سفر به فضا آسان شد

سفر به فضا آسان شد

سفر به فضا آسان شد

بهر حال، تأثیر تشعشعات رادیواکتیو را باید به حداقل رساند تا سلامتی پژوهشگران فضا تأمین شود.

 

متخصصان انستیتوی مسائل طبی _ بیولوژیکی مسکو وابسته به آکادمی علوم روسیه که مؤسسه اصلی مسائل بیولوژی فضایی است، با انجام آزمایشات مشخص کردند که مقدار پرتو رادیو اکتیو که فضانوردان دریافت می‌کنند به مراتب کمتر از فرضیات گذشته است؛ این نتیجه برای طراحی سفرهای طولانی در فضا مهم است.

 

«ویاچسلاو شورشاکوف» یکی از پژوهشگران گفت: در واقع ما نشان دادیم که پرواز در فضا می‌تواند طولانی‌تر و دورتر باشد. با وجود این، مقدار پرتو رادیو اکتیو به حد کافی بالاست.این سوال مطرح می‌شود که چطور می‌توان مقدار آن را کاهش داد تا سلامتی فضانوردان حفظ شود.بر اساس گزارش منتشر شده در صدای روسیه، متخصصان، آزمایش انستیتوی مسائل طبی – بیولوژیکی مسکو آکادمی علوم روسیه تحت عنوان «ماتریوشکا – اِر» ایستگاه بین‌المللی فضایی را به شوخی «تئاتر عروسکی» نامیدند.

 

مانکن‌های ویژه‌ای برای این آزمایش به ایستگاه ارسال شدند؛ این دستگاه شبیه بالا تنه انسان است و مثل انسان پرتو رادیو اکتیو را جذب می‌کند. در داخل مانکن، گیرنده‌های پرتوهای یونیزه نصب شده است.اندازه‌گیری مقدار تشعشعاتی که تأثیر منفی بر سیستم‌های مهم ارگانیزم – گردش خون، سیستم عصبی و دستگاه گوارش می‌گذارد، اهمیت داشت.

 

نمی‌توان دستگاه « دوزیمتر» را وارد بدن انسان کرد و از این‌رو از فانتوم‌های پارچه‌ای مشابه استفاده شد.این فانتوم‌ها در سطح بیرونی ایستگاه بین‌المللی فضایی در یک کنتینر بسته قرار گرفت که از نظر پارامترهای جذب پرتو رادیواکتیو با لباس فضایی مطابقت دارد و سپس مانکن را به داخل ایستگاه بردند.

 

معلوم شد که هنگام خروج به فضای باز مقدار پرتوافکنی رادیواکتیو به بدن انسان 15 درصد کمتر است و در داخل ایستگاه – 2 بار کمتر از مقداری است که «دوزیمتر» انفرادی اندازه می‌گیرد و معمولا «دوزیمتر» در جیب روی سینه فضانورد قرار دارد.
فارس

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه