سقط جنین یعنی چه

سقط در لغت به معنی بیرون کردن است. سقط جنین به معنی این است که جنین زودتر از هنگامی که باید، از شکم مادر خارج شود به صورتی که نتواند در محیط بیرون به زندگی خود ادامه دهد. سقط جنین به دو صورت اتفاق می‌افتد: سقط جنین عمدی و سقط جنین غیر عمدی .

در سقط جنین غیر عمدی ،سانحه‌ای برای مادر اتفاق می‌افتد یا آسیبی به او وارد می‌شود که جنین بدون قصد و غرض برنامه ریزی شده، در شکم مادر سقط می‌شود؛ مثل وقوع تصادف ماشینی یا سر خوردن شدید از پله‌ها. همچنین ممکن است مادر به مشکلات یا بیماری خاصی مبتلا باشد که موجب سقط جنین در شکم او شود.

در سقط جنین عمدی ،نوزاد و مادر هیچ‌گونه مشکلی ندارند و می‌توانند تا انتهای دوره بارداری در سلامت کامل پیش بروند. اما بنا به دلایلی مادر یا هردوی والدین تصمیم به سقط کردن جنین می‌گیرند. برای سقط جنین عمدی از روش‌هایی مثل آمپول سقط جنین ، شیاف سقط جنین یا قرص‌های سقط جنین استفاده می‌شود.

سقط جنین از نظر اسلام

سقط جنین یعنی چه

از دیدگاه دین مبین اسلام، سقط جنین یک گناه کبیره است و والد یا والدینی که تصمیم به سقط جنین عمدی می‌گیرند دچار گناه کبیره شده و باید توبه کنند. در واقع سقط جنین عمدی به عنوان قتل نفس عمدی در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر دین اسلام، در همه ادیان دیگر نیز به عنوان گناه بزرگی شناخته می‌شود. حتی در دین اسلام برای سقط جنین باید کفاره و دیه به پدر نوزاد پرداخت شود.

در شرایطی سقط جنین از دیدگاه اسلام امکان پذیر است که نوزاد ناقص باشد یا اینکه موجب بروز صدمه به سلامتی مادر شود. در این شرایط، اگر مشکل پیش از ماه چهارم بارداری تشخیص داده شود (یعنی پیش از آنکه جنین به صورت انسان کامل در بیاید) با مشورت پزشک سقط جنین می‌تواند انجام شود. در این حالت سقط جنین به روش قانونی انجام می‌شود که در سایت سلامت دکتر سوشا مقالاتی در این زمینه وجود دارند و شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها در این زمینه اطلاعات کسب نمایید.

عوارض سقط جنین

سقط جنین یعنی چه

سقط جنین عمدی باشد یا غیر عمدی، با عوارض جانبی همراه است. در سقط جنین غیر عمدی، مادر به مراکز و بیمارستان‌های زنان مراجعه می‌کند و تحت نظارت پزشک و پرستاران سقط جنین با روش‌هایی مثل ساکشن یا قرص انجام می‌شود. در این شرایط عوارض سقط جنین در کمترین حالت ممکن قرار دارد اما باز هم صفر نیست.

در حالتی که سقط جنین عمدی است، فرد نمی‌تواند از بیمارستان‌ها یا مراکز معتبر قرص سقط جنین تهیه کند و باید به دنبال روش‌های غیرقانونی سقط جنین باشد. قرص های سقط جنینی که با روش غیرقانونی تهیه می‌شود، اصلاً قابل اطمینان نیست. ممکن است این قرص‌ها مواد لازم برای سقط جنین را نداشته باشند و سقط جنین انجام نشود، یا اینکه حاوی موادی باشند که به سلامت جنین صدمه بزند و موجب ناقص شدن او شود. در شرایط دیگری ممکن است قرص‌ها به سلامتی خود مادر صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند که با گذشت زمان قابل حل نباشد و مادر برای همیشه نازا باقی بماند.

علاوه بر همه مواردی که در بالا درباره عوارض سقط جنین غیرقانونی ذکر شد، بهتر است بدانید قرص سقط جنینی که به روش غیرقانونی تهیه شود قیمت بسیار بالایی دارد. به این معنی که فردی که برای خریدن قرص سقط جنین اقدام می‌کند هزینه میلیونی می‌پردازد و در نهایت به نتیجه نمی‌رسد یا اینکه صدمات جبران ناپذیری به سلامتی اش وارد می‌شود.

سقط جنین یعنی چه

سقط جنین به روش خانگی

وقتی جنین در رحم مادر شکل می‌گیرد، کاملاً به بدن مادر متصل است و از آن تغذیه می‌کند. سقط جنین آن‌قدرها هم که برخی فکر می‌کنند آسان نیست. به‌جز شرایطی که در آن مادر دچار مشکلات سلامت است، سقط جنین به سادگی اتفاق نمی‌افتد. داروها مطمئن‌ترین روش برای سقط جنین هستند چون تأثیرات هورمونی دارند اما همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، استفاده از هر دارویی برای سقط جنین هم تأثیرگذار نیست. بسیاری از قرص‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد در واقع دارو نیستند و کلاه‌برداری است. اطلاعات بیشتر این مطلب را در بخش سلامت زنان سایت دکتر سوشا بخوانید.

سقط جنین یعنی چه

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سقط جنین عملی نیست که در خانه بتوان آن را انجام داد. در طب سنتی، سقط جنین با انواع گیاهان دارویی مثل جعفری و زعفران آمده است و حتی ممکن است برخی افراد تجربه سقط با این مواد را هم داشته باشند، اما این روش‌ها قطعی نیستند. داروهای گیاهی برای اثر کردن نیاز به زمان زیادی دارند و باید به مقادیر فراوان مصرف شوند. حتی اگر روش استفاده از داروهای گیاهی صحیح باشد، باز هم هیچ تضمینی برای سقط شدن جنین به این روش وجود ندارد.

جدای از این مسائل، سقط جنین عملی غیر اخلاقی و در کشور ما غیر قانونی است و می‌تواند منجر به برهم زدن بنیان خانواده شود. شاید پیش از تصمیم‌گیری برای انجام سقط جنین بهتر باشد دوباره شرایط و عوارض جانبی سقط کردن جنین را مد نظر بگیرید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه