راه های پیشگیری و درمان آلزایمر

مهم ترین راه های پیشگیری و درمان آلزایمر

پیشگیری و درمان آلزایمر امروزه یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در زمینه سلامت انسان مطرح می گردد. آلزایمر، فراموشی مطلقی است که در صورت عدم رعایت برخی از مهم ترین مولفه های سلامتی، بروز آن در کمین انسان ها است.

راه های پیشگیری و درمان آلزایمر

ساده ترین روش ها برای پیشگیری و درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر به مرور زمان بدتر شده و میزان تحلیل مغز بیشتر می شود اما سرعت این تحلیل در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد در همان مراحل ابتدایی بیماری توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را از دست می دهند. اما برخی دیگر از افراد ممکن است در مراحل بعدی بیماری با این مشکلات مواجه شوند.قابل توجه است که بدانید از دست دادن خفیف حافظه در افراد بالای 60 سال شایع است. ممکن است این قضیه به این معنا نباشد که شما به بیماری آلزایمر مبتلا شده اید. اما اگر با مشکلات حافظه مواجه شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری شما آلزایمر باشد، ممکن است درمان به شما کمک کندو بیماری را کنترل کنند.

امروزه با پیشرفت فناوری با پدیده های متفاوتی مواجه ایم.از جمله موبایل و امواج مرموز آن .محققان با بررسی نتایج پژوهش جدیدی روی موشهای آزمایشگاهی ادعا کرده‌اند که تشعشعات تلفن همراه می‌توانند حافظه را تقویت و در پیشگیری از آلزایمر موثر باشند.

متخصصان تغذیه عقیده دارند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون نگه خواهد داشت.

–کلم بروکلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C ، فیبر و بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A) یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند، در نتیجه از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان ، آلزایمر ( فراموشی دوران پیری )، بیماری های قلبی ، آرتریت ( التهاب مفاصل ) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

بیماری آلزایمر چگونه درمان می‌شود؟

هیچ کس دوست ندارد به بیماری آلزایمر مبتلا شود که درمان قطعی برای آن وجود ندارد و می‌تواند حافظه را از بین ببرد. اما تشخیص این بیماری نسبت به گذشته ساده‌تر شده است. داروهای مفیدی در بازار وجود دارد که می‌تواند نشانه‌های این بیماری همچون زوال حافظه و گیجی را کمتر کند. شواهد موجود نشان می‌دهد که تغییر در سبک زندگی نیز می‌تواند کمک کند. درمان‌های مختلفی نیز وجود دارد که نشانه‌های خاصی از این بیماری را هدف قرار می‌دهند و باعث می‌شوند زندگی این افراد بهبود یابد. در حالیکه تعداد درمان‌های موجود محدود است اما به دست آوردن درمان مناسب بسیار ارزشمند است. دانشمندان در حال حاضر به جستجوی روش‌های جدید برای درمان و پیشگیری از این بیماری می‌پردازند. در ادامه با مواردی آشنا می‌شوید که می‌تواند زندگی بیماران آلزایمری را بهبود ببخشد.

این دارو می‌تواند نشانه‌های خفیف،متوسط و شدید آلزایمر را بهتر کند.با اینحال این دارو نمی‌تواند این بیماری را متوقف نماید. داروی دونپزیل از شکسته شدن یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین جلوگیری می‌کند. متخصصان بر این باورند که این ماده شیمیایی برای حافظه، تفکر و استدلال بسیار مهم است.بیماران آلزایمری تنها می‌توانند روزی یکبار از این دارو استفاده کنند بنابراین تنظیم دوز مصرفی توسط پزشک بسیار آسان است. شما می‌توانید دوز مصرفی بیمار را با ۵ میلی گرم در روز آغاز کنید و بعد از چند هفته مقدار آن را به ۱۰ میلی گرم افزایش دهید. عوارض جانبی این دارو شامل مشکلات گوارشی همچون حالت تهوع، اسهال و استفراغ است. سایر عوارض جانبی در برگیرنده خستگی،کاهش وزن و نیز گرفتگی عضلات است.

ریواستیگمین در دسته داروهای دونپزیل قرار دارد. این دارو می‌تواند با محافظت از سطح استیل کولین در مغز بروز نشانه‌های زوال عقل را کمتر کند. این دارو روزانه دوبار مصرف می‌شود و به صورت کپسول و مایع خوراکی در بازار موجود است. افرادی که نشانه‌های شدید گوارشی همچون خونریزی را دارند می‌توانند از بسته‌های پوستی آن استفاده کنند.

درمان‌های غیر دارویی برای تحریک و پرخاشگری

زمانی که حافظه و استدلال به تدریج رو به زوال می‌رود، افراد احساس خشم و اضطراب خواهند داشت. در مراحل انتهایی این بیماری، این افراد ممکن است از لحاظ فیزیکی یا شفاهی پرخاشگر شده باشند. دکتر اپوستولوا در این باره می‌گوید: تا زمانی که لازم نباشد من از درمان‌های دارویی برای نشانه‌های رفتاری استفاده نمی‌کنم. او به اعضای خانواده و پزشکان توصیه می‌کند از فعالیت‌های اجتماعی و درمان رفتاری استفاده کنند. گوش دادن به حرف‌های بیمار، فراهم اوردن اطمینان قلبی و تعامل با او در فعالیت های مختلف می‌تواند فرد را آرام کند.

درمان افسردگی در بیماران مبتلا به آلزایمر ممکن است در برگیرنده ترکیبی از دارو و مشاوره‌های روان شناختی باشد. متخصصان می‌توانند داروهای ضد افسردگی SSRI همچون سیتالوپرام و سرترالین را برای مبارزه با این نشانه‌ها تجویز کنند. این داروها ممکن است سطح سروتونین را افزایش دهند. همانطور که می‌دانید سروتونین یک پیام رسان شیمیایی مهم در مغز است. داروهای ضد افسردگی آتیپیک نیز فعالیت شیمیایی مغز را افزایش می‌دهد و می‌توانند گزینه دیگری برای درمان افسردگی باشند. برخی از این داروها شامل میرتازاپین (remeron) و ترازودون است. عوارض جانبی احتمالی این داروها شامل خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان است.

روش های پیشگیری از الزایمر را بکار ببندید

نقش وراثت در آلزایمر

سن بالا ، سابقه خانوادگی ، جنس مونث بودن و سندرم داون ، مهمترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند. در جمعیتهای غربی ، خطر تجربی آلزایمر در سرتاسر عمر ، 5 درصد است. اگر بیماران ، خویشاوند درجه اولی داشته باشند که آلزایمر در او پس از 65 سالگی بروز کرده باشد، خطر نسبی ابتلای آنها 3 – 6 برابر ، افزایش می‌یابد. اگر بیماران خواهر یا برادری مبتلا به آلزایمر پیش از 60 سالگی و نیز یک والد مبتلا باشند، خطر نسبی آنها 7 – 9 برابر می‌شود.

آزمایش آپولیپوپروتئین A نوعی آزمایش تشخیصی کمکی است و نباید برای پیش بینی آلزایمر در بیماران بی‌علامت استفاده شود. مبتلایان به سندرم داون ، افزایش خطر ابتلا به آلزایمر را نشان می‌دهند. پس از 40 سالگی ، مبتلایان به سندرم داون ، همواره یافته‌های آسیب شناختی عصبی آلزایمر را دارند و تقریبا 50 درصد آنها ، دچار افت شناختی می‌شوند.

علائم آلزایمر

علائم اولیه آلزایمر در افراد مختلف و حتی روزهای پی در پی متفاوت خواهد بود. بعضی از نشانه های آن به قدری ظریف است که هیچ کس به آن توجه نخواهد کرد. علائم بعدی به صورت بارزتری جلوه می کند و آن زمانی است که بیماری پیشرفت زیادی کرده است.

  • تمرینات فکری
    تمرینات بدنی
    نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی
    مراقب داروهای مصرفی باشید
    از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید
    از مکمل فسفاتیدیل سرین Phosphatidylserine استفاده کنید
    کار کردن بر روی دستگاه‌های موسیقی
    تماس گرفتن با دوستان
    خوردن ماهی

مغزتان را فعال نگه دارید

افزایش سن مانعی برای رشد و ساخت ارتباطات جدید مغز انسان نیست و این فرآیند همچنان ادامه دارد. تا زمانی که مغز با فعالیت‌های جدید و چالش برانگیز مشغول نگه داشته شود، با وجود کاهش سلول‌های مغزی در سالمندی ریسک ابتلا به آلزایمر نیز کم می‌شود.

این افراد باید مغز خود را با انجام فعالیت‌های اجتماعی پیچیده، متنوع، مداوم و سرگرم‌کننده به چالش بکشانند؛ ارتباطات خانوادگی، بازی کردن، دورهمی‌های دوستانه، شرکت در کلاس‌های هنری، حل کردن جدول کلمات متقاطع، پازل، سودوکو و هر چیزی که باعث افزایش ارتباطات مغزی شود.

دلایل دشمنی ورزش با آلزایمر

متاسفانه تعداد کمی از ایرانی‌ها هستند که به صورت منظم ورزش می‌کنند‌. شاید بگویید ورزش نامنظم بهتر از آن است که اصلا انجامش ندهیم. قضاوت در این رابطه با خود شماست، اما وقتی با تاثیرات ورزش منظم آشنا شوید، امیدواریم انجام منظم ورزش را به یک الگوی ثابت زندگی خود تبدیل کنید.

اخیراً توجه خاصی به اهمیت فعالیت ورزشی بر سلامت مغز و عملکرد ذهنی شده است‌. در سالمندی، ‌افزایش جریان خون مغز به دنبال فعالیت ورزشی به عنوان بهترین راهبرد ارتقا ی سلامت جسم و روان شناخته می‌شود که منجر به بهبود عملکرد شناختی و مغزی خواهد شد.

ورزش مخصوصا در دوران سالمندی باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود.بهبود عملکرد مغز و حافظه به دنبال فعالیت ورزشی باعث ایجاد سلول‌های مغزی و ایجاد سازگاری‌های عصبی در نواحی مختلف مغز می‌شود.این فرآیند نقش اساسی در انجام فعالیت‌های شناختی، یادگیری و عملکرد حافظه دارد.از سوی دیگر، فعالیت ورزشی منظم باعث افزایش سطح ترشح عوامل مخل نوروتروفیک (‌بویژه باعث رشد عصبی مشتق شده از مغز یا BDNF) می‌شود که در تقویت حافظه و یادگیری نقش بسیار مهمی دارند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه