رشته کارگردانی سینما آینده شغلی دارد؟

کارگردانی سینما یکی از رشته های مربوط به هنر است که بسیاری از هنرمندان ایران در آن رشته تحصیل کرده اند. اما آیا رشته کارگردانی سینما آینده سغلی دارد؟ گهر در این بخش به معرفی رشته کارگردانی سینما می پردازد.

رشته کارگردانی سینما آینده شغلی دارد؟

رشته کارگردانی سینما آینده شغلی دارد؟

رشته سینما، رشته ای بسیار جذاب است که علاقمندان زیادی دارد. البته برای پیشرفت و گسترش در این هنر، مانند بسیاری از حوزه ها باید مسیری علمی و آکادمیک را طی کرد. به همین خاطر در دانشگاه های کشور ما نیز رشته سینما برای پرورش متخصصان کارآمد و توانمند در حوزه سینما شکل گرفته است. دانشجویان رشته سینما باید شم هنری، استعداد و علاقه فراوان به سینما داشته باشند.

سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به طور بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی می‌کند. نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از همه آنها به طور کمکی سود جوید. سینما با طرح مجموعه‌ای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر این هنرها، به بیانی دست می‌یابد که مخصوص هنر سینما است. هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های علوم ارتباطات،‌ گوناگون علوم انسانی، ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند.کارشناسی سینما یکی از دوره‌های آموزشی عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخ گو باشد. این رشته دارای ۴ گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است.

دیگر نگاه به سینما متوقف به یک نور، صدا، حرکت نیست، کات زدن و سکانس بندی فیلم‌ها گرچه عبارت‌های ساده و ماندگار سینما است، اما این رشته علوم بسیاری را ، که برخی از آن علوم آنقدر وارد حوزه‌های تخصصی می‌شوند که در نگاه اول ارتباط شان با سینما دور از ذهن می‌نماید، را در بر می گیرد.

سینما صنعتی پولساز و صاحب نام شده است. مجموعه ۴ گرایش فیلم نامه‌نویسی- کارگردانی- تدوین و فیلمبرداری ارکان اصلی آن هستند.

دارا بودن شمّ هنری، استعداد و علاقه همچنین تجربیات هنری ، علاقه و استعداد ذاتی به تئاتر جز عوامل تعیین کننده و بی بدیل این رشته هستند.

توانمندی‌های لازم

اطلاعات عمومی هنر، آشنائی با عکاسی، روحیه اجتماعی قوی،  داشتن قدرت بیان خوب، خلاقیب ذهنی بالا همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی بخصوص در گرایش فیلم‌نامه‌نویسی از عوامل مهم برای انتخاب این رشته است.

ضریب دروس و خلاقیت تصویری و تجسمی خلاقیت نمایش ۴و۲ است .

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

درس های مشترک در گرایش‌های مختلف سینما:

آشنایی با هنر در تاریخ، فرهنگ عامه،‌ آشنایی با هنرهای تجسمی،  آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، تاریخ فلسفه، جامعه‌شناسی، اصول و مبانی ارتباطات، ‌ موسیقی، طراحی مقدماتی، روانشناسی،‌  تمثیل شناسی، تاریخ اجتماعی ایران، معماری، ریتم‌ در هنرها، تاریخ سینما، عکاسی،‌ گزارش‌نویسی، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ،  مبانی هنرهای نمایشی، مبانی تدوین،  اصول فیلمنامه‌نویسی، اصول فیلمبرداری، اصول کارگردانی.

دروس اصلی وتخصصی گرایش تدوین:

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، تولید برنامه‌های تلویزیونی، مستندسازی، آشنایی با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌ تدوین، موسیقی، شناخت تحلیلی تدوین،‌  تئوری‌های تدوین، ترکیب ‌بندی تصویر، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامه‌نویسی:

آشنایی با متون نمایشی فیلم، سبک‌های ادبی جهان،  ‌تحلیل فیلم، شخصیت‌شناسی،‌ تاریخ ادبیات نمایشی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، آشنایی با ادبیات کودکان،‌  قصه در ادیان،نمایشنامه‌نویسی، داستان‌نویسی،  تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.

دروس اصلی وتخصصی گرایش کارگردانی:

آشنایی با نقاشی متحرک، صدا، لابراتوار فیلم، تولید برنامه‌های تلویزیونی، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، جلوه‌های خاص،‌ اصول بازیگری، کارگردانی،  تحلیل فیلم، ‌آشنایی‌ با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌شیوه‌های رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری:

صدا، لابراتوار فیلم، ترکیب‌بندی تصویر، گریم، تصویربرداری،  جلوه‌های خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک،  تحلیل فیلم، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی،فیلمبرداری، شناخت مواد خام،پروژه نهایی.

بازار کار :

فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان گروهی از هنرمندان جامعه در منتقل کردن مفاهیم فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش بزرگی دارند. این فارغ‌تحصیلان توانایی عهده دارشدن مسئولیتهای موجود در هنر سینما اعم از کارگردانی، فیلمبرداری،  فیلم نامه نویسی، تدوین را دارا بوده، می‌توانند جذب مرکز های هنری و آموزشی گردند .

زمینه های شغلی رشته سینما عبارت است از :

ساخت فیلم با عوامل غیر حرفه ای و حرفه ای

دستیار کارگردان

دستیار فیلم بردار

دستیار تدوین و نورپردازی

طراحی و نقاشی صحنه

کارگردان سینما

تولید برنامه های سینما

طراحی  گریم و ماسک

نویسنده فیلمنامه

و …

نمونه وظایف و مسئولیتهای شغلی

از جمله وظایف و مسئولیتهای شغل کارگردانی عبارتند از انتخاب داستان فیلم ( فیلمنامه)، تنظیم فیلمنامه و تفکیک لحظات داستانی آن ، آماده سازی فیلمنامه جهت تبدیل به تصویرهای متعددی که پس از بدنبال هم قرار گرفتن این تصاویر، مجموعه یک فیلم ساخته می شود، انتخاب بازیگران اداره و رهبر بازیگران ،انتخاب عوامل پشت دوربین ( فیلمبردار، دستیاران ، عوامل فنی ، گروه دکور، گریمور، عکاس ، صدابردار، آهنگساز ، تدوین کننده، صداگذار، رهبری ، عوامل پشت دوربین و توجیه نوع موسیقی مناسب و دلخواه به آهنگساز ، شنیدن و انتخاب یا رد موسیقی ضبط شده، ترکیب و ادغام کلیه صداهای انتخاب شده ( میکس)، رهبری در ساخت آنونس ( معرفی نامه خیلی کوتاهی از فیلم) جهت تبلیغ در رسانه های گروهی و سینماها( پیش پرده)

خصوصیات جسمانی و توانایی ذهنی

لازم برای احراز شغل

دارا بودن قوای جسمانی کافی برای فعالیت جسمی و فکری در حین رهبری فیلمسازی ضروری است. کارگردان برای انجام وظیفه خویش نیازمند است که دارای سلامت بینائی ، شنوائی و گفتاری باشد. داشتن ذوق و استعداد هنری ، آگاهی و اطلاعات علمی، سیاسی و اجتماعی، توانائی جهت برقراری روابط انسانی، دقت علمی ، هنری و پشتکار علمی از عوامل بسیار مهم در موفقیت یک کارگردان

می باشد.

مدارک تحصیلی و دوره های آموزشی

لازم برای احراز شغل

داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی برای احراز این شغل شرط ضروری نیست و لیکن در صورتی که فردی مایل به تحصیل دانشگاهی در این رشته باشد، می بایست ابتدا در امتحان ورودی دانشگاه شرکت کند و پس از پذیرفته شدن در این رشته به تحصیلات تخصصی بپردازد و در حین تحصیل پاره ای از آموزشهای لازم را فرا گیرد. فردی که فاقد مدارک تحصیل دانشگاهی می باشد، می تواند از دو طریق به احراز این شغل نایل آید. یکی کارآموزی از طریق تجربی در یکی از رشته های فیلمسازی و دیگری اقدام به مطالعات مستمر و جدی در زمینه این رشته و نیز کسب تجارب عملی ، دانستن حداقل یک زبان خارجه در احراز این شغل بسیار مهم است.

مدت دوره آموزش ، محل آن و هزینه های احتمالی

4 مرکز علمی برای تحصیل در این رشته در کشور ما وجود دارد: 1- دانشگاه هنر 2- دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 3- دانشکده هنرهای دراماتیک 4-مرکز آموزش فیلمسازی

مدت تحصیل و دوره کارآموزی در 2 مرکز اول ، 4 سال می باشد که پس از پایان این دوره دانشجو مدرک لیسانس یا کارشناسی را اخذ می نماید. در مراکز سوم و چهارم مدت دوره آموزش 2 سال می باشد. تحصیل در هر یک از مراکز فوق هزینه های مختصری را نیاز دارد که مشتمل بر هزینه تهیه کتب و جزوات لازم و لوازم التحریر و غیره می باشد. خرید لوازم دستگاههای فیلمسازی ضروری نیست و در هر یک از مراکز وسایل و ابزاری برای تجربه عملی دانشجویان به تعداد معدودی موجود است.

شرایط محیط کار، محل استخدام و وسایل کار

کارگردان در محیط کار خود ناگزیر به برقراری روابط با افراد بسیاری میباشد. محل و محیط کار کاملاً متغیر است و بستگی به داستان فیلم دارد و این محل از یک فیلم به فیلم دیگر تغییر می کند و کارگردان ناچار است که داستان فیلم هر نوع محلی را که ایجاب کند در آن مشغول به انجام وظیفه گردد. این شغل معمولاً به صورت آزاد ارائه می گردد و سازمانهای معدودی هستند که به استخدام کارگردان مبادرت می ورزند، از جمله وزارت ارشاد اسلامی . کارگردان وسایل کار خاصی ندارد و از آنجا که رهبر گروه است، بیشتر ذهن و توانائیهای جسمی – فکری ابزار کار او هستند.

حقوق و مزایا و شرایط ارتقای شغل

حقوق کارگردان بستگی به نوع فیلم و سوابق او دارد. مزایای شغلی نیز کاملاً نامشخص است و بستگی به قابلیتی دارد که کارگردان از خود نشان می دهد، و به همین نسبت تهیه کننده به دستمزد وی می افزاید. در مورد شرایط ارتقاء شغل نیز باید گفت که هر گونه قابلیت و تلاش مفیدی که کارگردان از خود نشان دهد، عاملی خواهد بود برای ارتقای این شخص در شغلش.

روابط انسانی حاکم بر محیط کار

بدلیل اینکه این شغل با همکاری گروهی از افراد انسانی صورت می پذیرد، کارگردان بایستی دارای تحمل کافی در برخورد با افراد باشد و سعی در ایجاد یک رابطه دوستانه توام با قاطعیت داشته باشد.

آینده نگری درباره شغل با توجه شرایط اجتماعی

این شغل به دلیل نیازهای روزافزون جوامع، رو به گسترش و تکامل می باشد و نه تنها احتمال زوال آن نیست، بلکه هر روز بیشتر از پیش سعی بر استفاده از ابزار پیشرفته تر برای فیلمسازی می باشد.

محل کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل

وزارت ارشاد اسلامی ، بنیاد سینمائی فارابی ، موسسه امور سینمایی بنیاد مستضعفان، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، مرکز آموزش اسلامی فیلمسازی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی.

 

سطوح رشته

ردیفنام دانشگاهکاردانیکارشناسیارشددکترا
1هنر تهران *  

 

درسهای رشته

ردیفنام درسردیفنام درس
1آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان 1 و 22آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
3آشنایی با ادبیات کودکان4آشنایی با سبکهای سینمایی
5آشنایی با شعر در ایران و جهان6آشنایی با متون نمایشی (فارسی) 1، 2
7آشنایی با متون نمایشی 1، 28آشنایی با هنر در تاریخ 1، 2
9آشنایی با هنرهای تجسمی10اصول بازیگری
11اصول فلیمبرداری12اصول فیلمنامه نویسی
13اصول و مبانی ارتباطات14اصول کارگردانی
15انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن از قرن سیزدهم16پرسپکتیو رنگ و نور
17پروژه نهایی18تئوریهای تدوین
18تئوریهای تدوین19تاریخ اجتماعی ایران
20تاریخ اجتماعی جهان21تاریخ ادبیات نمایشی 1
22تاریخ ادبیات نمایشی 223تاریخ ادبیات نمایشی 3
24تاریخ اسلام25تاریخ سینما 1، 2، 3
26تاریخ فلسفه27تحلیل فیلم 1، 2
28تحلیل فیلمنامه 1، 229تدوین 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)
30تربیت بدنی 231تربیت بدنی 1
32ترکیب‌بندی تصویر33تصویربرداری
34تصویرنامه نویسی35تمثیل‌شناسی
36تولید برنامه‌های تلویزیونی 1، 237جامعه شناسی
38جلوه‌های خاص39داستان نویسی 1، 2
40روانشناسی41ریتم در هنرها
42زبان خارجی 1 (نظری و عملی)43زبان خارجی 2 (نظری و عملی)
44زیست‌شناسی45سبکهای ادبی جهان
46شخصیت شناسی47شناخت ابزار فیلمبرداری
48شناخت تحلیلی تدوین49شناخت رنگ
50شناخت مواد خام51شیوه‌های رهبری بازیگر
52صدا، 1، 253طراحی مقدماتی
54عکاسی 1، 2، 3، 4، 555فارسی 1
56فارسی 257فرهنگ عامه 1، 2
58فیزک نور و عدسی59فیلم تاثر
60فیلمبرداری 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)61فیلمبردای در نقاشی متحرک
62فیلمنامه نویسی 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)63قصه در ادیان 1 و 2
64گریم65گزارش نویسی
66لابراتور فیلم 1، 267مبانی تدوین
68مبانی هنرهای تجسمی69مبانی هنرهای نمایش 1، 2
70متون اسلامی (آیات و احادیث)71مدیریت تولید
72مستند سازی 1، 273معارف اسلامی 2
74معماری75موسیقی 1 و 2
76موسیقی فیلم 177نمایشنامه نویسی
78نورپردازی 1، 279کارگردانی 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)

 

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه