوگیری از عود مجدد آن، تقویت کند.

۱۳. بهترین داروهای خانگی برای خلاص شدن از بوی واژن چیست؟

  1. درمان های خانگی بسیاری برای رهایی از بوی واژن وجود دارد. یکی از روش های رایج استحمام در وان با نصف فنجان سرکه و نمک مخلوط شده با آب است.
  2. یکی دیگر از درمان های رایج خانگی، استفاده از عصاره پوست نئمس و روغن درخت چای است که هر دو دارای خواص قوی ضد قارچی و ضد باکتری هستند.

هشدار: اگر روغن درخت چای غلیظ به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در تماس مستقیم با پوست اطراف ناحیه تناسلی باشد، احساس “سوزش” ایجاد می کند. لطفا این روغن را به طور مستقیم اعمال نکنید. درمان این گونه است که چند قطره از روغن را در آب حمام ریخته و ۲۰ دقیقه در آب بمانید.

– علاوه بر این، شیاف های ویتامین C برای کمک به از بین بردن علائم همراه با بوی واژن استفاده می شود. بسیاری از افراد، به خصوص گیاهخواران، دریافتند افزودن ویتامین D ( قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ ) نیز می تواند به کاهش بوی واژن کمک کند.

– در زمانهای قدیم، زنان از حبه سیر پیچیده شده در توری استفاده می کردند و آن را وارد مهبل می کردند تا باکتری ها را از بین ببرد و بوی ماهی و تندی را کاهش دهد. با این حال، بهداشت شخصی خوب و توجه به بدن بهترین دفاع در برابر بوی واژن می باشد.

۱۴. چه تغییراتی می توانم برای کم کردن بوی واژن انجام دهم؟

  •  لباس زیر تمیز پنبه ای بپوشید تا واژن بتواند تنفس کند.
  •  از لباس های تنگ اجتناب کنید.
  • برای تمیز کردن منطقه واژن، به طور منظم با آب گرم و صابون ملایم شستشو دهید.
  •  برای تمیز کردن مهبل (واژن) از محصولات زنانه و دوش های معطر استفاده نکنید.
  •  در هنگام پریودی، به طور مرتب پدها و تامپون ها را عوض کنید.
  •  اگر مایع منی باعث ایجاد مشکل شده است، از روش های کنترل بارداری استفاده کنید.
  •  همیشه بعد از مدفوع کردن بدن را از جلو به عقب بشویید.
  •  از مواد غذایی تند و نشاسته ای، و نوشیدنی های الکل و کافئین، اجتناب کنید.
  •  میوه های تازه و سبزیجات برگ دار را به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید. در این صورت تغییرات را در عرض چند هفته می بینید.
  •  هر روز ماست بخورید. ماست میتواند فلور (باکتری خوب) داخل واژن را متعادل سازد.
  •  بلافاصله پس از نزدیکی جنسی ادرار کنید و خود را بشویید تا باکتری های ناحیه واژن را از بین ببرید.

علل شایع بوی غیرعادی واژن عبارتند از:

– واژینوز باکتریایی

– تمیز نگه نداشتن ناحیه تناسلی

– عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی کثیف موقع قاعدگی

– تریکومونیاز

 

بیماری های زیر نیز با شیوع کمتری باعث بوی غیرعادی واژن می شوند:

– فیستول واژن مقعد (رکتوواژینال) : وجود منفذ غیرطبیعی بین واژن و مقعد باعث ورود مدفوع از مقعد به واژن می شود.

– سرطان گردن رحم

– سرطان واژن

اگر شما در مورد بوی غیرطبیعی و یا دائمی واژن خود نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر سایر علائم مانند سوزش، خارش و ترشحات غیرعادی واژن را دارید.

 

در ضمن برای کاهش بوی واژن می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

۱- قسمت بیرونی ناحیه تناسلی خود را بشویید.

هنگام استحمام با کمی صابون، قسمت خارجی اندام تناسلی خود را کف مالی کنید و سپس با آب فراوان بشویید. توجه داشته باشید که هرگز قسمت داخلی اندام تناسلی خود را با صابون نشویید، زیرا این کار باعث خارش و عفونت واژن می شود.

۲- از دوش واژینال استفاده نکنید.

واژن سالم به طور طبیعی دارای تعدادی باکتری و قارچ است. اسیدیته طبیعی واژن، این باکتری ها و قارچ ها را تحت کنترل قرار می دهد تا بیماری زا نشوند. ولی استفاده از دوش واژینال این تعادل طبیعی را به هم می ریزد و باعث بیماری ناحیه واژن می شود

 

منبع: دکتر سلام

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي