زندگی خوب یعنی چه و به چه زندگی گفته می شود؟

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 5 شهریور

داشتن زندگی خوب یکی از مواردی است که همه افراد در زندگی خود تمام تلاش خود را به کار می گیرند که به آن دست یابند. زندگی خوب داشتن شرایطی دارد. اگر می خواهید بدانید زندگی خوب یعنی چه این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد زندگی و زندگی خوب و راز زندگی خوب می خوانید.

زندگی خوب یعنی چه و به چه زندگی گفته می شود؟

زندگی خوب یعنی چه و به چه زندگی گفته می شود؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

زندگی خوب یعنی چه

داشتن فرزندان خوب ، ثروت یا تفاهم اخلاقی؟ کدامیک از این‌ها برای شما اهمیت دارد؟ حتماً به زندگی خانواده‌های پیرامون خود دقت کرده‌اید. برخی را به ظاهر موفق می‌بینید و برخی را نه!

آن‌هایی که موفق نیستند و یا زندگی خوبی ندارند، دلایل مختلفی برای آن ذکر می‌کنند. مرد و زنی که ثروت و پول برای آن‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد، همیشه با این تصور زندگی می‌کنند که اگر بتوانند درآمد بهتری داشته باشند، هر چه بخواهند می‌توانند به دست بیاورند. اما در مقابل، برخی که به لحاظ اخلاقی و رفتاری با هم تفاهم ندارند، اخلاق و رفتار مناسب را مهم‌ترین عامل می‌دانند. به باور آن‌ها با پول و درآمد کم می‌توان زندگی خوبی داشت، ولی کنار آمدن با اخلاق بد، کاری است بسیار دشوار.

عده‌ای دیگر داشتن فرزند و یا فرزندان خوب و عاقل را نشانه‌های یک زندگی خوب می‌دانند. فرزندی که پدر و مادر را درک کند، دوست داشته باشد و به خواسته‌های آنان احترام بگذارد. این‌ها و خیلی از مسائل دیگر که جای پرداختن به آن در این گزارش وجود ندارد، می‌تواند از ویژگی‌ها و شرایط یک زندگی خوب و دلخواه باشد، اما این که این‌ها دلایل واقعی است یا نه، باید نظری کارشناسانه به آن داشت.

از نظر کارشناسان، اغلب مردم، زندگی خوب را زندگی‌ای می‌دانند که در آن اختلاف و ناسازگاری به حداقل ممکن رسیده باشد. اصولاً زندگی یک زوج، آن چنان به هم پیوند می‌خورد که موقعیت‌های بسیار زیادی برای بروز ناسازگاری به وجود می‌آید. کشمکش‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتند. همسران ممکن است بر سر هر چیزی جر و بحث کنند. اختلاف بر سر پول، حسادت یا انجام کارهای روزمره خانه، همگی می‌توانند رابطه میان زن و شوهر را تیره و تار کنند. بنابراین، شناخت عوامل اصلی اختلاف و نحوه صحیح کنار آمدن با آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این کارشناسان همچنین در ترسیم ویژگی‌های یک زندگی خوب، به خانواده‌هایی اشاره می‌کنند که تصویر خوبی از زندگی زناشویی خود ندارند، لذا عیار موفقیت و داشتن یک زندگی خوب را در تبدیل شدن به فردی دیگر و قرار گرفتن در موقعیت‌های فردی و اجتماعی دیگران می‌دانند. از نظر آنان، اگر بتوانند مانند فلان دوست، همسایه، همکار، خواهر و یا برادر خود شوند و به آن چیزهایی که آنان در زندگی دست یافته‌اند دستیابی پیدا کنند، در آن زمان به موفقیت خواهند رسید و دیگر هیچ‌گونه مشکلی نخواهند داشت. در حالی که چنین نگرشی نه تنها باعث موفقیت و شادکامی نمی‌شود، بلکه یک زندگی غیرواقع‌بینانه‌ای را به آن‌ها القا می‌کند که در آن، هیچ گونه هدف و شناخت درستی از زندگی وجود ندارد، این در حالیست که همه ما در زندگی، غرض و مقصودی داریم که به خاطر آن آفریده شده‌ایم، باید دید که هدف ما چیست و چقدر توانسته‌ایم به آن برسیم.

ثروت، همه‌ی رفاه نیست

دسته دیگری از افراد هم ملاک یک زندگی خوب را در داشتن ثروت می‌دانند که با آن به رفاه و آسایش برسند. فراموش نکنیم به دست آوردن پول، اشتباه نیست، ولی قرار دادن آن در رتبه اول، غلط است. همه ما به خوبی می‌دانیم که با پول به چه امکاناتی می‌توانیم دست یابیم. می‌توانیم اتومبیل، خانه، لوازم منزل و خیلی چیزهای دیگر بخریم، یا به مسافرت برویم، ولی آیا با آن می‌توان خوشبختی را خرید؟ می‌توان آرامش ذهن را خرید؟ می‌توان زندگی متعادل داشت؟ می‌توان سلامتی خود را تضمین کرد؟ می‌توان به امنیت رسید؟ آیا شما در اطرافتان آدم‌هایی را سراغ ندارید که ثروت بسیاری دارند ولی از قرص‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنند؟ پس چرا این‌ها احساس خوشبختی نمی‌کنند؟ اگر با آن‌ها هم‌صحبت شوید می‌بینید که آن‌ها خوشبختی را در آرامش می‌بینند. پس آیا می‌توان نتیجه گرفت که با ثروت، رسیدن به یک زندگی خوب و موفق دست یافتنی است؟

فرزندان صالح

بارها در اطراف خود شاهد بودیم و شاید هم خود با آن مواجه بوده‌ایم که از رفتار فرزندان خود ناراضی هستیم. وقتی به فرزندان دیگران نگاه می‌کنیم با خود می‌گوییم ای کاش من هم چنین فرزندی داشتم؛ درسخوان، مۆدب و عاقل. اگر چنین فرزندی داشتم، دیگر چه غمی بود! در حالی که روایت است از پیامبر اکرم (ص) که: بچه‌ها آینه رفتار شما هستند. پس اگر فرزند شما در تحصیل و تربیت دچار مشکل می‌شود، کسی را مقصر ندانید و همیشه از خودتان سلب مسوولیت نکنید. نگاه کنید به خود، آیا لقمه حرام یا حلال به منزل آورده‌اید؟ مگر در منزل حضور نداشته‌اید؟ کودکی که در شبانه روز ۹۰ درصد اوقات خود را در کنار پدر و مادر به سر می‌برد، چه کسی می‌توانسته بر روی او تأثیرگذار باشد؟ ضمن اینکه از متغیرهای مداخله‌گر دیگری مثل اینترنت، دوستان، مدرسه، همسایگان و مناسبات وراثتی و ژنتیکی نیز نباید غافل بود.

هدفمند باشید

روانشناسان، وجود هدف را یکی از نشانه‌های زندگی موفق می‌دانند. از نظر آنان، انسان‌های هدفمند، همواره دنبال راهکارهایی هستند که با سرعت و کیفیت بیشتری اهدافشان را محقق و زندگی زیبایی را برای خود و اطرافیانشان مهیا سازد. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، لازمه یک زندگی موفق و بانشاط است و افرادی که به دنبال خوشبختی و سعادت می‌گردند، قطعاً برای رسیدن به آن، هدفمند و باانگیزه حرکت می‌کنند.

شاد باشید

آیا تا به حال به افراد موفق فکر کرده‌اید؟ هیچ‌گاه به راز موفقیت آن‌ها پی برده‌اید؟ یکی از ویژگی‌های این افراد، شاد بودن آن‌هاست. افراد شاد، افرادی هستند که زندگی خود را کنترل می‌کنند، محل کار و زندگی‌شان را خودشان انتخاب می‌کنند، به ارتباط بدن و مغز واقف هستند و از هر دوی آن‌ها به خوبی مراقبت می‌کنند.

آنان به زندگی به عنوان یک میدان نبرد و میدان برد و باخت نگاه نمی‌کنند، بلکه زندگی را آموزگار می‌دانند و از آن می‌آموزند. به همین خاطر، راه‌های مختلفی را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا اوضاع و شرایط را به نفع خود اصلاح کنند و اگر دچار مشکل و شکست شدند، سردرگم و درمانده نمی‌شوند. آن‌ها می‌دانند که اگر به آینده با دید خوب و مثبت نگاه کنند، هیچ‌گاه در شرایط ناگوار، تسلیم نمی‌شوند. به باور آن‌ها، برخی از اتفاق‌ها در زندگی از دست ما خارج است و خود را آماده رویارویی با بدترین شرایط می‌کنند.

بنابراین، هیچ‌گاه نقش شادی و نشاط را در زندگی خودمان نادیده نگیریم که یکی از راه‌های آن، داشتن ذهن مثبت و سالم است. آنچه را که ذهن بتواند تصور و باور کند، قابل دستیابی است به شرطی که با ذهنیتی مثبت توأم باشد و افکار منفی آن را مخدوش نکند. پس بیاییم مسیر زندگی خود را بر مبنای باورهای مثبت و یک روحیه عالی طراحی کرده و به امید زیباتر شدن زندگی خود و اطرافیانمان، از فرصت‌های طلایی زندگی، نهایت استفاده را ببریم. فراموش نکنیم خوب زندگی کردن یک هنر است که وقتی به دست آید، صاحب آن، طعم شادی و سلامت واقعی را خواهد چشید.

داشتن زندگی موفق و عالی با ۱۰ راه طلایی

راز زندگی خوب : نسبت به زندگی بی تفاوت نباشید

در زندگی خود به دنبال جستجو و هیجان باشید. حتما نباید شما وقت آزاد زیادی داشته باشید تا از زندگی لذت ببرید. زندگی شاد و موفق یعنی جستجو به دنبال دلیل و پاسخ. اینگونه متوجه می شوید که در زندگی خود هدف دارید البته در مسیر مثبت.

راز زندگی خوب : در مورد کارهای تحت کنترل خود نگران باشید

توضیح این جمله درون خودش است. زمانی که چیزی تحت کنترل شما نیست نباید در مورد ان نگران بوده و زندگی را به خود سخت بگیرید چرا که بااین کار نه تنها به هیچ نتیجه ای نمی رسید بلکه زمانی از زندگی خود را که می توانستید به بهترین شکل از آن استفاده کنید را از دست داده اید.

راز زندگی خوب : رابطه های دوستی و صمیمی داشته باشید

یک واقعیت انکار ناپذیر در مورد انسان می گوید انسان فردی اجتماعی است و شادی که با حضور در جمع دوستانه به دست می آورد از راه دیگر نمی تواند کسب کند. یک دوستی ارزشمند داشته باشید نه اینکه با هر کسی دوست صمیمی باشید بلکه با افراد با ارزش از لحاظ اخلاقی ارتباط برقرار کنید افرادی که به شما آرامش می بخشند.

راز زندگی خوب : لذت واقعی را تجربه کنید

بدانید که چه چیزی واقعا شما را خوشحال و راضی می کند به دنبال همان بروید. موفقیت و زندگی خوب با رسیدن به هدف واقعی و شادی تحقق می یابد.

راز زندگی خوب : خودتان را در صدر قرار دهید

نه اینکه خود خواه و خود محور باشید اما زمانی که به خودتان ارزش واقعی بدهید به طبع این رفتار بسیاری از اشتباهات را مرتکب نخواهید شد و رضایت در زندگی شما موج خواهد زد.

راز زندگی خوب : از زیاده روی دوری کنید

همه چیز را در حد تعادل داشته باشید و همه خواسته هایتان را متعادل کنید تا با زیاده خواهی و انتظارات غیر معمول خود را آزار ندهید.

راز زندگی خوب : مسئولیت پذیر باشید

این ویژگی یکی از اصلی ترین ویژگی های افراد موفق است و در توصیف این جمله همین بس که معروف ترین و موفق ترین انسان های دنیا افرادی مسئولیت پذیر و مسمم هستند.

راز زندگی خوب : برای دیگران بد نخواهید

جامعه پر است از پایم های منفی و مثبت که فرد را این طرف و آن طرف می کشاند اما اگر فرد هوشیاری باشید خود را در بین موج های مثبت قرار می دهید تا هم برای خود و هم برای دیگران مثبت بیاندیشید و مثبت آرزو کنید . زمانی که شما خوب باشید زندگی و هدفان هم خوب خواهد بود.

راز زندگی خوب : کارهای احمقانه انجام ندهید

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که کاری بدون فکر و برنامه ریزی انجام داده اید و بعدها پشیمان شده اید.

راز زندگی خوب : مهربان باشید

احساس خوب منتقل می شود و مهربانی این احساس خوب را در شما به تک تک سلول هایتان منتقل می سازد و شما را به سمت موفقیت و شادی و داشتن زندگی آرام و لذت بخش هدایت می سازد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي