سبزیجات را به چه روشی بپزیم خاصیتشان نرود

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 9 آبان

سبزیجات همانند مواد غذایی و خوراکی گیاهی خواص بسیار زیادی دارد که ما بیشتر مصرفمان سبزیجات پخته هست تا خام آن ، اما اگر به طرز غلط پخته شود ممکن است بیش از نیمی از خاصیت های سبزیجات به طور کلی از بین برود

سبزیجات را به چه روشی بپزیم خاصیتشان نرود, پورتال خبری فرهنگی گهر

بهترین روش برای پخت سبزیجات چیست؟

مریم صالحی با اشاره به اینکه سبزیجات را می توان به صورت آماده سازی شده مصرف کرد، گفت: یکی از انواع روش های آماده سازی سبزیجات به صورت بخارپز است. البته باید توجه داشت به دلیل دارا بودن ویتامین های حساس به حرارت مثل ویتامین C باید در هنگام پخت آن ها دقت بیشتری به خرج داد.

وی یادآور شد: اگر تصمیم به بخارپز کردن سبزیجات دارید بهتر است نکاتی را رعایت کنید. در زمان بخارپز کردن سبزیجات باید در ظرف با حجم کافی و درپوش دار گذاشته شود و از مقدار کمی آب استفاده کنید تا بعد از طبخ این آب به خورد سبزی جات رفته و از خشک و پلاسیده شدن آنها جلوگیری کند.

این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: آب حاصل از سبزیجات را میل کنید (به غیر از سیب زمینی) تا از کلیه ویتامین ها، مواد معدنی وا ملاح ومواد غذایی موجود بهره مند شوید.

صالحی گفت: بهتر است برای بخارپز کردن سبزیجات، ابتدا آب را جوش آورید. سپس انواع سبزیجات را در آب در حال جوش بریزید، زیرا با این روش آنزیم های موجود در سبزی حفظ می شوند و ویتامین ها هم در اثر حرارت کمتر آسیب می بینند.

وی افزود: برای حفظ رنگ سبزی به هیچ عنوان از جوش شیرین استفاده نکنید، زیرا این ماده باعث از بین رفتن ویتامین گروه B و C می شود و در عین حال عوارض گوارشی زیادی به همراه دارد وجذب سایر املاح ضروری مثل کلسیم و آهن را نیز کاهش می دهد.

این کارشناس ارشد تاکید کرد : سبزیجات را قبل از خرد کردن باید بشویید تا پس از خرد کردن نیازی به شستشو نداشته باشیم، زیرا اگر سبزی خرد شود، بخش برزرگی از ویتامین های آن با شستشو از دست می رود.
منبع : isna.ir

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي